מתקפה במפרץ: שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן; אחת מהן טבעה

המכליות הפליגו תחת דגלי פנמה ואיי מרשל, וצוותיהן פונו, אך אחת מהן טבעה • הצי האמריקאי באזור מסייע לכלי השיט, ובבריטניה קוראים לנהוג באיפוק בשל המשבר בין איראן לארה"ב • טהראן הואשמה בתקיפה הקודמת בחודש שעבר, אך באיראן דווח כי הם פינו 44 אנשי צוות

מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,
מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,

שתי מכליות נפט הותקפו היום (ה') במפרץ עומאן, ואחת מהן טבעה, אך כל אנשי הצוות שלהן פונו בבטחה - כך מסרו גורמים בתעשייה הימית וכלי תקשורת שונים. התקרית, דומה לזו שבה נפגעו ארבע מכליות נפט לפני כחודש, צפויה להחריף עוד יותר את המתיחות האזורית בין ארצות-הברית ומדינות המפרץ לבין איראן, על אף שטרם ברור מי אחראי לה. כלי התקשורת באיראן דיווחו כי חיל הים האיראני חילץ 44 אנשי צוות אחרי "תאונה במפרץ" ופינה אותם לעיר הנמל ג'סק.

המכליות הפליגו תחת דגל פנמה ואיי מרשל. גורמים אנונימיים בתעשיית הנפט אמרו לעיתון השיט "טריידווינדס" כי הספינה "פרונט אלטייר", שהפליגה תחת הדגל של איי מרשל ושייכת לחברת "Frontline" הנורבגית, נפגעה מטיל טורפדו. היא נשאה 75 אלף טונות של החומר הכימי נפת'ה כשהייתה בדרכה מנמל א-רואייס שבאיחוד האמירויות הערביות אל טייוואן ונפגעה בזמן שהייתה במים הבינלאומיים, בין עומאן לאיראן.

מפרץ עומאן שוכן בכניסה למצרי הורמוז, נתיב שיט אסטרטגי שדרכו עוברת חמישית מצריכת הנפט והגז בעולם. איראן הזהירה לא אחת כי היא תחסום אותו אם ארצות-הברית תמנע ממנה לייצא נפט. מחירי הנפט הגולמי זינקו ביותר מ-4%, ליותר מ-62 דולר לחבית, אחרי התקרית.

הצי החמישי של ארצות-הברית, שבסיסו בבחריין, מסר כי הוא מסייע לשתי מכליות נפט שנפגעו במפרץ עומאן. בצי לא מסרו פרטים נוספים או הטילו אחריות על זהות התוקפים. מוקדם יותר הזהירה רשות הבטיחות הימית של חיל הים הבריטי מפני תקרית ביטחונית. הודעת האזהרה דרשה "זהירות מוחלטת", וזאת על רקע המתיחות האזורית בין ארצות-הברית לבין איראן על רקע פרישתה של האחרונה מהסכם הגרעין.

לפי הדיווח באיראן, הספינה שהפליגה תחת הדגל של איי מרשל הייתה בדרכה מקטאר לטייוואן כשאש פרצה על סיפונה במרחק של כ-40 ק"מ מג'סק. 23 אנשי הצוות שלה נטשו את המכלית ונאספו על ידי ספינה שחלפה באזור, ואז הועברו לספינת חילוץ איראנית. השנייה, שהפליגה תחת דגל פנמה, הייתה בדרכה מנמל בערב הסעודית לסינגפור כשאש פרצה בה, במרחק של כ-45 ק"מ מהעיר. 21 אנשי הצוות נטשו את כלי השיט ונאספו על ידי צוותי חיפוש וחילוץ. בסוכנות הידיעות "יו ניוז" הלבנונית, המקורבת לאיראן, דווח מוקדם יותר מפי שני גורמים כי שתי מכליות הותקפו.

הדיווחים על התקיפה מגיעים על רקע ביקורו ההיסטורי של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בטהראן. אבה, שנפגש היום עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר כי האחרון הבהיר לו שטהראן לא מעוניינת בפיתוח נשק גרעיני. אתמול נפגש אבה עם נשיא איראן חסן רוחאני ואמר כי "זה חיוני שאיראן לשחק תפקיד קונסטרוקטיבי בחיזוק השלום והיציבות במזרח התיכון, כך שהאזור לא יתערער עוד יותר או עימותים מקריים לא יתרחשו".

המתקפה היום קרתה כחודש אחרי תקיפת ארבע מכליות נפט באזור. ארצות-הברית וערב הסעודית האשימו את איראן באחריות למתקפה ההיא, אך בטהראן הכחישו. חוקרים בינלאומיים הודיעו בשבוע שעבר כי הם סבורים שהתקיפה בוצעו על ידי מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו את המוקשים הימיים בכלי השיט. אולם, הם לא נקבו בשמה של איראן.

תקרית זו היא האחרונה בשורת אירועים ביטחוניים באזור הנפיץ, שהתרחשו על רקע החשש מפני עימות בין ארצות-הברית לאיראן. אתמול נפצעו אתמול במתקפה של המורדים החות'ים מתימן על נמל התעופה בערב הסעודית. זאת לטענת הקואליציה הסעודית, שנלחמת במורדים הפרו-איראנים, שלאחרונה הגבירו את מתקפותיהם על הממלכה הסונית. ברשת אל-מוסרירה של המורדים דווח כי הם שיגרו טיל שיוט לעבר נמל התעופה, שנמצא במרחק של 200 ק"מ מצפון לגבול עם תימן ומשמש לטיסות פנימיות ואזוריות.