מתורגמן מתוחכם ורובוט חדשני: הגאדג'טים שיוצגו ב-CES הסינית

רובוט ניקיון שממפה את סביבתו ויודע להימנע מאזורים רגישים, מתורגמן קומפקטי שמשתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית, כיסא תינוק חכם לרכב וסייען אישי שיאפשר ליותר מלונות לספק את חוויית המשרת האישי הצמוד

מתורגמן מבוסס  בינה מלאכותית
מתורגמן מבוסס בינה מלאכותית

לתערוכת CES המפורסמת של לאס-וגאס יש בשנים האחרונות תערוכה-אחות, CES אסיה, שנערכת בבייג'ינג ומאיימת לגנוב ממנה את ההצגה. הנה כמה מהחידושים שזכו בפרס החדשנות של התערוכה, שתתקיים החודש.

רובוט ניקיון אינטליגנטי

לסינים עדיין אין רכב אוטונומי מסחרי, אבל הם בהחלט מציבים את הרף בכל הנוגע לרובוטיקה ביתית. דוגמה טובה היא "רובוט הניקיון S7 360" של חברת בייג'ינג ויז'ואל טכנולוגי, שהושק החודש בסין וזכה בפרס החדשנות. המכשיר מציג שני חידושים בולטים: הראשון הוא חיישן לייזר היקפי ממוזער, שמסוגל לזהות ולמפות את סביבתו ברמת דיוק של סנטימטרים ללא צורך במיפוי מוקדם.

החידוש השני הוא מנוע בינה מלאכותית עם אלגוריתמים של ראיית מכונה, שתומך במיפוי וזיהוי חזותי של עצמים בסביבתו ויודע, למשל, לזהות אוטומטית אזורים "אסורים בכניסה" לניקיון כגון מכשירי חשמל, פסלים רגישים ויקרי ערך וכדומה. פיצ'ר מעניין הוא קישור לאפליקציה, שמאפשרת "לראות מבעד לעיניו של הרובוט" ולצפות בתהליך של זיהוי צורות וחפצים כפי שהוא מתבצע בזמן אמת. אפשר גם להתערב ידנית בתהליך המיפוי ולסמן אזורים רגישים או כאלה שזקוקים לניקוי מיוחד.

חיישן הלייזר מסוגל לזהות גם הפרשי גובה במסלולו ולאפשר לשואב-רובוט לטפס על משטחים בגובה של עד כשני סנטימטרים מעל הרצפה, דוגמת שטיחי פרווה עבים, ואף לזהות אותם אוטומטית ולהפעיל באופן אוטומטי את תוכנית השאיבה הנדרשת. בנוסף, הוא מצויד בפיצ'רים מקובלים כמו הנחיה אוטומטית לעמדת הטעינה כאשר הסוללה מתרוקנת, שטיפה באמצעות סחבה ומטלית וכדומה. המחיר בסין החל מכ-230 דולר.

רובוט ניקיון  אינטליגנטי
 רובוט ניקיון אינטליגנטי

כיסא רכב מתקדם לתינוקות 

כיסאות תינוק לרכב הם כבר מזמן לא אביזרי לואו טק, וברוח התקופה הם הופכים ל"מערכות ישיבה חכמות" שממלאות פונקציות רבות. כך במקרה של הכיסא החדש המכונה "360", ששיווקו החל בסין החודש, והוא ממלא תפקידים רבים בו-זמנית.

להגנה על התינוק אחראית שלדת מתכת בשילוב עם גוף עשוי פולימר, שפותחו במבחני ריסוק ומקיפים את כל האזורים הרגישים בגוף. יש גם חגורת בטיחות עם חמישה חיבורים ושחרור מהיר בסגנון שמקובל ברכב ספורט, כאשר רמת הלחץ הנדרשת לשחרור לחצן הפתיחה מתוכננת עבור היכולת של מבוגרים בלבד.

מבחינת נוחות, הכיסא מצויד במערכת אוורור חשמלית מובנית - כמו במושבים של רכבי יוקרה - לצד חיישני לחץ וטמפרטורה שיכולים לזהות באופן אוטומטי אם הילד מנסה להשתחרר, אם הטמפרטורה גבוהה מדי או אם מושב הכיסא לח. במקרה כזה מופעלת אוטומטית מערכת אוורור-ייבוש, במקביל לקבלת התרעה קולית והתרעה באפליקציה בסמארטפון של ההורה.

את החוויה משלימה תאורה מובנית בכיסא, שניתנת לשינוי, ורמקול בלוטות' להזרמת תכנים מוזיקליים חיצוניים. לחלופין, ניתן לבחור תכנים מתוך מאגר מובנה של "מוזיקה מרדימה".

חיבור הבלוטות' של הכיסא מאפשר תפעול מרחוק של הפיצ'רים השונים, כאשר מקור הכוח הוא מערכת החשמל של הרכב. לפי החברה, ניתן להתקין את המושב באותה קלות של מושבי תינוק תקניים. המחיר בסין הוא כ-200 דולר.

כיסא רכב  מתקדם לתינוקות
 כיסא רכב מתקדם לתינוקות

מתורגמן מבוסס בינה מלאכותית 

טכנולוגיית הבינה המלאכותית מנוצלת כיום גם לטובת הסרת מחסומי שפה באמצעות תרגום סימולטני, והדבר שימושי במיוחד לאנשי עסקים שנוסעים לחו"ל. דוגמה חדשנית אחת, שזכתה בפרס החדשנות של CES אסיה, היא המקליט-מתורגמן הקומפקטי SR701 של חברת iFlyTech הסינית. המכשיר הקומפקטי - שמיועד לכיס - משמש להקלטת שיחות ופגישות, אולם במקום להיעזר בשירותי תמלול ותרגום אנושיים של החומר המוקלט, הוא מבצע תרגום מתוחכם מהשפה המוקלטת לשפה שאותה רוצים לשמוע.

המכשיר מאפשר גם תרגום סימולטני כאשר הטקסט המתורגם מופיע על מסך ה- LCD בזמן אמת. הוא מצויד במסך HD בגודל 3.5 אינץ' וכולל מערך מיקרופונים רגיש של חברת הרמן קרדון - שקוטרו 10 מ"מ בלבד, אבל הוא רגיש מספיק כדי לקלוט קולות מכיוונים שונים בחדר ובטווח של בין 10 ל-15 מטרים, לצד קולות מטווחים קצרים יותר.

למיקרופונים יש גם פונקציה שמאפשרת להם להתמקד בקולות שמגיעים מכיוון ספציפי ולהתעלם מקולות הרקע. לגאדג'ט המחוכם יש גם תמיכת רשת מלאה שכוללת מודול Wi-Fi מובנה וחריץ לכרטיס 4G לתקשורת סלולרית גם במקומות בהם אין קליטת רשת. אלה מאפשרים, בין השאר, לשתף טקסט מוקלט עם מאזין מרוחק בלחיצה אחת.

החומר המוקלט נאגר בזיכרון פנימי מובנה של 32 ג'יגה, ויש גם אפשרות לאחסון בענן בזמן אמת. עוביו של המכשיר הוא 12 מ"מ בלבד והוא שוקל 16 גרם. בינתיים התרגום הוא בין אנגלית לסינית ולהיפך, אך מתוכננת הרחבת שפות. המחיר בסין כ-400 דולר.

משרת מבוסס בינה מלאכותית למלונות

מלונות שמציעים שירות של משרת אישי צמוד נמצאו עד לאחרונה בצמרת המחירים בעולם. אולם, חברת Aiello מטייוואן טוענת שבאמצעות שילוב בין חומרה מתקדמת, אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית וגאדג'ט קטן המותקן בחדרים, היא יכולה להציעה שירות אישי מותאם לקוח 24/7 - גם למלונות זולים.

תפעול המערכת מתבצע באמצעות סייען אישי קטן עם מסך מגע בגודל 5.5 אינץ', רמקול ומיקרופונים שמכסים את כל החדר וקולטים פקודות קוליות. האלגוריתמים במערכת מתוכננים לזהות פקודות קוליות בשפה מדוברת, ואפילו לבצע תרגום סימולטני בשתי שפות - כרגע סינית ואנגלית - ולספק ללקוח את מבוקשו במהירות באמצעות חיבור לרשת השירות של המלון.

הפקודות הקוליות כוללות הזמנת שירותים ומוצרי מזון ומשקה, בקשה להחלפת מצעים וקבלת תשובות על שאלות נפוצות שאנשי הקבלה במלון נשאלים, והשיחה מתבצעת בשפה ידידותית וקרובה לטבעית. לפי החברה, המערכת יכולה להאיץ משמעותית את תהליך המכירה המאוד רווחי של שירותים נוספים במלון, ואף להוריד עומס מהצוות האנושי - אף על פי שאחת הפקודות מאפשרת חיבור לדלפק הקבלה המאויש.

משרת מבוסס בינה  מלאכותית למלונות
 משרת מבוסס בינה מלאכותית למלונות