ממשיכה לחמש את הפיליפינים: אלביט קרובה לחתימה על עסקת מל"טים גדולה

צבא הפיליפינים מנהל מגעים מתקדמים לרכישת מל"טים למשימות ארוכות טווח מחברת אלביט - כך נודע ל"גלובס" • היקף העסקה מוערך ב-180 מיליון דולר • מדובר בעסקה שנייה בין הצדדים בתוך שנה, אחרי שבקיץ האחרון סיכמו על עסקאות נשק במספר תחומים

מל״ט הרמס 900 סטארליינר של אלביט  / צילום: באדיבות אלביט מערכות,
מל״ט הרמס 900 סטארליינר של אלביט / צילום: באדיבות אלביט מערכות,

אלביט מערכות מתקרבת לעסקת נשק גדולה בהיקף כולל שמוערך בכ-180 מיליון דולר עם צבא הפיליפינים, כך נודע ל"גלובס". גורמים ביטחוניים העריכו כי העסקה תיחתם במהלך השבועות הקרובים, ובמרכזה אספקה של עשרות מל"טים מסוגים שונים שימשו את יחידות הצבא של הפיליפינים.

מדובר במל"טים הגדולים של אלביט  , מסוג הרמס-900 והרמס-450, המיועדים למשימות ארוכות טווח, ומסוגלים לשהות באוויר במשך שעות ארוכות. בנוסף, במסגרת העסקה המתגבשת תספק אלביט לצבא הפיליפינים גם מל"טים טקטיים מסוג סקיילארק-1 וסקיילארק-3 המיועדים בעיקר לשימוש של יחידות שדה למשימות תצפית ולאיסוף מודיעין בזמן אמת.

כלי הטייס הבלתי מאוישים שאלביט צפויה לספק לפיליפינים במסגרת העסקה ישמשו את יחידות הצבא למשימות של איסוף מודיעין, סיור, הגנת גבולות. יתר על כן, הם יותאמו למשימות של הגנת המולדת וביטחון פנים, וזאת במסגרת התמודדותה של המדינה מרובת האיים עם איומי טרור.

בקיץ שעבר דווח בכלי תקשורת בפיליפינים על עסקה משמעותית אחרת שנעשתה בין צבא הפיליפינים לבין אלביט מערכות, ובמסגרתה סופקו לו מל"טים מסוג הרמס-450 במסגרת עסקה שהיקפה הוערך בכ-160 מיליון דולר. עם השלמת העסקה, החליטו בחודשים האחרונים בפיליפינים להגדיל את מערך המודיעין האווירי שעומד לרשות הצבא, כמו גם לחידוש המערכות שעומדות לרשותו, וזאת בין השאר באמצעות המל"ט מסוג הרמס-900.

באחרונה אלביט מערכות החלה לשדרג עשרות נגמ"שים מסוג M-113 המשמשים את כוחות צבא היבשה של הפיליפינים. במסגרת שדרוג המשוריינים, בחלק מהכלים יותקנו עמדות נשק עם מקלע 12.7 מ"מ ובאחרים יותקנו עמדות מרגמות.

מהודו ועד אוסטרליה - עסקאות אלביט
 מהודו ועד אוסטרליה - עסקאות אלביט

סין מובילה את ההתחמשות

גורמים ביטחוניים ציינו כי ההתקשרויות האחרונות של הפיליפינים עם אלביט קשורות לתוכניות של הצבא המקומי לחדש את יכולותיו ואת אמצעי הלחימה שמשמשים אותו. הסיבה לכך נעוצה בין היתר בעובדה שהפיליפינים לא רוצים להישאר מאחור מבחינה צבאית, כשהם רואים את הגידול הניכר בהוצאה הביטחונית במדינות בדרום מזרח אסיה. גידול זה ניכר בייחוד על רקע ההתעצמות הצבאית של סין.

על פי הערכות, יתכן שלפחות חלק מהמל"טים שיימסרו לפיליפינים במסגרת העסקה המתהווה לא ייוצרו כלל בישראל. לפני כשנה וחצי אלביט והחברה ההודית ADANI DEFENS פתחו מפעל משותף בדרום המדינה, לייצור של רכיבים הקשורים למל"טים מסדרת הרמס. עם פתיחת פעילות הייצור בהודו, גורמים באלביט אמרו כי קו זה ישמש ליצור של מל"טים שתספק החברה ללקוחותיה ברחבי העולם.

לא עוצרים בפיליפינים

בימים האחרונים דווח כי אלביט מתקרבת לעסקת ענק עם גרמניה, לקראת אספקת מערכות שישמשו להגנת מטוסי תובלה ותדלוק מסוג A-400. מדובר במערכות הגנה מסוג DIRCM, שמסיטות באמצעות קרן אינפרא-אדום טילי כתף שמשוגרים לעבר כלי טייס.

בתוך כך, בקרוב צבא היבשה האמריקאי צפוי להצטייד במערכת ההגנה האקטיבית מפני פגיעת טילים נגד טנקים על נגמ"שי ברדלי. מערכת חץ דרבן פותחה על ידי תעש מערכות, שנרכשה לפני כחצי שנה על ידי אלביט.

בחודשים האחרונים משרד ההגנה האמריקאי בחר במערכת זו להגנה על חלק מהנגמ"שים המשמשים את כוחות היבשה האמריקאים וזאת בהיקף של כ 200 מיליון דולר. מעסקה זו צפויה ליהנות גם חברת ראדא, שתספק את המכ"ם שישמש את מערכות ההגנה שיותקנו על הנגמ"שים.

לקראת הסלון האווירי שייפתח בשבוע הבא בפריז, אלביט מערכות חשפה השבוע את המל"ט הטקטי החדש שלה המשתייך למשפחת מטוסי ההרמס, שנקרא הרמס-45. מדובר במל"ט קל משקל, שמסוגל לשהות באוויר במשך יממה ולשאת מטענים ייעודיים במשקל כולל של עשרות קילוגרמים. גם התעשייה האווירית וגם אירונאוטיקס יציגו במהלך הסלון האווירי מל"טים טקטיים חדשים, שפונים לשוק שמוערך בכמיליארד דולר.