למה אף אחד לא רוצה לנהל את הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב?

מועצת המנהלים של וולס פארגו פנתה אל קבוצה קטנה של בנקאים בכירים, אך בינתיים העלו חרס במאמציהם לאתר מחליף לטימותי סלואן, שהתפטר במרץ

וולס פארגו / צילום: רויטרס
וולס פארגו / צילום: רויטרס

וולס פארגו  מתקשה לעניין בנקאים בכירים במשרה שהוא מציע: המנכ"לות.

מועצת המנהלים של הבנק האמריקאי פנתה אל קבוצה קטנה של בנקאים בכירים, אך בינתיים העלו חרס במאמציהם לאתר מחליף לטימותי סלואן, שהתפטר במרץ.

ניהול וולס פארגו, הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב, הוא אחד התפקידים הבכירים ביותר במגזר הבנקאי, אך הוא אינו קורץ לכל אחד. המנכ"ל החדש יצטרך ללהטט בין פתרון בעיות עם הרגולציה בוושינגטון, החייאת עסקי מפתח של הבנק וטיהור של מוניטין תאגידי שנפגע מבעיות רבות שנחשפו בשערוריית החשבונות המזויפים בבנק ב-2016.

כל תהילה מקצועית שאפשר יהיה להשיג נמצאת כנראה במרחק שנים רבות. לוולס פארגו יש רשימה משימות ארוכה מהרגלטורים, והוא פועל תחת מגבלת צמיחה חסרת תקדים שכפה עליו הפדרל ריזרב בתחילת 2018.

חברות ובנקים בורסאיים גדולים לא נוהגים להתנהל במשך חודשים ללא מנכ"ל קבוע, שלא לדבר על בנק בגודלו של וולס פארגו. מועצות המנהלים נוהגות להסדיר את איוש התפקיד שנים לפני פרישת מנכ"ל. הבנק הגדול האחרון שהיה במצב דומה היה בנק אוף אמריקה שנפגע קשות במשבר הפיננסי. נדרשו לו כמעט שלושה חודשים למצוא מחליף לקנת לואיס אחרי שזה הודיע על פרישתו.

היועץ המשפטי הכללי של וולס פארגו, אלן פרקר, מכהן כמנכ"ל ביניים מאז פרישת סלואן.

דמויות בולטות בבנקאות מתחו ביקורת על גישת מועצת המנהלים של וולס פארגו לאיתור המנכ"ל הקבוע, בשיחות פרטיות ובפומבי. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן המתחרה בוולס פארגו, גינה את הדירקטורים של וולס פארגו על תוכניות הירושה שלהם.

"לדעתי, זה לא אחראי מצד חברה לאפשר למנכ"ל לעזוב ללא תוכנית החלפה כלשהי", אמר דיימון בכנס משקיעים בסוף מאי. "אישית אני לא מבין את זה".

אם היו למועצת המנהלים תוכניות, הן שובשו כאשר סלואן, שעבד בוולס פארגו 31 שנים, הודיע שיפרוש. סמנכ"ל הכספים ג'ון שרוסברי נחשב ליורש אפשרי, לפי יודעי דבר, אבל מועצת המנהלים החליטה לחפש מועמד חיצוני אחרי שמשרד המפקח על המטבע באוצר והפדרל ריזרב, שני הרגולטורים העיקריים על הבנק בוושינגטון, הביעו אי שביעות רצון מתגובת שרוסברי לבעיות של הבנק.

ישו עוד גורמים שמסבכים את התמונה. וורן באפט, שחברתו ברקשייר האתאוויי היא בעלת המניות הגדולה בבנק, דיבר נגד שכירה של מנהל כלשהו ללא רקע בוול סטריט. גם הרגולטורים ממלאים תפקיד פעיל בחיפוש אחרי המנכ"ל החדש.

הממונה על המטבע באוצר חייב לאשר את המנכ"ל החדש לפי תנאי ההסכם עם הבנק מהשנה שעברה. הגוף הזה שיגר לבנק מכתב שמתאר מה הוא מצפה שהבנק יעשה בסינון המועמדים, לפי המקורות יודעי הדבר.

החיפוש אחרי היורש לסלואן גם התחיל באיטיות. כאשר הפרישה הוכרזה, נדרשו למועצת המנהלים כמה שבועות לשכור צוות חיפוש בכירים.

החיפוש אחרי המנכ"ל הקבוע הצית משחק ניחושים במגזר הבנקאי. כמה בכירים שנחשבו מועמדים ראויים לתפקיד על ידי עמיתיהם לא קיבלו פניות מחברת ההשמה. ייתכן שהעובדה הזו משקפת את ההשפעה של ברקשייר האתאוויי, שמחזיקה ב-9% ממניות הבנק. בראיון באפריל ל"פייננשל טיימס" אמר באפט שהמנכ"ל החדש של וולס פארגו "לא צריך להגיע מוול סטריט, וכנראה גם לא מג'יי.פי מורגן ולא מגולדמן זאקס".

זה לא מנע מעובדים בבנקים יריבים להשמיע ספקולציות על מנהלים שלהם שיקבלו את התפקיד. ב-1 באפריל שיגרו עובדים בסיטיגרופ זה לזה כתבה מזויפת מה"וול סטריט ג'ורנל", שלפיה ג'יין פרייזר, הממונה של הבנק על אמריקה הלטינית, תהיה מנכ"לית וולס פארגו.