מותה של האמת, על-פי יאיר לפיד | המשרוקית של גלובס

בכיר כחול לבן טוען כי בעידן הפוסט-אמת המספרים המוחלטים הפכו לשנויים במחלוקת • בדרך למציאת הפתרון הוא הלך לאיבוד והפך לחלק מהבעיה • המשרוקית של גלובס

כמה כסף מקבל תלמיד ישיבה? מחירי הדירות עלו או ירדו? איזה חלק מתקציב החינוך מגיע לתלמידים? אלה חלק מהשאלות שיאיר לפיד הציג בפוסט מיוחד בפייסבוק לרגל יום העצמאות האחרון, תחת הכותרת "ארבע סכנות ואתגר אחד".

אחת מהסכנות עליהן הצביע לפיד, "מותה של האמת", היא תופעה אמיתית ומטרידה. לפיד גם היטיב לתאר אותה כשכתב בין היתר שגם מספרים, שאמורים להיות מוחלטים, נפלו קורבן למלחמת הנרטיבים - שאנשים בוחרים בנתונים שתואמים לתפיסת עולמם.

את תופעת הפוסט-אמת, תיאר לפיד במדויק, הבעיה היא שמיד בהמשך הוא הפך בעצמו לחלק מהבעיה שאותה הוא שואף לפתור. מה התשובות לשאלות על מימון תלמידי הישיבה, מחירי הדירות ותקציב החינוך? לפיד רוצה לחסוך מאיתנו את המתח וטוען ש״אף אחד לא יודע״. למה? כי לדבריו התשובות לשאלות האלה ״לא נמצאות על גיליון אקסל, אלא על המפה הפוליטית״.

בדקנו במשרוקית, והפתעה! דווקא מצאנו מספרים מוחלטים.

לגבי הכסף שמושקע בתלמידים - באתר משרד החינוך אפשר בקלות לראות שהממוצע הארצי להוצאה לתלמיד בחטיבת הביניים הוא כ-20.5 אלף שקלים. יש שם גם פירוט בנוגע לתלמידי היסודי והתיכון. הסכום הזה אמנם לא כולל את תקציבי הרשויות המקומיות שמוקצים לחינוך - אבל אי אפשר להגיד שאין שורה באקסל

לגבי תלמידי הישיבות, הנה המספרים: 425 שקלים לכל תלמיד ישיבה. אברכי כוללים, שהם מבוגרים יותר ולרוב בעלי משפחות, זכאים לקצבה של 765 שקלים בחודש - ובנוסף כמובן לקצבאות ילדים.

ואחרון: מדד מחירי הדירות מתפרסם מדי חודש על ידי הלמ"ס - רק לפני שבוע פורסם שבאומדן האחרון נרשמה עלייה של 0.1% (עשירית האחוז).

אז מי הורג פה את האמת, מר לפיד?