לא מצליחים להרכיב ממשלה ולא בפעם הראשונה: איך הסתיימו משברים פוליטיים קודמים

בחירות חדשות תוך חצי שנה בלבד היא סיטואציה היסטורית אבל משברים פוליטיים סביב הקמת ממשלה לא חסרים • אין לדעת איך הלילה הזה ייגמר, אז בינתיים קפצנו להיסטוריה

שמיר, לבני, פרס, נתניהו, מופז / צילום: נתי הרניק - לע"מ, שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שמיר, לבני, פרס, נתניהו, מופז / צילום: נתי הרניק - לע"מ, שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הקלישאה אומרת שכולם יודעים איך נכנסים למערכת בחירות אבל אף אחד לא יודע איך יוצאים ממנה. כמה רחוק נראה היום ערב הבחירות האחרון ב-9 באפריל, כולל נאום הניצחון המביך של בני גנץ ונאום הניצחון הזחוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אולם, נראה שאין אחד במערכת הפוליטית או במדינה כולה שדמיין סיטואציה שנתניהו, הקוסם "הכל יכול", לא יוכל להקים ממשלה בזמן שהוקצב לו.

יודעי דבר מדברים על זחיחות-יתר מצד אנשי צוות המשא ומתן של הליכוד שהביא למשבר האינטנסיבי של 72 השעות האחרונות. אנשים אחרים בצוות, הם אומרים, היו מצליחים להגיע לפתרון מוסכם שיביאו להורדת המתרסים של אביגדור ליברמן והרבי מגור. מצד שני, מדובר בסיטואציה ייחודית שספק אם היה ניתן לצפות אותה.

כך או כך, נותרו עוד שעות ספורות לפתרון (קסם?), שיצליח לעצור את הטירוף של הליכה למערכת בחירות שנייה בתוך חצי שנה בלבד - אירוע חריג וחסר תקדים בפוליטיקה הישראלית. עם זאת, לא מדובר בפעם הראשונה שבה המועמד שקיבל את המנדט מתקשה להרכיב ממשלה. איך זה נגמר בפעמים הקודמות?

1984 - שמעון פרס הוביל את המערך ל-44 מנדטים וקיבל את המנדט, אולם לא הצליח להשיג תמיכה של יותר מ-60 ח"כים. למקום השני הגיעה הליכוד בראשות יצחק שמיר, שבו תמכו 54 חברי כנסת. בסופו של דבר, ולאחר התערבות חריגה של הנשיא חיים הרצוג, הוחלט על הקמת ממשלת אחדות עם רוטציה בין פרס לבין שמיר.
1988 - הליכוד בראשות יצחק שמיר זכתה ב-40 מנדטים, והוא קיבל את המנדט מהנשיא. חרף העובדה שגוש הימין-חרדים עמד על 65 חברי כנסת, שמיר העדיף להקים ממשלת אחדות בראשותו עם תמיכה של יותר מ-90 חברי כנסת.
1990 - ממשלת שמיר נפלה בעקבות הצבעת אי-אמון והמנדט ניתן לשמעון פרס, שניסה להקים ממשלת שמאל-חרדים. אלא שביום הצגת הממשלה, שני חברי כנסת מאגודת ישראל נעדרו מההצבעה ופרס לא הצליח לגייס את הרוב הדרוש. שמיר קיבל שוב את המנדט והצליח להרכיב ממשלה.
2001 - ראש הממשלה אהוד ברק איבד את הרוב הקואליציוני, והכנסת אפילו העבירה בקריאה ראשונה חוק לפיזורה. כדי לנסות להציל את המצב, ברק התפטר והביא לבחירות מיוחדות לראשות הממשלה בלבד, בהתאם לחוק הבחירה הישירה שהיה אז בתוקף. אריאל שרון ניצח את ברק והרכיב ממשלה עם אותה הכנסת.
2009 - קדימה בראשות ציפי לבני קיבלה הכי הרבה מנדטים, 28, אבל נתניהו שעמד בראשות הליכוד עם 27 מנדטים, זכה לתמיכת יותר חברי כנסת וקיבל את המנדט מהנשיא.
2012 - צופי הטלוויזיה הלכו לישון עם כנסת מתפזרת, לאחר שהחוק לפיזורה אושר בקריאה ראשונה. שעות ספורות לאחר ההצבעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר קדימה שאול מופז הפתיעו את כולם והכריזו על ממשלת אחדות, שלא החזיקה זמן רב.