ביהמ"ש: יינות ביתן תשלם מס בגין שימוש העובדים ברכבי החברה לצרכים אישיים

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע קיבל את עמדת רשות המסים וקבע כי על חברת יינות ביתן בע"מ לשלם מס בסך של למעלה מ-350 אלף שקל בגין שימוש העובדים ברכבים לצרכים אישיים ולא לצורכי העסק

יינות ביתן / צילום: תמר מצפי
יינות ביתן / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע קיבל לפני כשבוע את עמדת רשות המסים וקבע כי על חברת יינות ביתן בע"מ לשלם מס בסך של למעלה מ-350 אלף שקל בגין שימוש העובדים ברכבים לצרכים אישיים ולא לצורכי העסק.

חברת יינות ביתן, היא חברה העוסקת בתחום הקמעונאות ומחזיקה בחנויות בפריסה ארצית. כחלק מתנאי העסקה מעניקה הרשת לעובדיה הבכירים רכבים צמודים, והיא זו שנושאת בהוצאות התחזוקה והשימוש של כלי הרכב.

בין השנים 2012-2009 דיווחה החברה לרשויות המס כי עיקר השימוש בכלי הרכב של העובדים הוא לצורכי העסק, וניכתה בהתאם לכך שני שלישים ממס התשומות.

מנגד, מנהל מע"מ אשדוד סבר כי עיקר השימוש בכלי הרכב היה לצרכים פרטיים של עובדי יינות ביתן ולא לצורכי העסק, כך שהיה על החברה לנכות רק רבע ממס התשומות, ועל כן הוציא שומת מס תשומות על סך כ-355 אלף שקל.

השגה שהגישה הרשת לרשות המסים נדחתה, והיא הגישה ערעור על כך לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע.

"אין בקיום שיחות טלפון לצורכי העבודה, תוך כדי הנסיעה כדי להקנות לנסיעה סיווג עסקי"

השופט המחוזי גד גדעון, שדן בערעור, קבע כי במוקד המחלוקת עומדת השאלה - האם נסיעות של העובדים מהבית למקום העבודה נחשבות נסיעה עסקית או נסיעה פרטית.

השופט גדעון דחה את הערעור, קיבל את עמדת המדינה וקבע כי נסיעות מהבית אל מקום העבודה ובחזרה שעושה העובד ברכב שמעמיד לרשותו המעסיק, הן לטובת העובד, ועל כן לא ניתן לראות בנסיעות העובדים מהבית לעבודה ובחזרה כנסיעות עבודה אשר נועדו לצורכי המעסיק.

בית המשפט פסק כי "אומנם הגעה של העובד למקום העבודה בדרך מהירה ויעילה היא אינטרס של המעסיק, אך היא אינה הופכת את התשומה לתשומה של המעסיק, שכן ההנאה העיקרית היא של העובד אשר שימוש ברכב המעסיק מטיב בעיקר איתו".

עוד נקבע כי "אין בקיום שיחות טלפון לצורכי העבודה תוך כדי הנסיעה כדי להקנות לנסיעה סיווג עסקי".

כאמור, בית המשפט קבע כי על יינות ביתן לשלם לרשות המסים מס תשומות בסך של 356,635 שקל ובנוסף עליה לשלם למדינה הוצאות משפט בסך 40 אלף שקל.

את מנהל מע"מ יצג עו"ד ערן סירוטה מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי). את יינות ביתן ייצג עו"ד טל בן משה.

נזכיר כי פסק הדין של בית המשפט המחוזי מגיע בהמשך לפסיקה דומה שניתנה לאחרונה על-ידי בית המשפט העליון, במסגרתה נקבע כי לעניין תשלום מס הכנסה, עובד שקיבל רכב מהמעסיק והשתמש בו לשימוש אישי ולצורכי העבודה - המס שישולם על ההטבה הזאת שקיבל מהמעביד יהיה מס מלא, ולא ניתן יהיה ל"קזז" ממנו את השימוש שעשה ברכב לטובת העבודה והנסיעות ה"עסקיות".