יישוב על שם טראמפ במקום דיון על הגירעון: הממשלה לא צפויה לדון מחר בתוכנית הקיצוצים

תוכנית החירום של האוצר הייתה אמורה לעלות על שולחן הממשלה מחר, אך היא לא תוגש • הסיבה: נתניהו החליט להקדיש את ישיבת הממשלה להקמת יישוב חדש ברמת הגולן על שם הנשיא טראמפ • מדובר בדחייה שלישית של הדיון בנומרטור • גורמים בסביבת נתניהו: התוכנית הועברה רק בחמישי ופרק הזמן שניתן על-ידי האוצר לא מאפשר התייחסות רצינית לתוכנית

בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

תוכנית החירום של האוצר לצמצום הגירעון לא תוגש לאישור הממשלה מחר, כפי שביקש האוצר. זאת משום שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להקדיש את ישיבת הממשלה להקמת יישוב חדש ברמת הגולן שייקרא על שמו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

גורמים בסביבת נתניהו אמרו ל"גלובס" כי תכנית האוצר לא נכללה בסדר היום של הממשלה משום שהוצגה לראש הממשלה לראשונה רק ביום חמישי, בעוד שלפי הכללים תכניות לישיבת הממשלה אמורות להיות מועברות למזכירות הממשלה לא יאוחר מיום רביעי בשבוע שלפני ישיבת הממשלה. לדבריהם כיון שמדובר בתכנית כבדה ובעלת משמעויות, מן הראוי לאפשר לראש הממשלה ולשרים זמן סביר ללמוד אותה. הדוגמה הבולטת בתכנית המחייבת הכנה מראש היא הקיצוץ הרוחבי בגובה 1.15 מיליארד שקל בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה, שאותו מבקש האוצר ליישם באופן מיידי. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כבר הודיע כי יתנגד לקיצוץ הרוחבי במשרדו.

אמש הציג האוצר לעיתונאים את תוכניתו לצמצום הגירעון, הכוללת מספר צעדים ובהם העלאת המיסוי על כלי רכב היברידיים וקיצוץ רוחבי מיידי. לאור הגירעון החמור המסתמן בשנת 2020 הוחלט באוצר לא להמתין וליזום כבר כעת צעדים שיאפשרו לממן את הצהרונים בשנת הלימודים הבאה ולהקטין את הגירעון הצפוי בשנה הבאה מ-4% ל-3.8%. במסגרת התדרוך נאמר לעיתונאים כי התוכנית אמורה לעלות על שולחן הממשלה מחרתיים, יום ראשון. נזכיר כי לפי חוק הנומרטור, הממשלה הייתה אמורה לדון בתוכנית כבר לפני שבועיים באחד ביוני, אלא שהדיון בנושא התעכב בתירוצים שונים: תחילה בשל יום ירושלים ולאחר מכן בשל חג השבועות (שניהם חלו בימי ראשון) .

כעת מתברר שנמצאה סיבה חדשה לעכב את הדיון: הקמת יישוב חדש ברמת הגולן על שם הנשיא טראמפ. על-פי סדר היום של ישיבת הממשלה היא תתקיים ברמת הגולן וישיבתה תוקדש לנושא הקמת היישוב החדש, ללא שום אזכור לגירעון ולתכניות האוצר.