זה הזמן לפחות גנרלים וליותר נשים

כל המפלגות רצות לגייס חיילים בכירים, במקום לנסות לייצג את כל החברה ברשימות שלהן

פתיחת הכנסת ה 21/ צילום: יוסי זמיר
פתיחת הכנסת ה 21/ צילום: יוסי זמיר

אף אחד מאיתנו, אזרחיות ואזרחי המדינה, לא רצה בסבב הבחירות הנוסף המתרגש עלינו לרעה. אלו בחירות שהולדתן בחטא, ואין בהם כדי לחזק במאום את ישראל, את כלכלתה או את רווחת תושביה. כולנו יודעים היטב את המניעים הלא נסתרים שהביאו לפיזור הכנסת. אולי אפשר למצוא נחמה קטנה בתוך המצב אליו נקלענו בהזדמנות שנוצרה לטייב את הרשימות העתידות להתמודד.

עושה רושם שהמפלגות הוותיקות אינן ששות לקיים עתה פריימריס לרשימות המועמדים. כל מפלגה וסיבותיה עימה. מנגד, נראה כי מסע השופינג לרכישת (או להצנחת) גנרלים נמצא בעיצומו.

כשמדובר ברמטכ"לים, סגני רמטכ"ל, או אפילו "סתם" אלופים עטורי אותות, המפלגות אינן יודעות שובע. הגישה הזו מעידה על הניתוק של הפוליטיקאים מרחשי לב הציבור במקרה הטוב ועל זלזול באינטליגנציה של המצביעות והמצביעים במקרה הפחות טוב.

כן, לפי שעה אנחנו מדינה החיה על חרבה, וכן, הציבור רוצה לחוש שביטחונו נמצא בידיים טובות. אבל גם הציבור מבין שבסוף גורלנו יוכרע בהכרעות שאינן צבאיות. בסוף, צריך מנהיגות מדינית, אזרחית, בעלת חזון, תבונה ואומץ כדי שסוף סוף נחיה כאן כמדינה נורמלית עם סדר יום אזרחי וחברתי.

כדי להציל את מעט הלכידות החברתית שעוד נותרה במדינה שלנו, כדי בכל זאת לראות את האזרחיות והאזרחים, את הקשישים והנזקקים, את האוכלוסיות המוחלשות, את הפריפריות הזועקות הזנחה, את החצרות האחוריות שלנו, כדי להתמודד עם כל תחלואי החברה שלנו איננו זקוקים לעוד גנרלים בכנסת.

אנחנו זקוקים לכנסת ולממשלה שמייצגות באופן הולם את כל חלקי החברה ואנחנו זקוקות וזקוקים לייצוג מגדרי שווה במדינה שבה פערי השכר בין נשים לגברים עומדים על למעלה מ-30%, שנשים מרוכזות בכל תחום בתחתית הפירמידה, שנשים עדיין מוטרדות, נאנסות, נרצחות רק בשל היותן נשים.

הייתי ממליצה לכל המפלגות, משמאל ומימין, לנצל את חלון ההזדמנויות שנפתח, ובזמן הקצר העומד לרשותן, לתקן את העוול ולעשות גם לעצמן טובה גדולה.

ישנן כל כך הרבה נשים ראויות, מרגשות, מעוררות השראה, בעלות חזון ומנהיגות שיכולות לפאר את הכנסת ולמלא את ליבותינו בגאווה ובתקווה לעתיד טוב יותר. הן שם. אם רק תצאו לרגע ממועדוני הגברים האקסקלוסיביים בהם אתם ספונים, אזי תראו אותן. ואני מבטיחה לכם - על העצה הזו שקיבלתם ממני לא תצטערו.

הגיע הזמן שגברים ונשים כאחד יבינו שהמאבק לשוויון זכויות מגדרי אינו נחלתן של נשים בלבד. זה הוא חלק מהמאבק על פניה של מדינת ישראל, ערכיה ועתידה. ההיסטוריה תשפוט את כולנו היכן היינו בהתנגשות הזו שבין המצדדים במדינת הלכה, שבה נשים, להט"בים וקבוצות נוספות הן למעשה אזרחים סוג ב' במקרה הטוב, לבין המגנים על שלטון החוק, על ישראל הדמוקרטית והנאורה, שבה כל הקבוצות שיוצרות את הפסיפס הישראלי, שאין יפה ומיוחד ממנו, באות לידי ביטוי. בכללן, קבוצה שמהווה מחצית מהחברה הישראלית - נשות ישראל. 

הכותבת היא יו"ר נעמת