בין חרמש לטאבון: איפה כדאי ומומלץ לטייל בחג השבועות

שבועות הוא גם חג הקציר, ואם רוצים לגוון קצת את שגרת טיולי היקבים, המחלבות והמגבנות, אפשר להצטרף לסיורים חקלאיים ולפעילויות של קציר חיטים לכל המשפחה

קציר חיטים / צילום:דודי לזר
קציר חיטים / צילום:דודי לזר

שבועות הוא חג טיולים קלאסי. בדרך כלל עוד לא מאוד חם, והאופי החקלאי שלו פשוט מזמין טיולים ופעילויות. לא במקרה, אחד משמותיו הוא חג הקציר, המתייחס אל הפעילות הענפה בשדות החיטה בעונה זו ממש ומציע אלטרנטיבה לשגרת היקבים, המחלבות והמגבנות הקלאסיים של שבועות.

בצפון-מערב הנגב, שדות החיטה כבר מזהיבים ורבים מהם כבר נקצרו. הטיול הרגלי או הרכוב בשדות האלו בבוקר המוקדם ובשעות אחר הצהריים, לקראת שקיעה, מבטיח חוויה זהובה ורוגעת. במהלך החג יציע האזור סיורים חקלאיים, ביקור במחלבות בוטיק, טיולי אופניים ועוד.

אחת האטרקציות החקלאיות הפופולריות היא "שביל הסלט", שהוזכר כאן כבר בעבר. הפעילויות כוללות קטיף עגבניות ו"משוך בגזר" היישר מהאדמה.

לכבוד החג, יתנסו המבקרים גם בקציר חיטה בחרמש, בטחינה ידנית של חיטה לקמח ובאפיית פיתות מתובלות (9-10.6, 50 שקל לאדם, ילדים מתחת לגיל שנה וחצי חינם. לפרטים: 077-7295702).

גם מוזיאון מורשת צאן ברזל שבקיבוץ צאלים נערך לחג, עם סיור מודרך מיוחד בין תבליטים ועבודות מתכת הקשורות לשבועות, מימי קום המדינה ועד ימינו. ראשיתו של המוזיאון בבית מלאכה ירושלמי לחותמות ולפיתוחים אמנותיים של משפחת קרצ’מר. המייסד, שמואל, עלה לארץ מווינה ב-1911 והיה תלמידו של מייסד "בצלאל", בוריס שץ.

מ-1913 ועד 2003 טבעו שני דורות של משפחת קרצ’מר סמלים, מדליונים, אותות ואביזרי מתכת אחרים לאלפי לקוחות: גופי המנדט הבריטי, מחתרות, כנסיות, הצבא הפולני של אנדרס, המשמר המלכותי ההאשמי, מלך אתיופיה, עיריות עבריות, עיריית שכם, הבונים החופשיים, קרן היסוד, קק"ל, מדינת ישראל, צה"ל, הרשות הפלסטינית, צבאות זרים, גופים פרטיים ועוד. האוסף מתעד כמעט מאה שנה של תולדות הארץ והאזור באמצעות עבודות מתכת (הסיור המיוחד ייערך ביום ראשון, 9.6, 11:00. לפרטים ולהרשמה: 077-7295777).

"הגדת חבל ימית" שבמושב דקל מציעה הדרכה מקורית, תצוגה מסקרנת וסרט קצר על פינוי התיישבות חבל ימית בסיני למען השלום וסיפורם של המפונים שהקימו בית חדש בנגב (פתוח לקבוצות בנות 6 איש ויותר. לפרטים: 077-7295776).

מתקנים חקלאיים משוחזרים בנאות קדומים / צילום: אלדד מאסטרו
 מתקנים חקלאיים משוחזרים בנאות קדומים / צילום: אלדד מאסטרו

אבל הכי כיף לצאת לטיול רכיבה בשדות, ואת זה אפשר לעשות גם מבלי להעמיס על הרכב אופניים מהבית. "217" בקיבוץ כרמיה מציעים אופניים להשכרה (א’-ה’: 10:00-19:00, שישי, שבת וערבי חג: 8:30-16:00. לפרטים: 077-7295839). "לה מדווש" בקיבוץ בארי מציעים השכרת אופניים לצד מפות וייעוץ ליוצאים למסלולי טיולים. לאחרונה נפתחו במקום כמה מסלולי אופניים מסומנים למשפחות. ישנה אפשרות לתאם טיול מודרך באתרי בארי ובסביבתה (ב’-ה’: 18:00-09:00, שישי-שבת וערב חג: 07:00-14:00. לפרטים: 077-7295716, www.la-medavesh.co.il).

האזור כולו משופע באתרי בילוי, סדנאות אומנים, מסעדות וצימרים. לפרטים: www.habsor.co.il)

גם קיבוץ יד מרדכי יערוך כדרכו חגיגת שבועות (8-9.6, 10:00-16:00). בין אתרי התיירות בקיבוץ: בית הדבורה והדבש שבו ניתן ללמוד על מבנה הכוורת, חיי הדבורים ואופן רדיית הדבש, סיור בקיבוץ בעגלה רתומה לטרקטור הקיבוצי, מפגש עם טוחן שיספר על אופן הכנת הקמח ועוד (לפרטים: 08-6720559, 052-3923104, www.tym.co.il).

גם פארק נאות קדומים מקיים פעילות לשבועות. האתר, שחוקק על דגלו את הקשר המיוחד שבין צמחיית ארץ ישראל, תוצריה החקלאיים ועבודותיה המסורתיות, מפיק מדי שנה סיורים הנוגעים לתוכני החג. בין הפעילויות שייערכו במקום השנה: קציר חיטה במגל, טחינת גרעיני חיטה באבני ריחיים, כתיבה על קלף בקולמוס ודיו, גיבון גבינות בשיטות קדומות, כתישת תבלינים במכתש ועלי ואפיית פיתות בטאבון (10.6, 12:00-09:00, השתתפות בהרשמה מראש. לפרטים ולהרשמה: 08-9770770,  https://www.n-k.org.il/ 

חגיגת שבועות מתוכננת גם בשדות החקלאיים ביער בן שמן שבחבל מודיעין. אומנם חלק מהיער נפגע קשה בשריפה שאך לא מזמן השתוללה כאן, אולם רובו נותר כשהיה. בסוף השבוע של החג יתקיים כאן פסטיבל שיכלול בין השאר חגיגת ביכורים, שוק איכרים, ניווט ספורטיבי לכל המשפחה, היכרות עם החומוס כגידול בשדות משק מבורך במושב גבעת כח, שהוא, מתברר, מגדל החומוס הגדול בישראל, סיורים במקלט הקופים ועוד (6-10.9, לפירוט אירועי הפסטיבל: www.thm.org.il

שבועות מוכר גם כחג המים, בשל התורה שנמשלה למים ובהיותו של החג בפתחה של העונה החמה, נטולת המשקעים. ביום שני, 10.6, תערוך החברה להגנת הטבע טיולים מודרכים ללא תשלום לקהל הרחב: נחל חרוד, נחל ציפורי, נחל תנינים ונחל שורק. שעות הפעילות ייקבעו בהמשך בהתאם למזג האוויר ויתפרסמו באתר (לפרטים: 03-6388688).

קיסריה מתחדשת

מרכז מבקרים חדש נפתח בגן הלאומי קיסריה בימים אלה, כחלק מפרויקט שימור ושחזור של קמרונות הנמל במבנה המונומנטלי שהקים הורדוס. הקמרונות האדירים היו חלק ממערך האחסנה בנמל, ושימשו כבסיס לבימת המקדש שהקדיש לפטרונו, הקיסר אוגוסטוס. התצוגה משלבת עתיקות מחפירות קיסריה עם הפקה בטכנולוגיה חדשנית על דמותו המורכבת של המלך הורדוס. מרכז המבקרים נפתח לציבור בשבוע הראשון של יוני.