פיקוד העורף האמריקאי יממן את מדיוונד בעוד 21 מיליון דולר

רשות החדשנות של פיקוד העורף האמריקאי, BARDA, תשתתף במימון פיתוח המוצר של מדיוונד לטיפול בכוויות • המוצר כבר עבר ניסוי רב מרכזי בארה"ב והשלב הבא הוא קבלת אישור השיווק

שוק הביומד / צילום: Shutterstock
שוק הביומד / צילום: Shutterstock

חברת מדיוונד הודיעה היום כי תקבל מימון של 21 מיליון דולר נוספים, עבור פיתוח המוצר שלה לטיפול בכוויות, מ-BARDA, רשות החדשנות של פיקוד העורף האמריקאי. בסך הכל, סכום של 196 מיליון דולר הובטח לחברה בהסכמים קיימים עם BARDA, חלקו יוקדש למימון פיתוח המוצר וחלקו מימון מובטח לרכישת המוצר על ידי BARDA.

מדיוונד נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 109 מיליון דולר. חברת כלל ביוטכנולוגיה המחזיקה 35% בחברה, יורדת כעת 3.15% במקביל לירידות בשוק, ושוויה עומד על 376 מיליון שקל.

מדיוונד פיתחה תרופה לכוויות על בסיס צמח האננס, אשר מסירה מן הכוויה את הרקמה הפגועה, מבלי לפגוע ברקמה הבריאה. הטיפול מחליף ניתוח וחוסך למטופל יותר רקמה בריאה. עבור BARDA הנערכת לאירועים רבי נפגעים, המוצר יכול לאפשר להתחיל טיפול בנפגעי כוויה בלי תלות במספר מנתחי העור. הנמצאים במקום.

רכישת המוצר על ידי הרשות יתאפשר במסגרת תוכנית של ה-FDA המאפשרת הנגשה למוצרים בשלבי פיתוח לטיפול בחולים במצבים מסכני חיים, שלא במסגרת ניסוי קליני, כאשר חלופות הטיפול הקיימות אינן מספקות. פרוטוקול NEXT יאפשר למרכזי כוויות בארה"ב לטפל בנפגעי כוויות טרום קבלת אישור שיווק למוצר והשקתו בארה"ב. המוצר כבר עבר ניסוי רב מרכזי בארה"ב והשלב הבא הוא קבלת אישור השיווק, אולם על פי הפרוטוקול הזה, מדיוונד כאמור תוכל למכור את המוצר ל-BARDA גם לפני האישור.

לאחרונה חתמה מדיוונד  על הסכם שיווק למוצר, מול חברת Vericel האמריקאית. וריסל תשווק את המוצר של החברה בצפון אמריקה כאשר יקבל אישור שיווק (אך ההסכם עם BARDA מוחרג מן העסקה). בעבור הזכויות תשלם וריסל לחברה 17.5 מיליון דולר מקדמה ועד 132.5 מיליון דולר בתשלום אבני-דרך, ובנוסף תשלם תמלוגים. שוק הכוויות בארה"ב מוערך בכ-200 מיליון דולר. הזכויות ליתר שווקי העולם נותרו בידי מדיוונד, כולל אירופה שבה כבר מאושר המוצר לשיווק ונמכר ב-3.4 מיליון דולר ב-2018.

כמו כן המוצר של מדיוונד לשוק הפצעים, מוצר ה-EscharEx, אינו נכלל בעסקה. זהו מוצר לשוק הפצעים, וספציפית לשוק של הסרת רקמה לא בריאה מן הפצעים, תת שוק המוערך במאות רבות של מיליוני דולרים. מוצר זה אמור להיכנס לשלב III של הניסויים קליניים בחודשים הקרובים.