הבעיה החדשה של עמק הסיליקון: מחסור בסמנכ"לי כספים

חברות הטכנולוגיה הפרטיות מתמודדות עם אתגר לא טכנולוגי: מחסור בסמנכ"לי כספים איכותיים שיעזרו להן להתפתח • התוצאה - תחרות עיקשת, מענקים מופרזים ופגיעה בצמיחה

צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לחברות בעמק הסיליקון יש בעיה שאותה לא ניתן לפתור באמצעות טכנולוגיה חדשה: החברות הופכות להיות גדולות ומורכבות, והן צריכות סמנכ"לי כספים בעלי כישורים מתאימים כדי שיעזרו להן להתפתח, יאכפו משמעת פיננסית ויעזרו ליצור רמה גבוהה של מומחיות ניהולית בחברות שצומחות מהר ו"שורפות" סכומי כסף גבוהים.

שכירת סמנכ"ל כאמור מאותתת שחברת הסטארט-אפ רצינית בכוונותיה להשתדרג לחברה שראויה להיסחר בבורסה, אולם קיים מחסור במועמדים שעונים על כל הדרישות. יש לכך שתי סיבות: הראשונה, הם צריכים להיות בעלי כישורים רבים - מניסיון בהתנהלות מול משקיעים ובנקים ובהנפקת חברות בבורסה, ועד היכרות עם הרגולציה ונהלי החשבונאות; השנייה, אלה שהובילו בעבר חברת סטארט-אפ לשווי שוק של יותר ממיליארד דולר - אינם רוצים לחזור על החוויה.

"סמנכ"לי הכספים שכבר עשו זאת בעבר לא רוצים ללכת לאחור", אמרה רודה לונגנרי, מנהלת עולמית של מחלקת סמנכ"לי הכספים בחברת השמת הבכירים True Search.

הבעיה חמורה במיוחד בקרב אותן חברות שכבר קרובות מאוד למעמד של חד-קרן (חברה פרטית בעלת שווי של יותר ממיליארד דולר). מרבית חדי-הקרן כבר איישו את משרת סמנכ"ל הכספים, מה שמותיר את מספרן הגדול של חברות חדי-קרן בהתהוות "להתחרות" על מאגר קטן יותר של מועמדים למשרה.

נכון לאמצע החודש שעבר, היה סמנכ"ל כספים ל-71% מ-180 חברות חדי-הקרן האמריקאיות, כך לפי PitchBook, חברת מידע פיננסי שעוקבת אחר השוק הפרטי. לעומת זאת, רק ל-64% מחברות הסטארט-אפ ששוויין נע מ-500 מיליון דולר למיליארד דולר היה סמנכ"ל כספים. מכיוון שהחברות בעלות שווי השוק והפרופיל הגבוהים יותר "חוטפות" את סמנכ"לי הכספים, החברות בעלות הפוטנציאל להפוך לחדי-קרן מוצאות את עצמן מול מאגר קטן יותר של מועמדים מהמדרגה הראשונה.

רבות מהחברות אינן מפרסמות מודעות דרושים למשרת סמנכ"ל כספים - מחשש לחשוף את הקלפים שלהן בפני המתחרות - ואולם ציידי כישרונות תאגידיים מעריכים שעשרות חברות סטארט-אפ מבטיחות מתחרות על איוש משרות סמנכ"ל כספים.

כמה מהחברות הגדולות ביותר בעמק הסיליקון התקשו לגייס או לשמר את האנשים המוכשרים ביותר. כך למשל חברת אובר, שנותרה ללא סמנכ"ל כספים במשך קרוב לשלוש שנים. החברה נדחתה על ידי מועמד בולט - זיין רואו, סמנכ"ל הכספים של חברת התוכנה VMware - ולאחר מכן בחרה בנלסון צ'אי, שמכהן כעת בתפקיד. עזיבתו בשנה הקודמת של לורנס טוסי, סמנכ"ל הכספים של חברת Airbnb, עוררה תהיות לגבי התוכנית של החברה לבצע הנפקה ראשונית לציבור.

מיהו סמנכ"ל הכספים האידאלי?

חברת המיפוי Mapbox (מאפבוקס), שמסווגת כ"חד-קרן עתידי" על ידי חברת המחקר CB Insights, השיגה לקוחות כמו חברות סנאפצ'ט ואינסטקרט וגייסה מאות מיליוני דולרים בהון סיכון ממשקיעים בולטים. עם הגידול בכמות ההון - נוצר הצורך לקבל החלטות פיננסיות גדולות. עם זאת, סמנכ"ל הכספים הראשון של מאפבוקס עזב את החברה ביוני 2018 - שישה חודשים לאחר העסקתו - והחברה מחפשת מועמד מזה כמה חודשים. לאחרונה טס מנכ"ל החברה אריק גונדרסן משנחאי לסן פרנסיסקו, ובמהלך הטיסה כתב תיאור של סמנכ"ל הכספים האידיאלי שלו, בתזכיר שהתפרסם לאחר מכן באתר האינטרנט של מאפבוקס. "אתה צריך מישהו שאינו רק תפעולי, אלא שבונה חברה", אמר אריק גונדרסן, מנכ"ל מאפבוקס.

גונדרסן פירט שסמנכ"ל הכספים האידיאלי צריך להיות "שחקן פונקציונלי": בטוח בעצמו, בעל גישה יזמית, אינטליגנטי, וכן בעל ניסיון גם בחברות ציבוריות וגם בחברות סטארט-אפ. מוטב שאנשים שרואים את תפקיד הסמנכ"ל כ"השגחה על מבוגרים" לא יגישו מועמדות, כתב גונדרסן, אבל אם אתה אשף בתקשורת עם אנשים, ויש לך "אמפתיה חוצת-תפקידים" - יכול להיות שהתפקיד הזה נועד עבורך.

גונדרסן מודה שהוא דורש המון, אבל הוא לא רוצה להתפשר. "תראה, אני משתמש בבינה מלאכותית כדי למפות בזמן אמת את כל העולם מדי יום. כל מה שקשור לזה הוא שאפתני", הסביר גונדרסן. לדבריו, הוא מוצא בשוק יותר סמנכ"לים שהם "מאוד טכניים" מאשר לפני שנה.

התחרות על מועמדים בעלי כישורים גבוהים מחריפה עוד יותר את הלחץ כלפי מעלה בכל הנוגע לתגמול סמנכ"לי הכספים, בתקופה שבה תופחות משכורותיהם בכל המגזרים. משכורת הבסיס למנהלים בתחום הכספים, כולל סמנכ"לים וסגני נשיא לעניינים פיננסיים, עלתה ב-2017 ב-4.4% לעומת השנה הקודמת. מדובר בגידול השנתי החד ביותר בתקופה של עשר שנים, לדברי התאחדות אנשי המקצוע בתחום הפיננסים (AFP). ב-2018 נרשמה עלייה של 3.2%, לפי נתוני AFP.

לפי מגייסים בכירים, חבילות השכר בחברות סטארט-אפ הנמצאות בשלבים מאוחרים, שכוללות לעיתים קרובות גם אופציות למניות, תורמות גם הן לתסיסה שגורמת אפילו לחברות מבוססות לפתוח את הארנק כדי לגייס - או פשוט לשמר - סמנכ"לי כספים.

סמנכ"ל הכספים לשעבר של יצרנית משחקי הווידיאו Activision Blizzard, ספנסר נוימן, עזב השנה את החברה לטובת תפקיד זהה בחברת נטפליקס. על פי מסמכים שהוגשו לרגולטורים, נוימן יקבל משכורת של חמישה מיליון דולר ואופציות בסך של חמישה מיליון דולר בשנה.

חברת Activision הציעה לדניס דורקין, מי שהיה סמנכ"ל הכספים שלה ועבר לתפקיד סמנכ"ל תאגידי (Chief Corporate Officer) ב-2017, בונוס חתימה בסך 3.75 מיליון דולר כדי שישוב לתפקיד סמנכ"ל הכספים - בונוס חריג כדי לעבור תפקיד באותה חברה. דורקין יקבל גם בונוס מבוסס-ביצועים בסך 11.25 מיליון דולר אם ימשיך לכהן בתפקיד סמנכ"ל הכספים עד מארס 2021 - כך על פי מסמכים שהוגשו לרגולטורים.

"זה מטורף. מחזור הביקוש כל כך גבוה עכשיו", אמר פיטר קריסט, יו"ר חברת השמת הבכירים CristIKolder, שלאחרונה ייעצה ל-Airbnb בחיפושיה אחר מי שהחליף את טוסי בתפקיד - דייב סטיבנסון.

לדברי מגייסים ומנהלי חברות כוח אדם, אחד ממכשולי הגיוס הגדולים ביותר שבפניהם ניצבת חברת סטארט-אפ שאפתנית הוא מציאת סמנכ"ל כספים שכבר התנסה במרוץ המרתון של הנפקת חברה בבורסה - ושמעוניין לעשות זאת שוב.

חברות של 100 מיליון דולר עם צ'קים ידניים

"אתה מנסה למצוא מישהו שכבר ראה את הסרט", אמר אש אשוטוש, מייסד ומנכ"ל Actifio, חברת-סטארט אפ שמפתחת תוכנת ניהול נתונים ופועלת בקרבת בוסטון. "הבעיה היא שאין הרבה אנשים שכבר ראו את הסרט".

לאשוטוש יש שפע של ניסיון באיתור של סמנכ"לי כספים. החברה שלו - שהודיעה באוגוסט כי שווייה עולה על 1.3 מיליארד דולר - ערכה בששת השנים האחרונות שלושה סבבי חיפוש אחר סמנכ"ל כספים. הראשון עזב בגלל בעיות בריאות, השני עבר לסטארט-אפ אחר והשלישי עדיין משמש כסמנכ"ל הכספים של החברה.

"צריך סמנכ"ל כספים שמוכן ללמוד דברים חדשים כשהשוק משתנה", אמר אשוטוש. "קשה למצוא מישהו כזה, בגלל שאנשי תחום החשבונאות והפיננסים - מעצם טבעו של התפקיד - נוטים להעדיף דברים צפויים מראש ונטולי חוסר ודאות".

ג'ו קאופמן, סמנכ"ל הכספים של חברת Credit Karma (קרדיט קארמה), נמנה עם הקבוצה הנבחרת של סמנכ"לי כספים שאוהבים את האתגר הכרוך בהכנת חברת סטארט-אפ להנפקה ראשונית לציבור. בשלב מוקדם יותר בקריירה שלו השתתף קאופמן בהנפקתן של שתי חברות סטארט-אפ אחרות: New Oriental Education & Technology ו-TAL Education Group.

אנליסטים מעריכים שקרדיט קארמה תבצע הנפקה בבורסה כבר השנה. בחברה, שעוסקת בניהול פיננסים אישיים שמסייעת למשתמשים לעקוב אחר דירוגי האשראי של עצמם, סירבו להתייחס.

קאופמן אמר שהכנסותיה השנתיות של קרדיט קארמה כבר עלו על 100 מיליון דולר כשהוא הצטרף לחברה ב-2015, אך מחלקת הפיננסים היתה מורכבת משני רואי חשבון זוטרים בלבד. "אנחנו עדיין כתבנו צ'קים באופן ידני. היו לנו המון לילות ללא שינה", ", סיפר קאופמן.

ניסיונו של קאופמן בהנפקת חברות בבורסה העניק לו יתרון בולט מבחינתה של קרדיט קארמה. "אם זה הקריטריון, אז באמת קשה מאוד למצוא מישהו - בגלל שאתה משקיע דם, יזע ודמעות", אמר קאופמן.