יגדיל את מחזורי המסחר? הבורסה בת"א וקולמקס החלו בפיילוט בחוזה הפרשים

המהלך, שנועד להגדיל בין היתר את מחזורי המסחר בת"א, יאפשר לבצע השקעות במינופים חריגים ובסיכון גבוה • ל"גלובס" נודע כי הפיילוט מבוצע בשיתוף חבר הבורסה הבנק הבינלאומי

חברת קולמקס החלה בפיילוט יחד עם הבורסה בתל-אביב למסחר בחוזי הפרשים (CFD) על מניות בבורסה בתל-אביב. המהלך יאפשר לבצע השקעות בבורסה בתל-אביב במינופים חריגים, שעשויים להניב תשואות גבוהות בטווח קצר, ומנגד מחיקה של ההשקעה. ל"גלובס" נודע כי הפיילוט מבוצע בשיתוף חבר הבורסה הבנק הבינלאומי.

חוזה הפרשים הינו מכשיר השקעה משוכלל, שמתבסס על מינוף שמאפשר לגלם רווחים תיאורטיים, ומנגד כאמור, תרחיש של הפסדים משמעותיים. מי שמבצע עסקת קנייה של CFD בעצם רוכש הפרש, להבדיל מקניית מניה או קניית מכשיר על מדד. כלומר, כאשר קונים CFD לא קונים נכס בסיס אלא חוזה שמחירו תלוי בהפרש בין המחיר בפועל למחיר שנקבע בעסקה.

מחיר הביצוע של הלקוח נגזר ממחיר מעסקת ההתכסות בבורסה כך שהלקוח יכול לראות את מחירי הביצוע בזירה, כאשר המערכת של קולמקס תאפשר מסחר ממונף הן בחוזה הפרשים בפוזציות 'לונג' ו'שורט'. המסחר בפועל באמצעות הזירה יתבצע באופן הבא: לקוחות יזרימו פקודות לרכישת מניות במינוף של עד פי 20. כלומר על כל בטחונות בשווי של 10 אלף שקל בזירה, ניתן יהיה להזרים בפועל הוראה לרכישה בשווי של עד 200 אלף שקלים.

המסחר בחוזי הפרשים הוא מול עושי שוק והעלות (עמלה) למשקיע הינה ההפרש בין מחיר הקניה למחיר המכירה (ההפרש בין ה-BID ל-ASK), אין עמלות קנייה ומכירה שוטפות. עם זאת, הברוקר גובה ריבית על המינוף (שמהווה בפועל מעין הלוואה) בהתאם לגודל העסקה ומשך זמן החזקת הנייר.

מדובר במהלך שיזמה קולמקס וקיבל את האישור של הרשות לניירות ערך. בבורסה מקווים כי המהלך צפוי להגדיל את נפח המסחר במניות ת"א 35 באמצעות הפניית חלק מההשקעות המתבצעות בזירות המסחר אל השוק המקומי, ועידוד משקיעים באמצעות הזירה ומחוץ לזירה להצטרף למסחר בת"א. הגברת הנזילות תתאפשר בהינתן האפשרות לביצוע 'שורט' (מכירה בחסר) מיידי על מניות בבורסה בתל-אביב.