מתי לתפוס טרמפ על הנסיעות השיתופיות?

הנפקותיהן של חברות שיתוף הנסיעות ליפט ו-Uber השנה מאפשרות למשקיעים מהשורה להיחשף לתחום, שנהנה מצמיחה מרשימה בהכנסות בשנים האחרונות - אשר צפויה להימשך גם בשנים הבאות • עם זאת, לא ברור אם החברות יצליחו לתרגם את ההכנסות לרווח, וברמת התמחור הנוכחית של המניות, ההשקעה בהן נראית מסוכנת

נקודת איסוף לחברות הנסיעות המשותפות / צילום: shutterstock
נקודת איסוף לחברות הנסיעות המשותפות / צילום: shutterstock

במהלך המחצית הראשונה של 2019 נחשפו משקיעים לענף הנסיעות השיתופיות, שנהנה מצמיחה דו-ספרתית מרשימה בשורת ההכנסות בשנים האחרונות. עד לא מזמן לא הייתה אפשרות למשקיעים מן השורה להיחשף אליו, וזאת מכיוון שהוא נשלט על-ידי חברות פרטיות בלבד. אך כל זה השתנה בעקבות הנפקתן של חברת שיתוף הנסיעות ליפט  (סימול: Lyft) בחודש מרץ, ושל חברת אובר  (סימול: Uber) במהלך חודש מאי.

חברת אובר היא החברה הדומיננטית ביותר בעולם בתחום נסיעות שיתופיות, עם 91 מיליון משתמשים פעילים, בהשוואה ל-23 מיליון משתמשים פעילים ליריבתה ליפט.

היתרון היחסי הבולט של אובר כיום הוא גודלה בענף הנסיעות השיתופיות ורשת הנהגים שלה. נתונים אלו מקילים על החברה לגייס קהל לקוחות חדשים ולהרחיב את הרשת אף יותר. לשם המחשה, רשת הנהגים של אובר מונה 3.9 מיליון נהגים נכון לסוף 2018, שביצעו במצטבר 1.5 מיליארד נסיעות במהלך הרבעון האחרון של 2018, זאת לפי תשקיף ההנפקה שהגישה החברה.

למרות שחטיבת הנסיעות השיתופיות מייצרת את רוב הכנסותיה של אובר, לחברה קיים מגוון רחב של שירותים נלווים מבוססי נהיגה. הבולט ביניהם הוא חטיבת אובר איטס, הפועלת כרשת משלוחי מזון מוכן ממסעדות ברחבי ארה"ב, ומתחרה ראש בראש מול חברת גראבהב (סימול: GRUB). תחום נוסף הפועל תחת מטריית השירותים של אובר הוא שירות שילוח מטענים, שבמסגרתו נהגי החברה מבצעים שילוח מטענים, בעיקר באמצעות משאיות ברחבי ארה"ב. בכך מתחרה אובר גם מול חברות המפעילות ציי משאיות, כגון האנט טרנספורט (סימול: JBHT).

ציפיות גבוהות, גבוהות מדי

כאשר החברה מצויה בשלבי צמיחה ראשוניים, עדיין אין רווח נקי ואין EBITDA חיובי, לכן משקיעים בוחנים את החברה לפי מכפיל הכנסות. משכך, לציפיות המשקיעים באשר לקצב הצמיחה של שורת ההכנסות בעתיד קיימת חשיבות מכרעת על תמחור המניות בהווה.

בעת הנפקת חברת ליפט במרץ השנה, האווירה בשווקים הייתה אופטימית במיוחד, ובאה לידי ביטוי בתמחור במסגרת ההנפקה. ליפט רשמה הכנסות בהיקף של 2.1 מיליארד דולר בשנת 2018, והיא הונפקה לפי שווי חברה של 24 מיליארד דולר, דבר ששיקף לה תמחור של קרוב ל-12 פעמים הכנסות שנתיות. אבל מאז ההנפקה השתנה הטון, מאופוריה לאופטימיות זהירה במקרה הטוב. מנייתה של ליפט השילה מאז 30% משווייה, והתמחור התכווץ במהירות לרמה של שמונה פעמים הכנסות "בלבד".

הנהלתה של אובר הפיקה לקחים מהנפקתה של ליפט, ובחרה לגייס במהלך חודש מאי סכום של 8.1 מיליארד דולר לפי שווי חברה של כ-80 מיליארד דולר בלבד, זאת בהשוואה להערכות מקדימות שעמדו על שווי חברה בטווח של בין 90 ל-120 מיליארד דולר. בהינתן שבשנת 2018 רשמה אובר הכנסות בהיקף של 11.3 מיליארד דולר, אזי ההנפקה בוצעה לפי שבע פעמים הכנסות שנתיות. אבל משקיעים לא התרשמו במיוחד מאחת ההנפקות הגדולות ביותר בכל הזמנים. במהלך יום המסחר הראשון של אובר איבדה המניה כ-7.6% משווייה, ולא ברור אם ומתי תחזור למחיר ההנפקה.

תמרורי אזהרה בדרך

אנו סבורים כי קיימים שני תמרורי אזהרה בולטים, שאליהם צריכים המשקיעים לשים לב בהשקעה בענף הנסיעות השיתופיות. האחד הוא האטה בקצב צמיחת ההכנסות בשילוב עם עלייה מתמדת בשורת ההוצאות, והשני הוא אתגרים במישור הרגולטורי-משפטי.

באשר לתמרור הראשון, האטה בצמיחת ההכנסות וזינוק בהוצאות - בשנה שחלפה רשמה אובר הכנסות של 11.3 מיליארד דולר, עלייה של 42% ביחס לשנת 2017. נדגיש כי מדובר בהאטה משמעותית ביחס לשנת 2017, שאז ההכנסות יותר מהכפילו את עצמן ביחס להכנסות בשנת 2016. במקביל, שורת ההוצאות ממשיכה לזנק. במהלך השנה שחלפה רשמה החברה הוצאות בהיקף של 14.3 מיליארד דולר, עלייה של קרוב ל-20% ביחס לשנה שחלפה. ואכן, הנהלת אובר אמרה בצורה מפורשת כי החברה עלולה שלא להיות רווחית לעולם.

באשר לתמרור השני - אובר וליפט מעסיקות באופן ישיר ועקיף עשרות אלפי עובדים ומיליוני נהגים הפועלים בתחום התחבורה, שהנו תחום מורכב רגולטורית. במשך תקופת פעילותן הצליחו החברות, ובמיוחד אובר, להיות מעורבות בעימותים מתוקשרים עם מגוון רשויות תחבורה בערים מרכזיות שונות ברחבי עולם, עם רשויות מס במגוון מדינות ולאחרונה אף עם נהגים העובדים עבורה.

בשורה התחתונה, אובר וליפט הן חברות מצוינות, אך הן השקעות בינוניות ברמת התמחור הנוכחית. לזכותו של ענף הנסיעות השיתופיות ייאמר, כי כנראה צפוי לו עתיד ורוד המאופיין בצמיחה דו-ספרתית בשורת ההכנסות למשך שנים רבות. עם זאת, בהשקעה במניות כיום טמון סיכון גבוה, בשל ההאטה בקצב הצמיחה בשורת ההכנסות ובשל האי-ודאות סביב יכולתן של החברות לתרגם את ההכנסות לרווח נקי בשורה התחתונה. 

החברות המובילות בענף

Uber Technologies (סימול: UBER) - חברת שיתוף הנסיעות המובילה בעולם, עם 91 מיליון משתמשים פעילים, בפריסה של למעלה מ-600 ערים מרכזיות ברחבי העולם.

החברה מעסיקה 22,263 עובדים, ונסחרת לפי שווי שוק של 72.5 מיליארד דולר.

בשנה שחלפה רשמה החברה הכנסות של 11.3 מיליארד דולר והפסד תזרימי בהיקף של 2.3 מיליארד דולר. במהלך 2018 רשמה חטיבת שיתוף הנסיעות של אובר הכנסות של 9.2 מיליארד דולר, המשקפות צמיחה של 33% ביחס לשורת ההכנסות של החטיבה במהלך 2017.

חטיבת משלוחי המזון של החברה, אובר איטס, ייצרה הכנסות בהיקף של 1.46 מיליארד דולר במהלך 2018, המשקפות זינוק של 149% בהשוואה להכנסות החטיבה בשנת 2017.

Lyft (סימול: LYFT) - החברה השנייה בגודלה בעולם בתחום שיתוף הנסיעות, אחרי אובר, עם 23 מיליון משתמשים פעילים, בפריסה של למעלה מ-350 ערים מרכזיות ברחבי העולם.

החברה מעסיקה 4,680 עובדים, ונסחרת לפי שווי שוק של 17 מיליארד דולר. בשנה שחלפה רשמה החברה הכנסות של 2.5 מיליארד דולר, והפסד תזרימי בהיקף של כ-960 מיליון דולר. במהלך 2018 רכשה ליפט את חברת Motivate המפעילה שירות לנסיעות שיתופיות באמצעות אופניים בערים מרכזיות ברחבי ארה"ב. 

הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי. לכותב הסקירה אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם