"הטכנולוגיה תייצר עורך דין מסוג חדש – כזה שפחות מתעסק במטלות מינהלתיות ומתפקד יותר כפותר בעיות"

הטכנולוגיה המתקדמת נכנסת למשרדי עריכת הדין, ועורכי דין רבים מערערים על הנחות היסוד המוכרות להם כדי לשפר את השירות ללקוח • עורך הדין הבריטי סיימון לוין, מנכ"ל בפירמת DLA PIPER הבינ"ל, מסביר איך לעשות את השינוי: "רק שינוי רדיקלי, ולא התאמה או חיקוי, הם מה שישאירו פירמה רלוונטית"

עו"ד סיימון לוין / צילום: ישראל הדרי
עו"ד סיימון לוין / צילום: ישראל הדרי

"לחדשנות 'רדיקלית' יש את הפוטנציאל לעצב מחדש את האופן בו אנו פועלים כעורכי דין, משמשים כיועצים נאמנים עבור לקוחותינו וחוברים אליהם כדי לפתח פתרונות לאתגרים העסקיים שלהם. המושג חדשנות במשרדי עורכי דין אומר דברים שונים לאנשים שונים, אך זה מושג שהשימוש הגובר בו הביא לשחיקה. צריך לזנוח לחלוטין את השימוש במושג הזה, לטובת המונח 'שינוי'" - כך ממליץ לעורכי הדין הישראלים עורך הדין הבריטי סיימון לוין, מנכ"ל משותף (CO-CEO) בפירמת עורכי הדין הבינלאומית DLA PIPER, מהגדולות בעולם. לוין, שביקר לאחרונה בישראל לצורך סדרת פגישות עם לקוחות הפירמה בארץ, ערך במהלך הביקור מפגש סגור עם שותפים בכירים במשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, שבמסגרתו דיבר על חדשנות וטכנולוגיות במשרדי עורכי דין.

הפירמה שבראשה עומד לוין, מעסיקה למעלה מ-4,500 עורכי דין ביותר מ-90 משרדים הפרושים בכ-50 מדינות, והיא פעילה בישראל מאז 2012 . משחתת משפטית כזאת, ומשרדי עורכי דין בכלל, הסביר לוין לעורכי הדין שעימם נפגש, חייבים לרתום את הטכנולוגיה לטובתם. לדבריו, "ככלל צריך להבחין בין חדשנות שמונעת בדרך כלל מהגברת היעילות והורדת עלויות, והיא נשענת על הפעלת טכנולוגיות כאלה ואחרות - זוהי לא חדשנות, אלא שיפור תהליכים; לבין חדשנות שאפשר לומר עליה שהיא יותר 'רדיקלית' ושיש לה את הפוטנציאל לעצב מחדש את האופן בו אנו פועלים. כדי ליישם חדשנות מהסוג השני נדרשים שינויי גישה ותפיסה מהיסוד".

הטיפים של לוין מגיעים על רקע מהפך שמתחולל בשוק עריכת הדין בעולם. עורכי דין רבים מבינים שהעתיד כבר כאן, ואחד השינויים המשמעותיים המתחוללים כיום בסקטור עורכי הדין בעולם, הוא הכניסה של הטכנולוגיה המתקדמת למשרדים, תוך החלפת עורכי הדין עצמם בחלק מהתפקידים שהם מילאו בבינה מלאכותית. AI - Artificial Inelegance, צריכת מוצרים משפטיים באמצעות רשת האינטרנט וייעוץ משפטי, על-פי דרישה, מ"רובוטים" שהוכשרו לענות על שאלות ספציפיות - כל אלה כבר קורים בעולם. משרדי דין בעולם, שהפנימו שהעולם משתנה, משתפים פעולה ונוטלים חלק בתעשייה זו, בעוד שבישראל התעשייה הזו עוד בחיתוליה.

חשיבה עיצובית

לוין סיפר לעורכי הדין בישראל כיצד DLA PIPER עושה שימוש בחדשנות ומיישמת שינוי במשרדים החברים בפירמה. "אנחנו פועלים בכמה נתיבים. מצד אחד, יש לנו מערך שלם של פתרונות שנועדו לשפר את האיכות, העקביות והיעילות של מתן שירותים משפטיים. פתרונות אלה נעים בין צוותי ניהול עבור פרויקטים משפטיים ומרכזי בקרה ומעקב, לבין כלים וטכנולוגיות שכוללים פלטפורמות לשיתוף פעולה, לניהול עסקאות וכלים שמשלבים למידת-מכונה (Machine Learning).

"מעבר לכך, לא מזמן השקנו תוכנית לשינוי 'רדיקלי' שבמסגרתה אנו מיישמים עקרונות של 'חשיבה עיצובית'. מדובר בתפיסה מענף מדעי ההתנהגות המתארת מכלול של פעולות כדי לפתח פתרונות שיכולים להיות מהותיים עבור הלקוחות. באמצעות חשיבה עיצובית אנו מערערים על הנחות היסוד שלנו ויוצרים כלים ושירותים שמזהים ומרגישים בדיוק מרבי את הצרכים וההעדפות של הלקוחות. במילים אחרות, במקום שהלקוחות שלנו יתאימו את עצמם לשירותים שאנו מציעים, אנחנו רוצים לעצב שירותים תוך התמקדות בצרכים שלהם".

לפי לוין, כל אלה מצריכים מהמשרדים "שינוי חד בתפיסה". אחד הצעדים לכיוון אותו שינוי רידקלי הוביל את הפירמה בלונדון לבצע מהפך שעשוי להישמע פשוט עבור מגזרים אחרים, אבל בקרב קהיליית המשפט, במיוחד זו הבריטית עמוסת-המסורת והגינונים, גרם להרמת גבה - כל החדרים האישיים במשרד בוטלו וכעת כולם יושבים ביחד במתחם עבודה פתוח ושיתופי. הכיסאות הוחלפו בספות במבנה שמעודד את כולם לעבוד ביחד. "אנחנו רוצים שאנשים ישבו על הספה, ישתו קפה ויתקשרו האחד עם השני. מאז השינוי, הפרודוקטיביות שלנו בלונדון עלתה ב-10%, וזה ניכר ברווחיות", אומר לוין.

השינוי הזה בסביבת העבודה הפיזית של עורכי דין חלחל למשרדים שונים בעולם, אך עדיין לא צבר תאוצה בארץ. משרדי עורכי הדין הגדולים בארץ עדיין מעוצבים ב"שיטה המסורתית" של חדר-לעורך דין. עם זאת, יותר ויותר חברות מציעות לעורכי דין - שלא שכרו משרדים קבועים או שצריכים חלל עבודה זמין בקרבת בתי המשפט - מקומות להשכרה בחללים משותפים המעוצבים בסגנון הייטקיסטי ובחלק מהמשרדים החלו להציב שולחנות עמידה ופינות עבודה שונות מאלה שהיו מקובלות עד כה.

אבל לא מדובר רק בשינויים "קוסמטיים". לדברי לוין, הטכנולוגיה מסייעת היום גם - ובעיקר אולי - בעבודה המשפטית הטהורה. כדי להטמיע את השינוי וליישמו ערכו לאחרונה בפירמה סדנה בת שלושה ימים בשיתוף לקוחות, שבמסגרתה גובשה תכנית לשינוי אופי העבודה המשפטית מול הלקוח. "שמנו לעצמנו למטרה לזהות בעיות בתהליכים לקראת חתימת חוזים מורכבים ולהציע להן פתרונות", אומר לוין. "המשוב שקיבלנו מהלקוחות היה מדהים והביא לגיבוש תוכנית פעולה בת 21 נקודות לשינוי אופן העבודה המשפטית מולם. החשיפה שהייתה לנו לעסקי הלקוחות והקשר שנוצר איתם דרך שיתוף הפעולה מהסוג הזה, ודרך פתרון הבעיות, היה חסר תקדים בעיני"

סריקה מהירה

במישור של שימוש בטכנולוגיות - האם אתם משתמשים בטכנולוגיות ביג-דאטה או בינה מלאכותית?

"כמובן, ובמספר אופנים שונים. דוגמה טובה לאופן שבו אנו משתמשים ב'ביג דאטה', למשל, היא שיתוף הפעולה שלנו עם בית הספר למינהל עסקים של 'אימפיריאל קולג'' בלונדון במסגרת פרויקט 'Data Sparks'. כמי שמעסיקים אלפי עורכי דין ומייעצים ביותר עסקאות מיזוגים ורכישות מכל משרד עורכי דין בעולם, עניין אותנו להבין את המאפיינים החוזרים בעסקאות, את השילובים השונים של המאפיינים וכיצד הם משפיעים על התוצאות של העסקה - ואכן הצלחנו לקבל שורה של תובנות מעניינות. מידע מסוג זה הופך ליותר ויותר שימושי עבור הלקוחות שלנו, משום שהוא יכול לעזור להם לעצב החלטות עסקיות בהתבסס על אלפי אירועי עבר.

"טכנולוגיה נוספת שאנו משתמשים בה נקראת 'KIRA'. מדובר בתוכנה שיכול לסרוק במהירות כמות אדירה של מסמכים, ובכך היא מאפשרת לנו לשפר ולייעל באופן דרסטי את רמת הדיוק של בדיקות נאותות. אין ספק שדאטה וטכנולוגיה פותחות בפנינו הזדמנויות חדשות".

גם הלקוחות משתנים?

"בהחלט. שמנו לב לכך שהלקוחות מעוניינים לרכוש משהו שהוא הרבה מעבר לשירותים משפטיים - הם רוצים תרבות. הם שואלים אותנו מה החזון ומה הערכים שלנו. הם רוצים לדעת מה הסיפור שלנו ורוצים להאמין בייעוד ובזהות שלנו. להזדהות עם התרבות העסקית והארגונית של הארגון שהם עובדים איתו".

ומה צופן העתיד? הרובוטים יחליפו את עורכי הדין?

לוין: "בסופו של דבר התפתחויות טכנולוגיות ימשיכו לעצב את משרדי עורכי הדין. כל התעשייה מתפתחת בקצב מסחרר ואנו נמשיך לאמץ טכנולוגיות ודרכי עבודה חדשות, שיאפשרו לנו לייעץ ללקוחות שלנו במהירות ובעלות נמוכה יותר. אולם לצד הדיון שימשיך להתקיים בשאלה 'האם רובוטים יחליפו את עורכי דין', מה שמעניין אותנו הוא האופן שבו נתונים וטכנולוגיה מתרגמים להזדמנויות חדשות שלנו ושל הלקוחות שלנו.

"כמובן שבצד אחד של הסקאלה ישנה טכנולוגיה שמזרזת תהליכים, הופכת אותם ליותר מדויקים, ומחליפה כמות מסוימת של עבודה ידנית. אולם בצד השני של הסקאלה, אנו רואים יצירה של דיסציפלינות חדשות וידע חדש שמוּנע על ידי נתונים. כתוצאה מכך, אנו מצפים להגחתו של סוג חדש של עו"ד - כזה שפחות צריך להתעסק במטלות מנהלתיות שגרתיות, ולכן מתפנה לו זמן לתפקד יותר כפותר-בעיות, שותף, או אפילו מחולל עסקים, עבור הלקוחות שלנו".

לסיכום, אומר לוין, "רק שינוי רדיקלי, ולא התאמה או חיקוי, הם מה שישאירו פירמה רלוונטית. בנוסף, יהיה מעניין לראות אם משרדי עורכי דין, יוכלו להסתנן לסקטור הטכנולוגי ולרתום מהניסיון שלהם כדי לפתח מערכות וטכנולוגיות שאפשר להוציא לשוק עצמו". 

ת"ז: סיימון לוין

מגורים: לונדון, בריטניה
תפקיד: מנכ"ל משותף של פירמת עורכי הדין הגלובלית DLA PIPER, שבה הוא עובד ב-14 השנים האחרונות
התמחות: קניין רוחני, דיני מדיה, תקשורת וספורט
השכלה: בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת קמברידג'
תחביבים: טיולים, קולנוע ואוהד קבוצת הכדורגל ארסנל