בני גנץ: "על הנשיא להטיל עלי את מלאכת הרכבת הממשלה"

סיעת כחול לבן צפויה להתנגד לפיזור הכנסת • לפיד: "אם בראשות הליכוד יעמוד כל אחד אחר מלבד נתניהו, ניתן להקים ממשלת אחדות‎"

בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

ח"כ בני גנץ אמר היום (ב') בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת כי "אנחנו סבורים שמשלא הצליח נתניהו להרכיב את הממשלה היה ראוי כי הנשיא יעביר את המושכות לאלטרנטיבה הראויה היחידה האחרת - כחול לבן, בראשותי. לפיכך, סיעתנו תתנגד לפיזור הכנסת אם תובא להצבעה גם מהטעם הפשוט שבחירות כרגע הן גניבת הדעת הגדולה והמיותרת ביותר שידעה הפוליטיקה הישראלית".

עוד אמר גנץ כי בימים האחרונים אזרחי ישראל רואים את אובדן הממלכתיות "ועליית עקרון על יחיד - נתניהו מעל לכל. האינטרס הלאומי תמיד נדחק למול האינטרס האישי שלו. נתניהו מוביל את ישראל למשבר אמון חריף בין האזרחים לבין נציגיו. אם היה מנהיג אחר בליכוד ניתן היה להקים ממשלה זו. שתיקת הכבשים בליכוד, מביכה. הצייתנות מבזה. הפחד משתק אותם. חברי ושרי הליכוד עדים לימים אפורים בדברי הימים של תנועתם. גם להם יש אחריות בדבר".

ח"כ יאיר לפיד אמר כי "אם בראשות הליכוד יעמוד כל אחד אחר מלבד נתניהו, ניתן להקים ממשלת אחדות‎".

ברגעים לפני פתיחת ישיבת הסיעה התגודדו ראשי המפלגה מאחורי פרגוד הנושא את השלט כחול לבן והסתודדו לכמה רגעים כדי לתאם עמדות לפני ישיבת הסיעה.

סיעות האופוזיציה ניסו לאחד היום שורות באשר לסוגיית חוק פיזור הכנסת והגיעו להסכמה שבשלב הראשון, הקריאה הטרומית, הם כולם יתנגדו, אם כי אחדים מהם מסבירים בשיחות מסדרון כי אם לגנץ אין יכולת להרכיב ממשלה, הרי שעדיף כבר עתה ללכת לבחירות, שכן אחרי תקופה של 28 ימים לגנץ, הכנסת עשויה להטיל על ח"כ הזוכה לרוב של 61 את מלאכת הרכבת הממשלה, כלומר לאפשר לנתניהו זמן נוסף לקיים את המו"מ בין כל הצדדים.

וכך סיעת מפלגת העבודה הודיעה היום שהם יתנגדו להצעה לפיזור הכנסת. "הצבעה בעד, משמעותה הארכת חייו הפוליטיים של נתניהו, בעוד שמרגע שילקח ממנו המנדט עשויות להיפתח אופציות חדשות להקמת קואליציה חלופית".

רעם בל"ד הודיעו שיתמכו בפיזור הכנסת באופן מידי. גם סיעת ישראל ביתנו תתמוך בפיזור הכנסת.

ח"כ תמר זנדברג אמרה בישיבת סיעת מרצ כי הם יתנגדו לפיזור הכנסת בקריאה טרומית, אך בהמשך הדרך לא יצמדו לעמדה זאת, אלא אם יגלו שיש דרך להקים קואליציה חלופית.