הדילמה של המפלגות החרדיות: האם קמפיין אנטי ליברמן יובל דווקא להתחזקות שלו

זעם בקרב המפלגות החרדיות על מנהיג ישראל ביתנו - "הסתה פרועה" • חוששות שבניית קמפיין בחירות סביב ליברמן יוביל דווקא לחיזוקו

משה גפני / צילום: כדיה לוי
משה גפני / צילום: כדיה לוי

יהדות התורה הייתה המפלגה הראשונה שמיהרה לכנס את מטה הבחירות שלה מחדש. לא מבזבזים שם זמן, למרות האכזבה הקשה במיוחד מאי-הקמת הממשלה. הציפייה של ראשי שלוש הסיעות החרדיות - אריה דרעי (ש"ס), משה גפני (דגל התורה) ויעקב ליצמן (אגודת ישראל) - הייתה כי בזכות 16 המנדטים שלהם, והרוח הגבית של איחוד מפלגות הימין החרד"לי, הם יוכלו לקבל כמעט כל מה שירצו בממשלה הקרובה. הן בסוגיות דת ומדינה, חוק הגיור, איסור עבודות בשבת, בתחום התקציבים לישיבות, ובפתרון בעיית הדיור בחברה החרדית.

אבל כל זה לא קרה. הם העריכו שאביגדור ליברמן יהיה יריב קשה, אבל סמכו על כך שגודל מפלגתו ימנע שיבוש מהותי של המהלכים שלהם. הם סמכו גם על קשר האינטרסים הקיים, שלו היה אחראי בעיקר אריה דרעי.

מנהיג ש"ס מרגיש כאילו ליברמן תקע לו סכין בגב, ובעקבות ההחלטה של ראש סיעת ישראל ביתנו, שלא להצטרף לממשלה של נתניהו - מתח עליו ביקורת חריפה: "ליברמן נגרר להסתה נגד החרדים, הוא הונה את הציבור, את בוחריו ואת הימין ככלל. הייתי בטוח שהוא ייכנס לבסוף, וכך אמרתי לנתניהו. טעיתי, ואני מתנצל בפני ראש הממשלה".

דרעי צריך להתנצל גם בפני חבריו, שהעריכו כי תמיכתם המשותפת של ראשי דגל התורה וש"ס במועמדו של ליברמן, משה ליאון, לראשות עיריית ירושלים תסייע לסדר את העניינים בין הצדדים גם בקואליציה. אבל ההליכה המשותפת בירושלים, שקרעה את הרחוב החרדי וסיכסכה בין דגל התורה לאגודת ישראל, לפחות בעניין הקואליציה, לא סייעה במאום.

ח"כ ליצמן הגדיר את הבחירות המחודשות - כפייה פוליטית שנגרמה ללא שום סיבה אמיתית, תוך בזבוז משווע של מיליארדים מיותרים שיכולים ללכת לדברים חשובים. לדבריו, ליברמן עשה שימוש ציני בחוק הגיוס, כתירוץ מקומם שנועד לבלבל את הציבור, במטרה להסית נגד הציבור החרדי ולגרוף הון פוליטי על גביו.

ליצמן הבהיר, כי שמירת מעמדם של בני הישיבות שתורתם אומנותם ימשיך להיות היסוד להצטרפות לכל ממשלה ולכל קואליציה. "לאורך כל הדרך הודענו, כי לא נוכל להסכים לקביעת יעדי גיוס ומכסות לבני ישיבות בחוק הגיוס. לא הפתענו אף אחד, ופעלנו ביושר ובשקיפות. מי שמנסה לכפות על יהדות התורה יעדי גיוס ומכסות בחוק, בניגוד לאמונתנו, בניגוד להוראות שקיבלנו ממועצת גדולי התורה - חותר נגד ממשלת ימין ופועל ממניעים פוליטיים להפיל את ראש הממשלה מסיבות אחרות".

ליצמן הוסיף, כי יחד עם ראש הממשלה נתניהו וצוות המשא ומתן של הליכוד - הפכו הוא וחבריו "כל אבן בדרך למניעת בחירות חדשות", אבל היה זה ליברמן שדחה כל פשרה וכל ניסיון להידברות ולהסכמה. ובמקום זאת, "יצא למסע הסתה פרוע ומשמיץ, נגד הציבור החרדי ומנהיגיו, תוך האשמה בדברים שלא היו ולא נבראו".

איחוד החרדיות? עדיף ללכת לבד

יו"ר ועדת הכספים משה גפני הגדיר את ליברמן כדיקטטור שהחליט להשליט סדר במדינה, לקבוע איזה חוק יעבור, איך יעבור, אם יהיו בחירות, ומתי הם יהיו. לדברי גפני, הציבור צריך לדעת כי מדובר באדם לא רציני, חסר אחריות שבבחירות הקרובות לא יעבור את אחוז החסימה. גפני אומר כי ימליץ לעמיתו הרב ליצמן ולחבריו לסיעה לא לשבת איתו בעתיד בממשלה.

האמירה הזו מרמזת גם על המגמה בליכוד, הניסיון להגיע למספר מנדטים מספק לקואליציה ללא ליברמן, משימה הנראית לא פשוטה כלל.

ברמה המעשית, כבר בלילה היה מי שהעלה מחדש את רעיון הריצה המשותפת של ש"ס ויהדות התורה בבחירות בספטמבר. אבל בשני הצדדים דחו את ההצעה על הסף. השגנו 16 מנדטים בריצה לבד, אם נתאחד - קולות של מזרחים מסורתיים יעזבו לליכוד, אומר אחד מחברי הכנסת של ש"ס.

לא ברור מה יהיה מקומו של חוק הגיוס בקמפיין של החרדים, שכן ההנהגה החרדית הייתה מוכנה לפשרות, ובלבד שתוקם קואליציה. אבל אויב רציני שאפשר לתקוף הוא ליברמן, דמוני מבעבר - ואין כמו אויב כזה להעיר את הרחוב החרדי. מנגד, מאבק חזיתי כזה עשוי דווקא לסייע לליברמן, אשר ברור כי זה יהיה הקו המובהק שלו בקמפיין. וכפי שהיה בעבר מול שינוי של יוסף לפיד, עימות כזה יעזור לליברמן לא פחות מלחרדים שמשאלתם היא שלא יעבור את אחוז החסימה.