כדור השלג של טבע ממשיך להתגלגל: המניה צנחה כמעט 90% מהשיא

עוד יום של נפילות במניית טבע: מחיר מניה של 8.65 דולרים בלבד ממקם את מי שהייתה בעבר "מניית העם", במקום הרביעי מבחינת שווי השוק בין החברות הישראליות הציבוריות, כשמעליה צ'ק פוינט ושני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים • שווייה של טבע כיום נמוך מ-9.5 מיליארד דולר

מנכ"ל טבע קאר שולץ במסיבת עיתונאים בישראל / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל טבע קאר שולץ במסיבת עיתונאים בישראל / צילום: שלומי יוסף

עוד יום מסחר, ועוד יום של נפילה במניית טבע בבורסה של תל-אביב. במהלך יום המסחר צנחה היום המניה ב-8%, לאחר שאיבדה בבורסת ניו יורק כ-11% בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר. מחיר מניית טבע בסוף השבוע נקבע על 8.65 דולרים בלבד - מחיר דומה למחיר שבו נסחרה במאי 2000 (מתואם לדיבידנדים שחולקו).

למעשה, החברה מחקה כחמישית מערכה בתוך שבוע מסחר אחד; את חודש מאי סיימה המניה בירידה של 43.2%, ומאז שיא כל הזמנים במניה, ביולי 2015, מדובר בצניחה של לא פחות מ-87%. השיא במניה, אגב, הגיע בעקבות הודעת טבע על רכישת אקטביס מידי אלרגן בעסקה של כמעט 40 מיליארד דולר. אותה עסקה, הגדולה בתולדות טבע, נתפסה אז בחיוב בשוק, וטבע זינקה לשווי של למעלה מ-60 מיליארד דולר. היום, שווייה של טבע הוא פחות מ-9.5 מיליארד דולר. 

שווי זה ממקם את טבע  , בעבר הלא-רחוק "מניית העם", במקום הרביעי בלבד מבין החברות הישראליות הציבוריות - אחרי צ'ק פוינט  ושני הבנקים הגדולים, לאומי  והפועלים , ובעורפה נושפות חברות הטכנולוגיה נייס ואמדוקס. 

הירידות בימים האחרונים ממשיכות את המומנטום השלילי שהחל לפני כשלושה שבועות, אז תביעה מצד רשויות בארה"ב הציגה את החברה כמי שהובילה קנוניה נרחבת של תיאום מחירים. לכך נוספה פשרה משפטית בהליך אחר בארה"ב, אחד מרבים שבו נתבעות חברות תרופות (כולל טבע) בגין שיווק משככי כאבים אופיואידיים שהובילו להתמכרויות.

בשוק מנסים לאמוד מהו היקף הנזקים הצפויים לטבע משני ההליכים השונים, והמספרים נעים בין 1-4 מיליארד דולר - סכומים עצומים עבור חברה שהיקף החוב שלה 28.6 מיליארד דולר (חוב נטו בסך 26.7 מיליארד דולר) ושתוכנית התייעלות מסיבית שלה במטרה לחסוך בעלויות כבר הובילה לפיטורי אלפי עובדים ולסגירת אתרי ייצור רבים.

מספר אנליסטים הורידו המלצות ו/או מחירי יעד לטבע בימים האחרונים על רקע ההליכים הללו. כך למשל, UBS, שהמליץ קודם על קנייה, עבר להיות ניטרלי, וחתך את מחיר היעד מ-22 דולר ל-12 דולר; ואילו מריל לינץ', שגם הוא המליץ קודם על קנייה, הוריד את ההמלצה לתשואת חסר, ואת מחיר היעד מ-19 דולר ל-9 דולרים בלבד, מחיר שגם הוא כבר גבוה מהמחיר הנוכחי. לפי נתוני רויטרס, לפני שלושה חודשים היו שישה אנליסטים שהמליצו על טבע בהמלצות חיוביות, 15 ניטרליים ושניים שליליים. נכון להיום, ישנם ארבעה חיוביים, 19 ניטרליים ושלושה שליליים.