אותות וזקיקים: הפיתוח שמבטיח פתרון לקרחת

חברת פיילג'וקס פיתחה מוצר לשיפור צמיחת השיער באמצעות גירוי חשמלי, מכני וביוכימי

התקרחות / צילום: shutterstock
התקרחות / צילום: shutterstock

לפני כעשור, התכנסה קבוצה של חוקרים ואנשי עסקים מנוסים כדי לתקוף בעיה מציקה, אך לא מסכנת חיים: התקרחות. מתוך המפגש הזה נולד הסטארט-אפ פיילוג'וקס. מי שעמד בראש צוות ההקמה הוא פרופ' דב אינגמן, לצד ד"ר ארז מנור (Ph.D) ואיל וינשטיין.

אינגמן, היום פרופסור חבר בגמלאות בטכניון, הוא חוקר וממציא מתחום הפיסיקה הגרעינית, שבעבר רשם כמה פטנטים בתחום זה על שמו, והפיתוח של המכשיר מבוסס על מחקרו: מכשיר המגרה את זקיקי השיער כדי לעודד אותם להצמיח שערות רבות יותר מכל זקיק - וגם מעבה את השיער הקיים. היום המכשיר כולל רכיב גירוי חשמלי, גירוי מכאני (מעין מסז') וגירוי ביוכימי (אבץ ונחושת המוחדרים לקרקפת ומעודדים צמיחה).

להוציא מכל זקיק את המקסימום

אהוד רפאלי, מנכ"ל חברת דימדיקו טכנולוגיות רפואיות, המפיצה מכשירים רפואיים בישראל, הוא בין המשקיעים בסטארט-אפ והיום הוא משווק את המוצר של פיולוג'וקס. 

רפאלי מספר שהוא ואינגמן, שסבלו מהתקרחות, ניסו את המוצר קודם כול על עצמם והחליטו שזו הטכנולוגיה המנצחת, אחרי שבדקו כמה שיטות טיפול. כבר ב-2010 פותח האבטיפוס הראשון, וב-2015 החלה דימדיקו לשווק את המוצר.

ההון גויס מקבוצה של חברים, המלווים את אינגמן ורפאלי במשך שנים. "כל חבר שם את הכסף שהיה לו", מסביר רפאלי.

"אנחנו לא יודעים לחדש זקיק", אומר רפאלי. "על גבי כל ראש יש זקיקים חיים וזקיקים מתים. אנחנו לא יכולים להחיות זקיקים מתים, אבל מוציאים את המקסימום מכל זקיק חי, והתוצאה ניכרת לעין". מחקר בלתי תלוי שנערך כדי לתמוך בטענת החברה מצא שהמוצר שיפר את כמות השיער ב-23% ואת עובי השיער ב-21% בממוצע לאחר 20 שבועות שימוש. המחקר שנערך ב-289 חולים פורסם בכתב העת המבוקר Madridge Journal of Dermatology & Research.

המתחרות העיקריות של המוצר הן התרופות פרופסיה (המוכרת מקמפיין ה"סקפטי") ומינוקסי. לדברי רפאלי, התרופות הללו משיגות תוצאות נאות, אולם התוצאה של המכשיר היא טובה יותר. השתלות השיער - הדרך היחידה כיום להביא זקיק חי לאזור קירח - אינה מהווה תחרות, אלא מוצר משלים.

תחילה שווק המכשיר דרך רשתות הפארם, אולם רפאלי העריך שדרושה פעילות מול הצרכן הסופי ומודל עסקי ייחודי עבור ה"סקפטים", שמתקשים להאמין שמוצר נגד התקרחות יכול לעבוד. "לוקח זמן לראות את התוצאה", אומר רפאלי.

"המודל שלי מתחיל בפגישה אישית, אבחון אישי שבו בודקים את ההתאמה לטיפול. לדוגמה, המוצר אינו מתאים אם יש לך מחלת רקע, או אם אתה כבר קירח לחלוטין, כי שיפור המופעל על שתי שערות זה עדיין רק ארבע שערות. אנחנו מוותרים גם על מי שיש לו ציפיות לא ריאליות".

התראה על שימוש לא נכון במוצר

כדי לרכוש את אמון הצרכן, החברה מאפשרת להחזיר את המוצר אם הוא לא היה יעיל. "אם לא מתווספים 30% במצטבר בכמות השיער ועיבויו בתוך ארבעה חודשי שימוש, הצרכנים יכולים להחזיר את המכשיר. המוצר עצמו נותן חיווי למשתמש ולדימדיקו אם השתמשו בו כראוי או ביצעו פחות 80% מתוכנית הטיפול. כך יש גם מוטיבציה גבוהה יותר לשימוש. ביצוע של 80% מתוכנית הטיפול הוא תנאי למימוש ההבטחה הכספית שאנו נותנים". 

המוצר כולל רכיב מתכלה שמחירו הוא 10% ממחיר המכשיר, וקצב החלפתו תלוי בתוכנית הטיפול האישית. לדברי רפאלי, קצב מכירת המתכלים היא עדות לשביעות הרצון של המשתמשים. "לפעמים אנחנו מוכרים יותר מתכלים בחודש מסוים מאשר מכשירים", הוא אומר ומוסיף כי הפעילות בישראל מכניסה היום כמה מיליוני דולרים, והיא כבר רווחית. "אנחנו אפילו יכולים להשקיע בסטארט-אפים נוספים שרוצים לנצל את פלטפורמת השיווק שלנו".

הפעילות בישראל מאוגדת תחת דימדיקו וקיבלה רישיון שימוש בקניין הרוחני של פיילוג'יקס.