איל וולדמן | פרשנות

הפוטנציאל של שוק העבודה העתידי והשאלות על תמחור ההנפקה: מה עומד מאחורי הזינוק של פייבר

חברת פייבר הישראלית ביצעה הנפקה ראשונית במחיר של 21 דולר למניה, אך סגרה את שני ימי המסחר הראשונים במחיר של 31.5 דולר • האם מישהו פספס בתמחור, או שהמשקיעים מאוד מתלהבים משוק העבודה העתידי

בכניסה לבורסת ניו יורק הוצבו השבוע מיצגים של חמישה שוורים, מעשה ידיהם של פרילנסרים שמציעים את שירותיהם במרקטפלייס שפיתחה פייבר . הם הכינו את השוורים לרגל הנפקת החברה הישראלית ובחרו בסמל הכי מזוהה עם וול סטריט - השור, שמסמל את העליות בשוק ההון (בניגוד לדוב, שמסמן ירידות). ואכן, השור היה פעלתן ביום חמישי, ומניית פייבר זינקה ב-90% ביום המסחר הראשון שלה. ביום השני איבדה פייבר 21% ובסופו של דבר עלתה ב-50% ביומיים - ממחיר של 21 דולר למחיר של 31.5 דולר.

מה עומד מאחורי זינוק חד כזה? קודם כל צריך להבין איך נקבע המחיר בהנפקה (בהסבר פשטני). מחיר המניה (ובהתאם, שווי החברה) נקבע ביחס לתוצאות החברה, תחזיותיה להמשך, והמחירים המקובלים בשוק ובענף הספציפי בו פועלת החברה. כשפייבר פירסמה תשקיף לפני מספר שבועות היא החלה להתייעץ עם הבנקאים שלה (ויש להניח כי גם קיבלה אינדיקציות ראשוניות ממשקיעים) והחליטה להנפיק במחיר של 18-20 דולר למניה, שמעניק לחברה שווי של סביב 600 מיליון דולר.

לאחר מכן החברה ביצעה רוד שואו (סבב פגישות עם משקיעים), שבו קיבלה ככל הנראה אינדיקציות חיוביות, והחליטה להנפיק במחיר של 21 דולר (650 מיליון דולר). גלי ארנון, סמנכ"לית השיווק של החברה, אמרה ל"גלובס" כי המשקיעים התעניינו במודל העסקי הייחודי של החברה, שכולל רכישה של שירות כמו שרוכשים מוצר באינטרנט, וכן מהעובדה כי החברה מתאימה לשוק העבודה העתידי, שכולל יותר פרילנסרים.

איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס ואחד ממייסדיה, סיפר בעבר על הקושי לקבל את ההחלטה על תמחור המניה בהנפקה, לעתים בניגוד לדעה של הסובבים אותך - מנהלי החברה רוצים שהמשקיעים החדשים ייהנו מפתיחה חיובית ביום הראשון, אך גם לא רוצים למכור את המניות במחיר נמוך מדי. הנפקת מניות מדללת את בעלי המניות הנוכחיים (מקטינה את החלק שלהם בעוגת המניות), והנפקה במחיר גבוה יותר מדללת אותם פחות.

אין ספק ששווי של קרוב ל-1 מיליארד דולר משמח מאוד את מנהלי החברה, ומראה גם על גידול יפה לעומת סבב הגיוס האחרון שבוצע בנובמבר האחרון (לפי מחיר של קרוב ל-22 דולר למניה). ואולם אי אפשר להתעלם מכך שזינוק של 50% ביומיים הראשונים מעלה שאלות לגבי התמחור שנקבע, כלומר האם היה צריך לקבוע מחיר גבוה יותר.

מי שאחראי לייעץ לחברה בנושאים האלו הם החתמים המנוסים, אך אלו כנראה כשלו בזיהוי של עוצמת הסנטימנט החיובי (או שבחברה לא אימצו את ההמלצה שלהם). לשם השוואה, אם היו מנפיקים במחיר של 26 דולר (אמצע הדרך בין מחיר ההנפקה למחיר לאחר יומיים), אז בעלי המניות הנוכחיים היו מחזיקים ב-76% מהחברה, במקום ב-73.5% - לא מאוד משמעותי, אבל עדיין כסף שהיה יכול להגיע לכיסים של המשקיעים מהשוק הפרטי.

מנגד, יכול להיות שהחתמים חושבים לטווח ארוך יותר, של חצי שנה-שנה, והם מעריכים את החברה בפחות מ-1 מיליארד דולר. מניית סנאפ, לדוגמא, זינקה ביום הראשון למסחר ב-44% למחיר של 27 דולר, מחיר שמעולם לא חזרה אליו.

פייבר טרם פירסמה תחזיות לשנה הקרובה, אבל אם תשמור על קצב גידול של 40% תגיע החברה להכנסות של 106 מיליון דולר. כלומר, החברה נסחרת כיום במכפיל 9.2 על ההכנסות החזויות. זה מכפיל גבוה, ולשם השוואה ניתן לראות כי ממדובר במכפיל דומה לזה של Wix, חברה שנסחרת מ-2013 ויש לה מוניטין של חברה שמצליחה להציג שוב ושוב תוצאות טובות.