האם נשיא דמוקרטי יחזיר את שגרירות ארה"ב מירושלים לת"א?

העובדה ששאלה כזו בכלל הופנתה למתמודד דמוקרטי לנשיאות ארה"ב, מראה שהמפלגה נתפסת כמתנכרת לישראל • פיט בוטג'ג', אחד מהתמודדים הדמוקרטים המובילים: "את הנעשה אין להשיב, אבל ההעברה לירושלים הייתה משגה"

פיט בוטג'ג', המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס
פיט בוטג'ג', המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס

פיט בוטג'ג', אחד מהמתמודדים הדמוקרטים המובילים במרוץ למועמדות מפלגתם לנשיאות ארה"ב, הכריז כי אם ייבחר לנשיא, הוא לא יחזיר את השגרירות האמריקאית מירושלים לתל-אביב.

בראיון לאתר הפוליטי-כלכלי "אקסיוס", ששודר גם ב-HBO, נשאל בוטג'ג', המתמודד הצעיר ביותר (38), האם כנשיא הוא ידאג להחזיר את השגרירות בישראל למיקומה המקורי.

"מה שהיה - היה; את הנעשה אין להשיב", אמר בוטג'ג', ההומו המוצהר הראשון שרץ לנשיאות. "לא ברור לי אם נרוויח משהו מכך שנחזיר אותה לתל-אביב", הוסיף, אך הדגיש כי העברת השגרירות לירושלים, בלי לקבל תמורה מישראל תמורת המחווה, הייתה משגה.

לדבריו, היה אפשר לקבל מישראל ויתור כלשהו תמורת העברתה של השגרירות ולכלול את הוויתור הזה בהסדר עם הפלסטינים שיושג באמצעות משא-ומתן. "במקום זאת, טראמפ מסר את המיקום החדש של השגרירות כמתנה לנתניהו, וכך הוא נהג גם במועד מאוחר יותר, כאשר הביע תמיכה בריבונות הישראלית על רמת הגולן. בשני המקרים המטרה הייתה להשפיע על הפוליטיקה הפנימית בישראל".

העובדה ששאלה כזו בכלל הופנתה למתמודד דמוקרטי מצביעה על כך שהמפלגה הדמוקרטית נתפסת כמתנכרת לישראל. כל המתמודדים המובילים - ובכללם הסנטורית אליזבת' וורן, הסנטור ברני סנדרס וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן - מתחו בעבר ביקורות על ישראל בגין מדיניותה כלפי הפלסטינים.

על-פי סקר גאלופ מתחילת מרץ השנה, 76% מהנשאלים שהזדהו כרפובליקאים הביעו תמיכה בישראל בסכסוך עם הפלסטינים (ירידה מ-87% בהשוואה ל-2018), אך רק 43% מהדמוקרטים חשו כך (בהשוואה ל-49% ב-2018).

"הנה הבעיה עם מה שטראמפ עשה בהעברת השגרירות", אמר בוטג'ג'. "אם אתה עומד לעשות ויתור כזה, אם אתה עומד לתת לצד כלשהו משהו שהצד הזה התאווה להשיגו מזה זמן רב - אתה צריך לקבל משהו, אפילו מבעלת ברית חזקה כישראל, נכון? במקום זאת, אנו רואים שממשלת ישראל מוסיפה להתנהל בדרכים שמזיקות לשלום, ולכן, לדעתי, בדרכים שפוגעות באינטרסים האמריקאים".

בוטג'ג' אף נשאל על עמדתו כלפי טענת זכות השיבה של הפלסטינים. "אני חושב שאת התפיסה הזו ניתן לכבד בהקשר של שלום שיושג באמצעות משא-ומתן", הוא השיב. הוא סירב להתייחס לעצם השאלה.

בנאום באוניברסיטת אינדיאנה בשבוע שעבר, שבו חשף את מדיניות החוץ של ממשלו הפוטנציאלי, רמז בוטג'ג' כי אם ייבחר לנשיא ארה"ב, הוא יפעל לקיצוץ הסיוע לישראל אם ממשלתה תספח את הגדה. "המצב הנוכחי אינו יכול להימשך", הוא הדגיש.

בוטג'ג' הראשון מבין המתמודדים על הנשיאות שמאיים להפוך את הסיוע האמריקאי לישראל לאמצעי לחץ על ממשלתה. בכך הוא העמיק עוד יותר את הפער בין עמדות הדמוקרטים לעמדות הרפובליקאים בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בוטג'ג' נמנה עם החמישייה המובילה, מתוך 24 מועמדים, בסקרים רבים. כך, למשל, בסקר של CNN ו-Des Moines Register, שנערך בקרב מצביעים דמוקרטים במדינת אייווה בין 3 ל-6 ביוני, הוא זינק משיעור תמיכה של 1% במרץ ל-14% עתה, והוא מדורג במקום הרביעי, מתחת לג'ו ביידן (24%), ברני סנדרס (16%) ואליזבת' וורן (15).

עוד אמר בוטג'ג': "בדיוק כפי שפטריוט אמריקאי יכול להתנגד למדיניותו של נשיא אמריקאי - כך יכול תומך של ישראל להתנגד למדיניות של ממשלתה הימנית... במיוחד כאשר אנו רואים סימנים מטרידים שממשלת נתניהו מפנה עורף לשלום".