העליון הכריע סופית: בנק לאומי יאפשר לברוקר הביטקוין ביטס אוף גולד לנהל חשבון בנק

לאחר מאבק משפטי שנמשך כשנתיים, בנק לאומי קיבל את המלצת ביהמ"ש העליון והגיע להסכם פשרה עם חברת ביטס אוף גולד, כך שחשבון הבנק שלה לא ייסגר, והיא תוכל להמשיך בפעילותה בו בכל הקשור למטבעות דיגיטליים • שופטי העליון נתנו היום תוקף של פסק דין להסכמת הצדדים

יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד / צילום: איל יזהר
יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד / צילום: איל יזהר

לאחר מאבק משפטי שנמשך כשנתיים, ברוקר הביטקוין הישראלי Bits of Gold זכה היום (ב') להישג משמעותי: על-פי החלטת בית המשפט העליון היום, שהתקבלה בעקבות הסכם פשרה בין החברה לבין בנק לאומי, חשבון הבנק של ביטס אוף גולד לא ייסגר, והיא תוכל להמשיך בפעילותה בו בכל הקשור למטבעות דיגיטליים.

בהרכב של שלושה שופטים - דפנה ברק-ארז, ג'ורג' קרא ועופר גרוסקופף - קבע היום העליון כי "לאחר שנשמעו הטענות בערעור ובעקבות סיג ושיח נוסף שהתקיים בהמלצת בית המשפט, הגיעו הצדדים לידי הסכמה כדלקמן: לצורכי פשרה במסגרת תיק ספציפי זה, בלי שהדבר יהווה תקדים משפטי או הסכמה כלשהי מצד הבנק לניהול חשבונות מסחר למטבעות וירטואליים במקרים נוספים, מוסכם כי המערערת (ביטס אוף גולד) תוכל להמשיך לנהל את חשבונה בבנק לאומי לצורכי פעילות מסחר למטבעות וירטואליים, וזאת מבלי לפגוע בזכותו של הבנק לבחון באופן פרטני כל פעולה שמתבצעת בחשבון ולבצע בעצמו צעדים הדרושים לפי שיקול-דעתו לצורך מזעור הסיכונים שלשיטתו נשקפים מפעילותה המסחרית של החברה. בנוסף, המערערת מתחייבת לשתף פעולה עם הבנק".

שלושת שופטי העליון קבעו כי "ככל שיינתנו הנחיות או הוראות רגולטוריות מחייבות, הצדדים יפעלו על-פיהן. מוסכם כי המערערת תוכל להמשיך בפעילותה כאמור ביחס למטבעות וירטואליים בכפוף לכל הוראה רגולטורית שתינתן בעתיד, ככל שתינתן. הסכמה זו תבוא חלף פסק דינו של בית המשפט המחוזי. אנו נותנים תוקף של פסק דין להסכמת הצדדים".

חברת ביטס אוף גולד יוצגה בבית המשפט על-ידי עורכי הדין שאול ציוני, אלי פילרסדורף ואהד פיליפ ממשרד ציוני, פילרסודרף, פיליפ. בנק לאומי יוצג על-ידי עורכי הדין אסף סמואל, נועם בר-דוד ושיר ברק.

ביטס אוף גולד, שנמצאת בבעלות האחים יונתן ויובל רואש וקבוצת משקיעים, מספקת שירותי רכישה ומכירה של מטבעות דיגיטליים לעשרות אלפי לקוחות ישראלים מאז שנת 2013. באחרונה פתחה החברה את שירותיה לאירופה, והיא מציעה שירותי מכירת ביטקוין מקוונים בכל רחבי היבשת וגם שירותי חיבור למערכותיה באמצעות API.

ב-2017 נחלה ביטס אוף גולד הפסד בתביעתה נגד בנק לאומי, לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי לא ניתן להכריח את הבנק לקבל את כספי החברה שמקורם בפעילות מסחר בביטקוין. המחוזי פסק כך לאור העובדה שבנק ישראל הצביע בהודעתו משנת 2014 על הסכנות הכרוכות במסחר בביטקוין, וקבע כי הוא מתקשה להגיע להכרעה בצעדים שיש לנקוט כדי למנוע סיכון זה, ובמסגרת נסיבות אלה סירובו של בנק לאומי הוא סירוב סביר.

ביטס אוף גולד ערערה על פסיקת המחוזי לבית המשפט העליון, ובפברואר 2018 העניקה השופטת ענת ברון סעד זמני, שלפיו עד להכרעה סופית שתתקבל ביחס לתביעה נגד לאומי, הבנק לא יוכל להגביל ולחסום באופן גורף פעולות בחשבון הבנק של החברה, אלא רק במקרים נקודתיים.

השופטת ברון נימקה אז את החלטתה בכך שהנזקים שעלולים להיגרם לבנק בהתממשות החששות הם בגדר ספקולציה. לדבריה, "החלטת הבנק מבוססת על ההנחה שפעילות החברה אכן נושאת בחובה סיכונים שעולים כדי הפרה של הוראות הדין, ועל כן הבנק עלול לשלם מחיר בגין התממשותם של אותם הסיכונים. ואולם עד היום, במשך למעלה מחמש שנים שבהן החשבון פועל, חששות אלה לא התממשו - כפי שמלמדת אף קביעת בית המשפט המחוזי, שלפיה החברה פעלה בשקיפות ולא הפרה כל הוראת חוק".

ביטס אוף גולד מסרה היום לאחר החלטת בית המשפט העליון, שקיבל את הסכם הפשרה בינה לבין בנק לאומי, כי זהו "ניצחון גדול עבור החברה". לדברי החברה, "לאחר שבית המשפט דן בערעורה של החברה ביחס לסגירת חשבון בבנק בלאומי ששימש אותה לפעילות מסחר במטבעות דיגיטליים, ולאחר שמתח ביקורת על עמדתו של הבנק, המליץ העליון לבנק לאומי להסכים לקבלת הערעור, כך שחשבון הבנק של ביטס אוף גולד לא ייסגר, והיא תוכל להמשיך בפעילותה בו בכל הקשור למטבעות דיגיטליים, כפי שעשתה עד כה. בנק לאומי קיבל את המלצת בית המשפט, וניתן פסק דין שמשקף את המלצת בית המשפט כאמור".

לדברי ביטס אוף גולד, "מדובר בהישג עצום לחברה ולקהילת המטבעות הדיגיטליים, כאשר בית המשפט העליון התערב למעשה והכריח את הבנק לאפשר לחברה לנהל חשבון שעיקר פעילותו קשורה למטבעות דיגיטליים, אף שהבנק התנגד לכך באופן עקרוני".

יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד, הוסיף: "זה רגע מרגש עבורנו כחברה ועבור הקהילה כולה. עבדנו קשה כדי להקים חברה שעומדת בדרישות הרגולטוריות בתעשייה חדשה, והעבודה הזו השתלמה. הצלחנו להוכיח לבית המשפט כי אנחנו ראויים לאמון המערכת הבנקאית, וכי הניסיון לסגור את חשבון הבנק שלנו היה מוטעה".