אילת | פרשנות

האם מינוי אפשרי של סמוטריץ' לשר התחבורה יציל את שדה דב?

עד כה הקריאה לדחות את סגירת שדה דב לא הבשילה, היות שרה"מ נתניהו, כשר הביטחון, יכול היה לקבל החלטה כזו על סמך המלצות של משרדי האוצר, התחבורה והביטחון - שסירבו • אם בצלאל סמוטריץ' ימונה לשר התחבורה, יכול להיות שהוא ימצא את הדרך לדחות את סגירת השדה • פרשנות

ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד
ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד

ב-1 ביולי צפוי להיסגר שדה דב אחרי סאגה ארוכת-שנים. הקרקע שעליה יושב השדה, שמשמש בעיקר לטיסות פנים לאילת (רמון), תשמש לבנייה של אלפי יחידות דיור. המאבק נגד סגירת השדה גייס לא רק את המלונאים ואת תושבי העיר אילת שטוענים כי סגירת השדה תוביל לניתוק של העיר הכי פריפריאלית בישראל, אלא גם שורה של פוליטיקאים מכל קצוות המפלגות שבראשם עמד ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

אומנם לפי הצעת חוק שהעביר סמוטריץ' בעצמו, היחיד שיש לו סמכות לשנות את גורל השדה הוא ראש הממשלה בתפקידו כשר הביטחון. אלא שבתור שר תחבורה שאמון בין היתר על נמלי התעופה של ישראל, יכול להיות שסמוטריץ' יוכל לשנות את גזירת הגורל של שדה דב או לפחות ליישם מהלך שהוא עצמו נלחם עליו - לדחות בכמה חודשים את סגירת השדה, שמיועדת באופן ציני למדי דווקא ליום הראשון של החופש הגדול - כלומר תחילת עונת השיא של הנופש באילת.

בחודש מרץ האחרון דיבר סמוטריץ' במסיבת עיתונאים שכונסה בשדה דב, כשהוא התבטא באופן חריף נגד סגירת השדה - מהלך שהגדיר כ"איוולת". אז אמר סמוטריץ' כי "אילת זה מפעל שהוא 100% ציונות, וגם העיר תל-אביב-יפו. אין שום טיעון מקצועי לסגור את השדה. זו איוולת שאין לה הצדקה בשום מישור רלוונטי. זו מכה אנושה לאילת ולמטרופולין תל-אביב. ב-2019 אין דבר כזה לסגור נמלי תעופה. האיוולת הזו מונחית על-ידי כסף. כסף זו לא מילה מגונה, אבל זה לא עומד מול ציונות וערך חברתי גדול שיסגור צינור חמצן מרכזי של אילת וכל הפריפריה ויסגור את תעופת הפנים של מדינת ישראל". עוד אמר סמוטריץ' כי "זה כסף קטן אל מול ההשלכות העתידיות של סגירת השדה".

עוד אמר סמוטריץ' בחודש מרץ, זמן קצר לפני הבחירות דאז, כי הוא קורא " לראש הממשלה לקחת אחריות ולמנוע את הסגירה של השדה. הוא חייב לעשות שימוש בסמכות שלו ולדחות את סגירת השדה בחצי שנה לאפשר לנו להקים כנסת ומממשלה ולבטל את האיוולת ולמצוא חלופות".

עד כה הקריאה הזו לדחות את סגירת השדה לא הבשילה, היות שראש הממשלה בנימין נתניהו, כשר ביטחון שיכול היה לקבל החלטה כזו, יכול היה לקבל אותה על סמך המלצות של משרדי האוצר, התחבורה והביטחון. אלא שההמלצות שהעבירו המשרדים היו שיש לסגור את השדה במועד, כלומר ב-1 ביולי. כעת, אם יישב סמוטריץ' על כיסא שר התחבורה, יכול להיות שהוא ימצא את הדרך לדחות את סגירת שדה דב - אולי במסגרת התניה לקראת כניסתו לתפקיד כשר התחבורה (וכמעין "פשרה" על כך שלא קיבל את תיק המשפטים כפי ששאף).

כך או אחרת, מחר (ג') מכנסת התאחדות המלונות בישראל מסיבת עיתונאים בנושא המשמעויות החמורות והמידיות של סגירת שדה דב ברמה הלאומית, הכלכלית והחברתית ובדבר צעדי המחאה החריפים הצפויים להתקיים.