בליכוד מאיימים לפזר היום את הכנסת: ספין או תרחיש בר מימוש?

נתניהו ליברמן הם צמד-חמד פוליטיקאים מנוסים. לפעמים הם ביחד, ולפעמים הם לחוד • היום בכנסת ימשוך כל אחד מהם לכיוון אחר, ואם הם לא יצליחו להיפגש בעמק השווה, ייתכן כי יפילו את הבית על יושביו • פרשנות

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין

הכנסת ה-21 זה עתה הושבעה, וכעגל רך, היא כבר מועלית אל המוקד. חבריה החדשים מוגשים כתקריב לבנימין נתניהו ולאביגדור ליברמן - צמד-חמד פוליטיקאים מנוסים המכירים אחד את השני יותר מכל אדם.

הבעיות הוויכוחים לא השתנו. פעם אחת זו המדיניות של ממשלות נתניהו בעזה, פעם אחרת גיוס/גיור/כותל/שבת. לפעמים נתניהו וליברמן ביחד, ולפעמים הם לחוד.

היום (ב') בכנסת ימשוך כל אחד מהם לכיוון אחר, ואם הם לא יצליחו להיפגש בעמק השווה, ייתכן כי יפילו את הבית על יושביו.

בשעה 13:00 יתכנסו כל ראשי האופוזיציה לפגישת תיאום. בני גנץ, אבי גבאי, תמר זנדברג ואיימן עודה (האם אחרון יצטרף? זו שאלה גדולה). על ח"כ מנסור עבאס, יו"ר בלד-רעם, לא מדברים כרגע. בכחול לבן ניסו לשוות למפגש הזה היום חזות שגרתית של ניהול אופוזיציה מתואם, אבל האמת היא שזה לא היה מוכר בכנסות הקודמות.

מיד לאחר מכן ב 14:00 יכנס ליברמן, את מסיבת העיתונאים הכמעט-שבועית שלו. 20 דקות של שאלות ותשובות. הוא ימשיך לרחוץ באור התהילה. לא זכורים ימים כאלה בהם בציבור החילוני-ליברלי בישראל חיכו למוצא פיו של מי שהם התרגלו לתעב במשך שנים.

בין לבין אמורים נתניהו ואריה דרעי להיפגש וליישר קווים, וב-15:00 אמורה להתכנס ישיבת סיעת הליכוד, ושם יהיה מעניין לשמוע איך מתקדמים עם פיזור הכנסת הכה טרייה.

אם בשלב הראשון נראה היה כי חוק פיזור הכנסת הוא ספין שאינו בר-מימוש, הרי שאתמול (א') החלו מספר חברי כנסת, בעיקר מן הסיעות הערביות, לעדכן שהם ישמחו עד מאוד לצאת למערכת בחירות חדשה.

הליכוד מוצא את עצמו לפתע ביישור קו עם חד"ש. ובכן, אם זה הכיוון הרציני של הזירה הפוליטית - אזי נכון לנו קיץ חם, מהביל ומתיש.

נכון לעכשיו עדיין לא ברור אם יהיה רוב להצעת החוק לפיזור הכנסת שהגיש ח"כ מיקי זוהר בשם הליכוד. ישראל ביתנו הודיעה כי תתמוך בהצעה כזו, כך גם יעקב ליצמן מיהדות התורה, וגם המפלגות הערביות יצביעו בעד, לפי הצהרות מנהיגיהן, מרצ שהגישה בעצמה הצעה לפיזור הכנסת, מתלבטת ותחליט רק אחר-הצהריים בישיבת סיעה.

בעבודה מתואמים עם כחול לבן ומתנגדים לפיזור, מתוך תקווה כי אולי אולי יצליחו בכל זאת להקים קואליציה חלופית. משה כחלון יתמוך לאחר שקיבל הבטחה מנתניהו כי סיעתו תוכנס לרשימת הליכוד במקרה כזה.

באיחוד מפלגות הימין העמדה לא ברורה, שם מעריכים כי המשבר ייפתר בסופו של דבר, אבל אם ההצעה תעלה להצבעה, ייאלצו לתמוך כדי לא לצאת נגד נתניהו. רוב-רובם של חברי הכנסת האמורים לתמוך לפי עמדות ראשי המפלגות שלהם, יעשו כן נגד רצונם, שכן מקצתם עשויים שלא להיבחר שוב.