טבע התרסקה בוול סטריט מתחת ל-10 דולר למניה - שפל של כשני עשורים

מניית טבע נפלה לשפל של כשני עשורים בצל הורדת המלצה מצד UBS • לפי בנק ההשקעות, נזקי פרשת התרופות האופיואידיות על טבע יעלו על 4 מיליארד דולר • אתמול טבע הגיעה לפשרה עם מדינת אוקלהומה • החשש כעת מיוחס לחוסר הוודאות סביב היקף הסכומים שטבע עתידה לשלם לתובעות נוספות בהמשך

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

אין רגע דל בטבע : מנייתה של יצרנית התרופות הישראלית החבוטה צונחת לרמת שפל של שני עשורים, בצל החשש כי ההסדר שחתמה עם מדינת אוקלהומה כדי להסדיר את פרשת שיווק משככי הכאבים (אופיואידים), יהווה תמריץ לחברות נוספות במסגרת התביעה.

אמש דווח כי טבע הגיעה להסדר במסגרת פרשת התרופות האופיואידיות עם מדינת אוקלהומה, ולפיו תשלם החברה כ-85 מיליון דולר. תרופות אופיואידות הן תרופות שנכללות תחת ההגדרה של משככי כאבים על בסיס חומרים טבעיים או סינתטיים בעלי השפעה ממכרת, ולפי החשדות החברות שיווקו את התרופות מבלי להזהיר מפני התמכרויות.

כעת מרחף סימן שאלה גדול מעל הסדרי הפשרה העתידיים שעתידה טבע לחתום מול התובעות השונות. עיקר השאלה היא מה יהיו העלויות בהסדרים נוספים שייחתמו, אם יהיו. אם ב-HSBC העריכו בחודש האחרון את נזקי פרשת התרופות האופיואידיות על טבע בכ-3 מיליארד דולר, ב-UBS מעריכים היום כי אלו יעלו על 4 מיליארד דולר. 

בנק ההשקעות UBS חתך את המלצה למניית טבע והוריד את מחיר היעד באגרסיביות מ-22 דולר ל-12 דולר למניה בלבד. אנליסט הבנק נאבין ג'ייקוב (Navin Jacob) הוריד את ההמלצה למניית טבע מ'קניה' ל'ניטראלי'. 

אמון המשקיעים בטבע נשחק לאורך השנתיים האחרונות על רקע רכישות כושלות, ונטחן עד דק בצל פרשת תיאום מחירי התרופות הגנריות בארה"ב, כאשר בחודש שעבר הוגשה תביעה על ידי 44 מדינות נגד 20 חברות וטבע בראשן. החשד: תיאום מחירים בדרך שלא הייתה מביישת ארגון פשע, לכאורה. התפוצצות פרשת תיאום המחירים עלולה לגרור גם היא הוצאות שסדר גודלן עדיין לא ידוע, החשש שטבע לא תוכל לשרת את החוב למשקיעים מטיל צל בהמשך.

שקיעתה של החברה שנחשבה לגאווה ישראלית היא סיפור עצוב. מעבר לשינוי הדרסטי שעברה החברה, כמו פיטורין וסגירת מפעלים כדי לחסוך בעליות נוכח הרכישה הכושלת, היום זה די ברור שלאורך השנים בהם נהנתה החברה מבלעדיות על תרופת הדגל - הדירקטוריון שקד על שמריו במקרה הטוב, וכשלא עשה זאת הוא ביצע רכישות כושלות (אחת מהן, רימסה המקסיקאית, הוגדרה על ידי טבע כהונאה.

הסנטימנט השלילי המתמשך בחברה העלה ספקולציות של ניסיון מיזוג טבע עם מיילן על ידי וורן באפט, כבעל מניות בחברה. עם זאת, קשה לראות איך המהלך יאושר מבחינת ההגבלים העסקיים שכן טבע תאולץ למכור פעילויות, ובמיוחד כאשר פרשת תיאום המחירים מרחפת מעל החברה.

טבע נושאת על גבה חוב של כ-27 מיליארד דולר כתוצאה מרכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, אקטביס ג'נריקס. אותה רכישה שעליה חתום ארז ויגודמן ושנבעה מהרצון למצוא מנועי צמיחה חדשים נוכח שחיקת "ביצת הזהב" (אובדן הפטנט על הקופקסון, הפילה את המניה למצולות. כעת טבע נדחקת לפינה עוד יותר בניסיון לחתוך בעלויות, ולהימנע ממצב בו לא תוכל לשרת את החוב למשקיעים.