מנכ"ל אל על מגיב להרעה בדוחות: "הירידה בהכנסות תואמת את נושא העונתיות"

על רקע הדוחות החלשים שפרסמה הבוקר חברת התעופה, אומר גונן אוסישקין בשיחה עם "גלובס": "הירידה בתפוסה משקפת בעיקר את עיתוי הפסח. במקביל יש הרבה עשייה והשקעה בחיזוק המותג והנתיבים" • "הלקוחות מצביעים ברגליים. מתישהו נראה את זה משפיע גם על התוצאות"

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: איל יצהר
גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: איל יצהר

הוצאותיה של חברת אל על על הדלק אמנם פחתו, אבל עיתוי חג הפסח ברבעון הראשון של 2019 (בסוף חודש אפריל) - יחד עם התחרות המחריפה אל מול חברות התעופה הזרות, לואו קוסט ולגאסי, שפועלות בקווים מתל-אביב - הובילו לירידה בשיעור התפוסה הממוצעת מ-83.6% לשיעור של 80.9%, לירידה בנתח השוק שלה בפעילות מנתב"ג מ-27.9% ברבעון 1 2018 לנתח של 25.3% ולירידה בהכנסה הממוצעת לכל נוסע פר קילומטר (RPK)ל-7.6 סנט לעומת 7.8 סנט לנוסע - כך עולה מדוחות אל על שפורסמו הבוקר (ד').

בשיחה עם "גלובס" אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין, כי הירידה הזו, בשיעור של 2.6%, תואמת את נושא העונתיות (בתזמון של חג הפסח). לדבריו, "התשואה המנוהלת לפי הביקוש מוסברת על-ידי העיתוי של פסח והצבת מטוסים גדולים יותר בקווים לאור שינוי בצי המטוסים, כשבין היתר יצאו משירות דגמי ה-767. אלה התאמות שנאלצנו לעשות עם החלפת הציים ועם הכניסה המסודרת של תקנות חוק הטיס (FTL). הירידה בתפוסה משקפת בעיקר את עיתוי הפסח. במקביל יש הרבה עשייה והשקעה בחיזוק המותג והנתיבים, עם פרויקטים שונים שגם הלקוחות רואים, והם מצביעים ברגליים. מתישהו נראה את זה משפיע גם על התוצאות".

האם המעבר לשיטת תמחור בשלוש רמות מחירים, שמאפשרת לנוסעים לקנות כרטיס בסיסי שלא היה עד כה, פגע בהכנסות שלכם?

"הסגמנטציה במחיר מותאמת ללקוחות שרוצים לבחור מה להוסיף לכרטיס הטיסה שלהם. המעבר לתמחור החדש עומד בציפיות, והוא לא גרע את ההכנסות פר נוסע, אלא הוא נותן את הגמישות הנדרשת". 

הירידה בנתח השוק בנתב"ג יוביל לכך שתשלמו יותר אגרות למדינה. 

"המשמעות היא שההנחה שקיבלנו בהתאם לנתח השוק שלנו מצטמצמת. אנחנו נמצאים בשיח עם המדינה ומביאים את עמדתנו, לפיה אנחנו חושבים שההנחה לא צריכה להיות מבוססת על נתח שוק אלא על פעילות, היות שהשירותים שאנחנו צורכים הם אותם שירותים, ופר נוסע אנחנו עדיין צריכים לשלם את אותו הסכום. זה נושא שנמצא בדיונים".

בכנס התעופה האחרון דיבר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, על התייעלות מחויבת באל על. 

"התייעלות היא חלק מה-DNA של אל על, והיא מחויבות המציאות, וכולם מבינים את זה. נושא כוח-האדם הוא נושא רגיש באל על, שתמיד נמצא בהידברות. אני יכול להגיד שאנחנו לא מתכננים מהלכים חד-צדדיים, ושאנחנו פועלים בשיתוף עם הנציגות של העובדים ועם ההסתדרות".

אתם שמים דגש על שוק צפון אמריקה. האם אתם מתכננים לפתוח טיסות נוספות על זו של טוקיו שהכרזתם עליה הבוקר בקווים לשוק אסיה המתפתח?

"צפון אמריקה הוא שוק חשוב לישראלים ולאל על בפרט, ואנחנו משקיעים בו הרבה מאוד. פתחנו קו ישיר סן פרנסיסקו, וביוני נשיק קו לשיקגו ולאס וגאס. הנתיב לטוקיו יהיה פנינה. בכל הנוגע לסין, התחרות לא בהכרח רציונלית. אנחנו מסתכלים בקשב רב ובוחנים את השוק הזה ונתאים את הפעילות שלנו". 

החל בחודש יוני מצטמצמות העמלות שאל על תשלם לסוכני הנסיעות. האם תנסו לחזק את ערוץ המכירה הישירה לנוסעים?

"אל על רוצה לחזק את ערוצי המכירה הדיגיטליים, כי זה מה שהלקוחות רוצים. הגענו לסיכום משמח מול התאחדות סוכני הנסיעות, שאנחנו מוקירים ומכירים בהם כערוץ מאוד חשוב. במקביל אנחנו מפתחים את התקשורת ישירה בשינויים שכל הזמן מתרחשים כחלק מתנופת עשייה ומההתחדשות וההשקעה".

לפני הקיץ אל על התריעה על פגיעה מהותית בלוח הטיסות שלה לאור המחלוקות שהיו עם משרד החוץ בנושא אבטחת הטיסות - נושא שנפתר ברגע האחרון. האם אכן הייתה פגיעה מהותית? האם תנסו לפעול להוציא את נושא אבטחת הטיסות מידי אל על?

"ההשפעה לא הייתה מהותית. אנחנו מחכים להתייצבות השלטון כדי לחזור ולדבר על כל הנושא שקשור באבטחת התעופה. אנחנו לא אלה שקובעים איפה זה יושב. צריך יהיה להחליט איך יעיל ונכון לעשות את הנושא הזה באופן שבו כל חברות התעופה הישראליות לא ייפגעו ממנו".

פורסם השבוע ב-ynet שבכוונתכם להפעיל טיסות ישירות משדה התעופה רמון לאירופה (פריז כיעד ראשון).

"אנחנו מסתכלים על רמון ובוחנים את הפעילות שם. אם נחליט שנפתח קו כזה, כמובן שנדווח. הפעילות ברמון בטלה בששים לעומת פתיחת נתיבים ליעדים כמו טוקיו או סן פרנסיסיקו".