המאבק נגד סגירת שדה דב: "הממשלה מתנהגת כמו כרישת נדל"ן"

ב-1 ביולי צפוי להיסגר שדה דב, והמתנגדים למהלך קוראים לרה"מ לדחות את רוע הגזירה, בטענה כי בחמש השנים הבאות לא "ייבנה שם ולו צריף אחד" • ראש עיריית אילת הצהיר כי יפרוש מתנועת הליכוד "שמשמידה עיר שלמה בישראל. זו החלטה שיש בה זחיחות ורשעות"

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת / צילום: תמר מצפי
מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת / צילום: תמר מצפי

רגע לפני סגירת שדה דב המתוכננת ל-1 ביולי, קוראים המתנגדים למהלך לדחייה של כמה חודשים לפחות, בטענה כי ממילא בחמש השנים הבאות לא "ייבנה שם ולו צריף אחד".

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ג') בהשתתפות אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות; רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב; מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת; ד"ר אלדר ברקוביץ', מנכ"ל בית החולים יוספטל; המלונאי דוד פתאל; ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל; ורונן ניסנבאום, מנכ"ל מלונות דן; קראו הנוכחים לחשוב מחדש על סגירתו של השדה. ראש עיריית אילת אף הצהיר כי יפרוש מתנועת הליכוד "שמשמידה עיר שלמה בישראל. זו החלטה שיש בה זחיחות ורשעות". 

במקביל הודיע ארנון בן-דוד, יו"ר ההסתדרות, על תמיכת הארגון במאבק ואמר כי "סגירת שדה דב זו בכייה לדורות. זו החלטה לא נכונה אשר תפגע בכלכלת אילת, בתעסוקה, בתיירות הפנים והחוץ, בחולים, באקדמיה ובתשתיות. ניתן להמשיך להפעיל את המסלול תוך כדי התחלת הבנייה ממזרח למערב, הרי יש עוד שנים רבות לפנינו עד שתחל הבנייה. סגירת השדה כרגע היא חוסר אחריות, ואסור לעשות זאת".

בתוך כך, ב-17 ביוני צפויים אלפי תושבי העיר אילת להגיע לירושלים ולהפגין מול בית ראש הממשלה במחאה על סגירת השדה.  

הקלפים אצל נתניהו 

אבל האם החלטה כזו בכלל יכולה להתקבל בממשלת מעבר? ככל הנראה כן. כיום הסמכות להחליט על גורלו של השדה נתונה בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, המכהן גם כשר הביטחון וגם כשר התחבורה. החוק שעבר לפני פיזור הכנסת ה-20 הסמיך את ראש הממשלה לשנות את מועד סגירת השדה בהסתמך על המלצות של משרדי הממשלה הרלוונטיים. עם זאת, אלה לא פרסמו החלטה שונה ולכן נתניהו לא הודיע אחרת.

יתרה מכך, היועמ"ש אף הפציר בשעתו בנתניהו שלא לקבל החלטה בתקופת בחירות, כשהוא יצא מנקודת הנחה שהממשלה תורכב בטווח של שלושה חודשים לפני סגירת השדה, וכך היא תוכל לדון בנושא מבלי להיות מושפעת משיקולים פוליטיים. עם זאת, הרכבת הממשלה כידוע לא צלחה, וכעת כל שינוי יכול להתקבל רק אם נתניהו יחליט אחרת. 

אגב, אם בסופו של דבר יתמנה בצלאל סמוטריץ' לשר התחבורה, הדבר עשוי להוות קלף חשוב עבור המתנגדים לסגירה, שכן הוא נחשב לאחד התומכים הבולטים במאבק. 

הפוקוס כעת כאמור הוא על דחיית הגזירה. "מעולם לא חווינו כזו אטימות מצד הממשלה", אמר נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק. "ידוע לנו שייקחו חמש שנים לפחות שבהן אפשר יהיה לבנות 5,000 יחידות דיור מבלי להזיז את השדה. אז מה המהירות? מה קרה? יש כנראה דברים שאנחנו לא יודעים, וברור שהכול נעוץ בתשובה אחת: כסף. התנהלות הממשלה מול הרשויות היא לא מובנת, זאת התנהגות מטורללת. לא נעבור בשתיקה ולא ניתן להזניח את העיר אילת, את כלכלתה ואת המיליארדים שהשקיעו מלונאים בעיר הזאת". 

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, הגדיר את סגירת השדה כ"מדיניות ציבורית שתוצאותיה השליליות ידועות מראש בזמן אמת. ההחלטה על סגירת השדה ללא חלופה ראויה עונה על ההגדרה מצעד איוולת. זה מהלך שלכאורה הייתי צריך לברך עליו. יש לי את כל הסיבות לתמוך בפינוי שטח לאורך הים, אלא שבפועל אני אזרח המדינה, ומדובר בתוכנית שמתעלמת מהתרומה הקריטית של שדה דב לחיבור בין מרכז הארץ ודרומה. השדה משרת מיליון אנשים בשנה, וכעת המספר הזה ירד. האמתלה הרשמית מדברת על הגדלת היצע הדירות כאילו שזה יפתור במשהו את מצוקת הדיור. התשובה האמיתית היא - בעבור חופן דולרים. לא שיקולים אסטרטגיים או תכנוניים, אלא רצונה של המדינה לחמוק מפיצוי לבעלי קרקע פרטיים.

"לא נותר לנו אלא לקרוא לראש הממשלה, שייקח החלטה לעצור לחשיבה מחדש ולראות איך אפשר לדחות את רוע הגזירה עד שנמצא פתרונות אחרים. אני אומר לכל מי שקיבל את ההחלטה: יום אחד כל אחד במדינה יזכור לרעה את כל אלה שסגרו את השדה".

המלונאי דוד פתאל חיזק את הדברים ואמר כי "לכולם ידוע שהשלב שבו נמצאת התוכנית, מהנקודה הזו ועד לאבן הראשונה, יחלפו לפחות חמש שנים. זה נזק אדיר לתיירות לאילת. סוף-סוף יכולה להיות התעוררות בעיר, וזה מחזיר אותנו אחורה. אף אחד לא יבנה מלון במצב הזה בעיר שנשענת ב-90% על תיירות פנים. ההערכה שלנו היא שהתיירות תיפגע ביותר מ-30%. זה מוריד את בתי המלון מתחת לסף הרווחיות". 

אביה מזרחי מגן, מנכ"לית רשת פתאל ותושבת אילת, הוסיפה כי סגירת השדה היא הפרת ההסכם הקיים בין המדינה ובין תושבי העיר אילת. "אנחנו מצפים שמי שנמצא בראש יפעל בצורה אחראית וידאג לנו".

במקביל הצהיר ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, כי יבטל תכנון של הקמת בתי מלון בעיר: "תכננו להקים עוד שני בתי מלון באילת, וזה לא יקרה אם השדה ייסגר. כבר היום יש ירידה של 30% בטיסות, ולהערכתי עם סגירת שדה דב זה יירד ל-50%".

רונן ניסנבאום, מנכ"ל רשת מלונות דן המונה שלושה בתי מלון בעיר הדרומית, ביקש להתייחס גם לעובדים כגורם שייפגע מהמהלך: "אנשים יבחרו לנפוש בקפריסין או ביוון, או שתתווסף סכנה בכבישים. כל זה במקום לפחות לדחות את סגירת השדה, לתת קצת יותר זמן להתכונן. למה לסגור ביולי? אף אחד מאיתנו לא מבין את הדחיפות ולמה אי-אפשר לדחות ולנסות להגיע להחלטה נכונה. יש בממשלה אנשים עם אינטרסים שדוחפים את המהלך - וחבל".

ד"ר אלדר ברקוביץ', מנהל בית החולים יוספטל שנכח במסיבת העיתונאים, דיבר על ההשלכות על מערכת הבריאות באילת: "אנחנו נמצאים בשעה קריטית למערכת הבריאות באילת. סגירת שדה דב היא פגיעה אנושה בבריאות של תושבי אילת. יש רופאים שמגיעים אלינו על בסיס יומי ושבועי והצהירו שלא יהיו מסוגלים להגיע כשזמן ההגעה שלהם יוכפל. הקבוצה השנייה שתיפגע היא עשרות אנשים שיוצאים מדי יום לקבל טיפולים הכרחיים במרכז הארץ. אלה אנשים חולים וחלשים שמבלים בדרכים שעות רבות בשביל לקבל טיפול של חצי שעה או שעה. הכפלת זמן הנסיעה שלהם תגרום לכך שחלק לא מבוטל מהם ימנע מנסיעה".

לדבריו, "אין לסגור את שדה דב עד שלא תהיה חלופה הולמת שתאפשר לנו לתת שירותי רפואה לתושבי אילת ולעשרות אלפי החיילים שמשרתים באזור. לא נדע לתת את השירות הזה". 

"לעצור את הגרזן על העיר אילת" 

ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, שב והדגיש כי "עבורי ועבור תושבי העיר זו עת חירום קשה. אנחנו דורשים מראש הממשלה לגלות אחריות ולהסיר או לדחות את רוע הגזירה. לעצור את הגרזן הגדול שהממשלה עומדת להנחית על העיר אילת - גרזן שיחסל את העיר. זה מהלך אווילי, מיותר וחסר אחריות שמובילה ממשלה במטרה להתעמר באזרחיה. חוץ מהרצון לחמוד את הקרקע, אני לא רואה סיבה לסגור את השדה הזה. הממשלה מתנהגת כמו כרישת נדל"ן ולא כממשלה שפועלת לטובת אזרחיה. תושבי העיר אילת הם שקופים, והכסף הגדול הוא המנצח בקרב ההזוי הזה.

"זה מעשה חלמאי שאין כדוגמתו. מה החיפזון? אין תוכניות. למה לא ללכת על תוכנית בשלבים? מה החיפזון להרוס עיר שלמה? זה בצע-כסף. הקרקע מסופסרת, ועושים עליה עסקים. מבחינתי, תם ונשלם הפרק של תנועת הליכוד. תנועה שמשמידה עיר לא ראויה לא לתמיכה שלי ולא של התושבים, קולגות וחברים וראשי רשויות. בסוף הצדק ינצח. אני מאמין בזה באמונה שלמה". 

במסיבת העיתונאים השתתפה כי אסתר ברגל, תושבת העיר אילת מזה 62 שנים, אם לחמישה וחולת סרטן המקבלת מזה שש שנים טיפול בתל-השומר. "בשבילנו החולים סגירת שדה זה אסון. הקושי שלנו הוא בל-יתואר. עשר דקות שמישהו ירגיש את מה שאנחנו מרגישים. זה נורא ואיום. אני מבקשת מראש הממשלה: אתה חזק, וכשאתה רוצה, אתה יכול. תסתכלו עלינו, אנחנו לא אזרחים סוג ב', קשה לנו גם ככה, ואני מבקשת שתקלו עלינו". 

מנהלי הגוש הגדול: "לחצים פוליטיים כבדים ערב בחירות" 

מטעם מנהלי הגוש הגדול נמסר בתגובה כי "צר לנו כי מופעלים לחצים פוליטיים כבדים ערב בחירות. ידוע לכל כי הפסקת הטיסות במועד שנקבע חיונית על-מנת להוציא אל הפועל את התוכנית שאושרה להפקדה זה מכבר למתחם החדש. תוכנית זו בעלת תועלות אדירות לציבור הרחב, ביניהן בניית אלפי דירות במחירים מופחתים, יצירת 25 אלף מקומות תעסוקה חדשים והעברת מיליארדי שקלים למימון בסיסי צה"ל לנגב.

"זה אבסורד שראש עיריית אילת שפעל נמרצות להוצאת שדה התעופה מהעיר זועק על-מנת לכסות על חוסר התמודדותו עם מצבה של אילת בשנים האחרונות, ואינו נלחם על שיפור השירותים הניתנים לתושבי אילת בעירם. כמו כן תמוהה התעלמות המלונאים וראש העיר מהעובדות הידיעות להם היטב כי מחירי הלינות הגבוהים והיעדר האטרקציות הם הגורמים המרכזיים למצב התיירות באילת.

"אין כל היתכנות לתוכניות חלופיות או חלקיות למתחם דב. כל רעיון כזה שנזרק לחלל האוויר ושאינו עומד במבחן המציאות נועד למשיכת זמן מיותרת והרסנית שתעלה לתקציב המדינה מיליארדים רבים ורק תרחיק פתרונות אמיתיים. כזו היא גם ההצעה המופרכת לבניית מגדלים לצד המשך פעילות השדה". 

מטעם מנהלי הגוש הגדול נמסר: "צר לנו שמופעלים לחצים פוליטיים כבדים ערב בחירות. ידוע לכל כי הפסקת הטיסות במועד שנקבע חיונית על-מנת להוציא אל הפועל את התוכנית שאושרה להפקדה זה מכבר למתחם החדש. תוכנית זו בעלת תועלות אדירות לציבור הרחב, ביניהן בניית אלפי דירות במחירים מופחתים, יצירת 25,000 מקומות תעסוקה חדשים והעברת מיליארדי שקלים למימון בסיסי צה"ל לנגב.

"אבסורד שראש עיריית אילת, שפעל נמרצות להוצאת שדה התעופה מהעיר, זועק על-מנת לכסות על חוסר התמודדותו עם מצבה של אילת בשנים האחרונות, ואינו נלחם על שיפור השירותים הניתנים לתושבי אילת בעירם. כמו כן, תמוהה התעלמות המלונאים וראש העיר מהעובדות הידיעות להם היטב, שמחירי הלינות הגבוהים והיעדר האטרקציות הם הגורמים המרכזיים למצב התיירות באילת.

"אין כל היתכנות לתוכניות חלופיות או חלקיות למתחם דב. כל רעיון כזה שנזרק לחלל האוויר ושאינו עומד במבחן המציאות, נועד למשיכת זמן מיותרת והרסנית שתעלה לתקציב המדינה מיליארדים רבים ורק תרחיק פתרונות אמיתיים. כזו היא גם ההצעה המופרכת לבניית מגדלים לצד המשך פעילות השדה".