נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי מת במהלך דיון בביהמ"ש

הנשיא האסלאמיסטי שהודח בהפיכה צבאית בשנת 2013 התעלף במהלך דיון בבית משפט במדינה ומת מאוחר יותר • איש האחים המוסלמים היה הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות לנשיאות ב-2012 אולם הודח שנה לאחר מכן ע"י א-סיסי

מוחמד מורסי / צילום: רויטרס
מוחמד מורסי / צילום: רויטרס

הפוליטיקאי המצרי, מוחמד מורסי, איש התנועה האיסלאמיסטית, האחים המוסלמים, והנשיא לשעבר, מת במהלך דיון בבית המשפט במצרים, כך לפי דיווח של הטלוויזיה הממלכתית המצרית. מורסי התעלף, ככל הנראה, אחרי שלקה בליבו עם נעילת הדיון באחד מתיקי הריגול שבהם נאשם ומת לאחר מכן.

איש האחים המוסלמים, היה הנשיא הראשון אי-פעם שנבחר בבחירות דמוקרטיות במצרים, שהתקיימו ב-2012 אחרי מהפכת תחריר שסיימה את שלטונו של חוסני מובארק. אולם הוא הודח בהפיכה צבאית כשנה לאחר מכן על ידי עבד אל-פתאח א-סיסי, שהיה מפקד הצבא אז והיום הנשיא.

מורסי, בן 67, ירש את הנהגת מצרים אחרי אירועי "האביב הערבי" שהובילו לנפילתו של מובארק ב-2011. עם זאת, שלטונו היה שנוי במחלוקת מראשיתו ורבים חששו שהוא מתכנן לכונן מדינת הלכה אסלאמית. הצבא, שאת כוחו ניסה מורסי לצמצם, התערב במשבר הפוליטי שפקד את המדינה בקיץ 2013, אז הפגינו מאות אלפים נגד השינויים שתכנן להעביר הנשיא. מאז הוחזק מורסי במאסר ובשנה שעברה הוא אף נכח בדיון יחד עם מובארק, שהעיד נגדו.

מורסי הואשם יחד עם בכירים נוספים בתנועת האחים המוסלמים ברצח והסתה לרצח של מפגינים במהלך המהומות שקדמו להדחתו מהתפקיד. הוא הכריז על נשיאותו וכפר בסמכות בית המשפט לשפוט אותו. הוא הואשם בהמשך גם בעבירות נוספות של ריגול בין השאר לקטאר ולחמאס ואף בארגון בריחה מהכלא בזמן המחאות בכיכר תחריר שהובילו להפלת יריבו מובראק.

בעדותו נגד מורסי במשפט שעסק בבריחתו בזמן המהפכה ב-2011 ואמר מובארק כי אלו שהסתערו על הכלא שבו הוחזק מורסי הגיעו דרך מנהרה מרצועת עזה. הוא האשים את מורסי כי חולץ בעת המהפכה לפני שמונה שנים על ידי 800 איש שהגיעו ממנהרה דרך הרצועה. לדבריו, שוחררו גם אסירי חמאס וחיזבאללה.

ראשון המנהיגים להגיב על מותו של מורסי היה נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שהיה בעלת ברית קרוב שלו. הוא אמר כי מורסי הוא "שהיד" וכינה את א-סיסי "רוצח". היחסים בין טורקיה, שנחשבת למנהיג גוש "האחים המוסלמים" יחד עם קטאר, למצרים, שהיא חלק מגוש מדינות המפרץ הרואים בהם איום קיומי, נותקו למעשה מאז ההפיכה ב-2013.