בסיוע עסקת לאומי קארד: בנק לאומי סיכם את הרבעון עם רווח של יותר ממיליארד שקל

בנטרול הרווח מפעילות כרטיסי האשראי לאומי קארד, הבנק מציג תשואה על ההון של 10.1% ברבעון הראשון של 2019, לעומת 8.6% ברבעון המקביל ב-2018 • הבנק נהנה גם מריקוברי בהלוואות שכבר מחק • מחלק דיבידנד של 437 מיליון שקל, ומשיק תוכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף של 700 מיליון שקל

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי , שבניהול רקפת רוסק-עמינח, מציג רווח רבעוני נאה של יותר ממיליארד שקל שכולל תרומה ניכרת של יותר מ-200 מיליון שקל בגין מכירת לאומי קארד לורבורג פינקוס, במקביל לתרומה ניכרת מריקוברי בשורת הלוואות שהעמיד הבנק לעסקים גדולים, תוך שהוא ממשיך בחלוקת דיבידנד וגם משיק תוכנית שנייה לרכישה עצמית של מניותיו, שתוביל לכך שתוך פחות משנתיים ירכוש הבנק מניות של עצמו בכ-1.4 מיליארד שקל.

בנק לאומי הודיע הבוקר (ב') כי סיכם את הרבעון הראשון של 2019 עם רווח נקי של כ-1.09 מיליארד שקל, המהווה גידול חד של כ-50% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. כאמור, הרווח של הבנק הושפע מאוד מרווחים חד-פעמיים. בראש ובראשונה מדובר ברווח ממכירת החזקות הבנק (80%) בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, שהניבה לו רווח לפני מס של כ-314 מיליון שקל לפני מס, כשלאחר מס זה תרם לבנק ככל הידוע יותר מ-200 מיליון שקל.

בנוסף, בין היתר השיפור ברווח נובע גם מכך שבעוד שברבעון המקביל, כמו שקורה בדרך כלל, הבנק הציג הוצאות בגין הפסדי אשראי בהיקף 130 מיליון שקל, הרי שברבעון הראשון ב-2019 הוא דווקא רשם רווח של 18 מריקוברי בשורת הלוואות שהחוב בגינן נמחק בעבר. כלומר, מדובר בפער של עוד כ-150 מיליון שקל מצד אחד לאחר, בהשוואה רבעונית.

כך, בשורה התחתונה הבנק מציג תשואה על ההון מרשימה של 12.7%, בקצב שנתי, וזאת לעומת תשואה על ההון של כ-9% ברבעון המקביל אשתקד, ושל 9.5% בכל 2018. גם בנטרול לאומי קארד בשני הרבעונים עולה כי התשואה על ההון השתפרה במידה ניכרת, ועמדה ברבעון הראשון השנה על 10.1% לעומת 8.6% ברבעון המקביל אשתקד.

תוצאות בנק לאומי ברבעון הראשון
 תוצאות בנק לאומי ברבעון הראשון

בד בבד הודיע הבנק על תוכנית שנייה לרכישת עצמית של מניות הבנק, ושוב בהיקף של עד ל-700 מיליון שקל. הרכישות העצמיות החדשות יתבצעו במהלך השנה הקרובה, עד סוף מאי 2020. התוכנית הקודמת של הבנק כללה רכישה עצמית של מניות בהיקף 700 מיליון שקל והיא נעשתה בין מרץ לנובמבר 2018. אך לא רק זאת, נוסף על הרכישה העצמית של המניות הבנק גם מחלק עתה דיבידנד בהיקף 40% מהרווח הנקי ברבעון, ובהיקף כספי של 437 מיליון שקל.

ביחס לפעילות ממשיך הבנק להציג גידול באשראי לציבור, שגם גדל מאוד בהשוואה לפיקדונות הציבור. לצד זאת, בבנק מסבירים כי האשראי לציבור גדל מתחילת השנה בכ-2.2% כאשר "חלק מהותי מהגידול מקורו במתן אשראי ללאומי קארד במהלך הרבעון הראשון של השנה". כמו כן, ההכנסות מעמלות קטנו בעיקר בגלל "אובדן" העמלות מלאומי קארד, הגם שברבעון הראשון השנה חלה ירידה בהכנסות מעמלות ברוב הסגמנטים בבנק.

במהלך הרבעון רשם הבנק, כמו מתחריו, שיפור ביחס הון עצמי רובד 1, שעומד עתה על 11.65%, כשבמקביל הבנק ממשיך להציג שיפור נאה ביעילות שלו, כשהיחס בין ההוצאות להכנסות התפעוליות ירד לשיעור מרשים של 57.9%, בנטרול ההכנסה החד-פעמית מלאומי קארד. זאת, לעומת קצת יותר מ-60% בכל 2018.