דוחות חברות כרטיסי האשראי: יותר גיהוצים, אבל ההכנסות קפאו

על רקע השינוי בבעלויות בשוק כרטיסי האשראי, מציגות ישראכרט, כאל ומקס גידול במספר הכרטיסים ובמחזור העסקאות, ועוד יותר מכך במתן ההלוואות - ואולם הוא קוזז בידי הפחתת עמלת המנפיק

כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק

שלוש קבוצות כרטיסי האשראי - ישראכרט, כאל ולאומי קארד שהפכה למקס - מציינות ב-2019 שנת מפנה מהותית בעסקיהן ובשוק שבו הן פועלות, וזאת הודות להפיכתן של שתי הראשונות לקבוצות פיננסיות עצמאיות, שאינן חלק מקבוצה בנקאית גדולה. כך, ישראכרט, שהפכה לציבורית באפריל ומקס שנרכשה בפברואר על ידי קרן ורבורג פינקוס, צפויות להביא לניעור מסיבי בשוק הזה, והפיכתו לחלופה תחרותית לבנקים.

ואולם, השינוי המהותי שחל בבעלויות עדיין לא משפיע על השוק ברמה כוללת, גם אם הוא משפיע מאוד על הרווח הרבעוני של מקס (ראו מסגרת), והוא משפיע וימשיך להשפיע גם על דוחות הפועלים ולאומי. ברבעון הראשון של השנה שלוש החברות רשמו יחדיו רווח מצרפי, בנטרול הוצאה חד-פעמית במקס, בהיקף של כ-140 מיליון שקל. מדובר על ירידה של כ-5% ברווח המצרפי של השלוש בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

את הרווח הגבוה בשוק רשמה החברה הגדולה בשוק - ישראכרט, שבניהול רון וקסלר, שהרוויחה ברבעון הראשון כ-74 מיליון שקל, גידול של כ-7% ביחס לרבעון המקביל. לצדה, כאל שעדיין בבעלות משותפת של דיסקונט ושל הבינלאומי, ושבניהולו של לוי הלוי, רשמה ברבעון הראשון גידול ניכר של כ-42% ברווח, שהסתכם בכ-37 מיליון שקל. בכאל השיפור התרחש בעיקר הודות לכך שברבעון הראשון אשתקד תוצאותיה הושפעו מאוד מהעלויות שהסב החיבור בינה לבין מועדון שופרסל, כשהמועדון ממשיך להכביד על תוצאותיה גם עתה.

וכך אנו מגיעים לחברה שהייתה בצד השני של החיבור עם שופרסל - לאומי קארד, שהפכה למקס, ושאיבדה אשתקד את המועדון הנחשק. מקס רשמה ברבעון הראשון השנה הפסד של 10 מיליון שקל שנבע משלל סיבות ובראשן מענק המכירה ששילמה לעובדיה, בהיקף 50 מיליון שקל. ללא נטרול מענק זה, שקיזז לחלוטין גידול ברווח של כל אחת משתי מתחרותיה, הרווח המצרפי של שלוש החברות הצטמק ברבעון הראשון השנה בכ-31%, לכ-101 מיליון שקל "בלבד".

יותר מ-11 מיליון כרטיסים בישראל

בשורה העליונה הציגו שלוש החברות תמונה של יציבות בהכנסות, שהסתכמו בכ-1.3 מיליארד שקל. הדבר נובע בעיקר מקיפאון של ממש בהכנסות מעסקאות בכרטיסי האשראי - העסק המרכזי שלהן, מסורתית - שהסתכמו ברבעון בכ-1.01 מיליארד שקל, כמו ברבעון המקביל. ואולם, כמו בשורת הרווח, שלוש החברות לא מציגות תמונה אחידה. כך, בישראכרט חלה ירידה בהכנסות, בעוד שמקס עמדה במקום, ואילו כאל גדלה בשיעור ניכר.

הקיפאון המצרפי בהכנסות נובע במידה רבה מכך שבתחילת השנה ירד שיעור עמלת המנפיק שמקבלו החברות מ- 0.7% ל- 0.6%, דבר אשר חתך את שיעור ההכנסות. ואולם, בסיס הפעילות של כרטיסי האשראי, שממנו נגזרות ההכנסות בהווה ויותר מכך בעתיד, צמח ברמה מצרפית, ולמעשה בכל החברות (בנטרול ההשפעה של כרטיסי מועדון שופרסל שעברו ממקס לכאל). מדובר במספר כרטיסי האשראי שהחברות הנפיקו, שעמד בסוף הרבעון הראשון השנה על כ-11.2 מיליון כרטיסים, גידול של כ-5%. על פניו מקס לא צמחה וכאל זינקה בשורה זו, אך כאמור יש לקחת בחשבון את השפעות המעבר של שופרסל בהקשר זה.

באמצעות 11.2 מיליוני הכרטיסים שולמו עסקאות בהיקף כולל של כ-84.1 מיליארד שקל. מחזור עסקאות זה גדול בכ-6% ממחזור עסקאות בהיקף 79 מיליארד שקל ששולם באמצעות הכרטיסים של שלוש הקבוצות הללו ברבעון הראשון אשתקד.

יהיו חלופה יותר משמעותית לבנקים

גידול זה נרשם בעסקי הליבה המסורתיים של שלוש החברות. אבל, בשנים האחרונות הן הפכו, גם תחת הבנקים, לנותנות אשראי וחלופה לבנקים ולחברות חוץ-בנקאיות אחרות. נכון לסוף הרבעון הראשון השנה סך האשראי שהעמידו יחדיו שלוש חברות כרטיסי האשראי עמד על כ-16.4 מיליארד שקל. מדובר בגידול של כ-15% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כשהמגמה החיובית הזו מאפיינת את פעילות ההלוואות שלא למטרת רכישת כלי רכב ללקוחות פרטיים ואת פעילות ההלוואות לבתי עסק.

בסוף מרץ 2019 תיק האשראי הצרכני שלא לרכישת כלי רכב עמד על 11.6 מיליארד שקל (גידול של כ-15% ביחס לרבעון המקביל) כשתיק ההלוואות לעסקים כבר קרוב לרף 3 מיליארד שקל (גידול של כ-50% ביחס לרבעון המקביל). תיק האשראי של חברות כרטיסי האשראי מתאפיין בריבית גבוה יחסית לזו שנהוגה במערכת הבנקאית. החברות נהנו ברבעון הראשון השנה מירידה מצרפית בהוצאות בגין הפסדי אשראי, כשהתיק הכולל שלהן מהווה כ-1.5% מתיק האשראי לציבור של המערכת הבנקאית.

מדוחות ישראכרט, כאל ומקס עולה כי מחזור העסקאות החודשי הממוצע לכרטיס בנקאי פעיל שהנפיקו עמד ברבעון הראשון השנה על 3,571 שקל, 3,905 שקל ו-3,672 שקל, בהתאמה, בעוד שהמחזור בכרטיסים החוץ-בנקאיים עמד על 2,355 שקל לחודש, 1,989 שקל ו-2,364 שקל, בהתאמה.

מדובר בעלייה של כ-2% עד 4% ביחס לתקופה המקבילה במחזור העסקאות החודשי לכרטיס בנקאי פעיל, כשבכרטיסים החוץ-בנקאיים מדובר על גידול יחסי בשתי חברות וירידה במקס (שחוותה שינוי עמוק יותר משום העזיבה של מועדון שופרסל). כך או כך, הציבור לא רק מחזיק יותר ויותר כרטיסי אשראי, אלא גם מגהץ יותר פר כרטיס.