אל תטפחו ציפיות: תוכנית הגזירות של האוצר לא תהיה דרמטית

במרכז התוכנית יעמוד קיצוץ רוחבי לא עמוק בתקציבי משרדי הממשלה, ואליו יתווספו צעדים שכבר הוחלט עליהם בתקציב 2019 אך טרם בוצעו • על הכוונת: העלאת מיסוי על כלי רכב היברידיים, מתן תמריצי מס לשחרור "רווחים כלואים", הטלת מע"מ על שירותים דיגיטליים כמו יישומונים בתשלום ומיסוי גוגל ופייסבוק

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: ליאור מזרחי
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: ליאור מזרחי

אל תטפחו ציפיות: תוכנית הגזירות שמשרד האוצר מתכנן להציג בימים הקרובים לא צפויה להיות דרמטית. במרכזה יעמוד קיצוץ רוחבי לא עמוק בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה, ואליו יתווספו צעדים שכבר הוחלט עליהם במסגרת תקציב 2019 אך טרם בוצעו. דבר הקיצוץ הרוחבי נחשף ב"גלובס"

הצעדים החדשים בתוכנית יהיו ספורים, אחד או שניים, בתחום המיסוי. על הכוונת של האוצר נמצאים העלאת מיסוי על כלי רכב היברידיים (שנכון להיום ממוסים במס קנייה מופחת של 30%), מתן תמריצי מס לשחרור "רווחים כלואים", הטלת מע"מ על שירותים דיגיטליים כמו יישומונים בתשלום ומיסוי ענקיות הטכנולוגיה גוגל ופייסבוק. הצעד האחרון הוא בעל משמעות כלכלית רבה, אך לא ברור אם הוא מעשי, מתי ייכנס לתוקף, והאם צפויה להיות לו השפעה מיידית על הכיס של האזרחים.

את התוכנית מכינים בימים האחרונים במשרד האוצר אנשי אגף התקציבים ורשות המסים. מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, השוהה בארצות-הברית, מנהל את העניינים מרחוק. לאחר שיסוכמו הצעדים, הם יועברו לאישור המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין, שיבחן האם ניתן לבצע אותם בתקופת בחירות - ולאחר אישורו הם יועברו לאישור הממשלה. כרגע מדובר על ישיבת הממשלה הקרובה בראשון, אולם העיכובים בהכנת התוכנית עשויים לדחות את אישורה בממשלה בשבוע.

נזכיר כי ב-2012 העביר האוצר חבילת גזירות בנסיבות דומות: בשלהי כהונת הממשלה ועל רקע גירעון ענק של 40 מיליארד שקל. את חבילת הגזירות ההיא קידם שר האוצר דאז ד"ר יובל שטייניץ, והיא כללה שורת צעדים שהביאו להקטנת הגירעון ב-15 מיליארד שקל. בין היתר הטיל אז האוצר מס על בירה ומס יסף של 3% על הכנסות שמעל 50 אלף שקל, העלה את המע"מ ומס החברות וערך מבצע הטבת מס שנועד לשחרר רווחים כלואים.

גם הפעם מבקש האוצר להקדים תרופה למכה, על רקע גירעון צפוי של 3.6% השנה ושל כמעט 4% בשנת 2020. אלא שהפעם ידי האוצר קשורות, בגלל שהכנסת כבר פוזרה, ושר האוצר משה כחלון אינו נלהב לקדם מהלכים חיוניים אך לא פופולריים.

הצעדים שיבוצעו כבר השנה הם לפיכך מינוריים, כשאת עיקר הגזירות והקיצוצים האוצר שומר לתקציב 2020 ולממשלה הבאה, מתוך תקווה שזו תדע לנהוג באחריות תקציבית רבה יותר. ההנחה היא כי תקציב 2020 יאושר רק לקראת סוף הרבעון הראשון של השנה, מה שיעמיד את הממשלה הבאה בסד זמנים (על-פי החוק הכנסת תתפזר אם לא יאושר תקציב עד סוף מרץ) ויקל על האוצר להעביר גזירות כמו העלאת המע"מ וביטול פטורים.