גוגל תשקיע מיליארד דולר כדי להקל על משבר הדיור במפרץ סן פרנסיסקו

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, הכריז כי ההתחייבות תכלול שינוי יעד של קרקע שנמצאת בבעלות החברה, וכי עפ"י ההערכה ייבנו על אותה הקרקע 15,000 יח"ד • "מכיוון שאנחנו עובדים על הפיכת גוגל לחברה מועילה יותר, אנו מכירים באחריותנו לסייע להתחלות בנייה באזור שבו אנחנו נמצאים" • עפ"י מחקר, העיר סן פרנסיסקו זקוקה ליותר מ-17,650 יח"ד חדשות

סונדאר פיצ'איי./ צילום:רויטרס
סונדאר פיצ'איי./ צילום:רויטרס

גוגל הכריזה על התחייבות של מיליארד דולר לבנייה למגורים באזור מפרץ סן פרנסיסקו. זוהי ההודעה האחרונה בשורת הודעות והתחייבויות מצדן של חברות טכנולוגיה לצורך ההתמודדות עם משבר הדיור בר-ההשגה באזור.

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, הכריז אתמול (ג') על המהלך בהודעה שבה הוא ציין כי ההתחייבות תכלול שינוי יעד של קרקע שנמצאת בבעלות החברה, וששווייה עומד על 750 מיליון דולר, משימוש מסחרי לשימוש למגורים, וכי על פי ההערכה ייבנו על אותה הקרקע 15,000 יחידות דיור עבור אנשים בכל רמות ההכנסה.

גוגל תקים גם קרן של 250 מיליון דולר להלוואות וסוגי מימון אחרים. הכסף יוזרם לחברות בנייה כדי לסייע להן לבנות יחידות דיור זולות ובתים חדשים, כולל 5,000 יחידות דיור שמחירן יהיה נמוך ממחיר השוק, לדברי פיצ'אי.

"מכיוון שאנחנו עובדים על הפיכת גוגל לחברה מועילה יותר, אנחנו מכירים באחריותנו לסייע להתחלות בנייה באזור שבו אנחנו נמצאים", כתב פיצ'אי. גוגל, שנמצאת בבעלות אלפאבית, תעניק גם 50 מיליון דולר באמצעות זרוע הצדקה שלה, Google.org, לארגונים שלא למטרת רווח שמסייעים לחסרי בית ולעקורים, לדברי פיצ'אי.

על חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם מופעל לחץ לפעול לטובת ערי הבית שלהן בחוף המערבי, שבו החריף הגידול במספר מקומות העבודה הטכנולוגיים את הלחץ על שוק הדיור, שסבל עוד קודם לכן ממחסור בהיצע.

עליית דמי השכירות במרכזי טכנולוגיה - החל בסיאטל וכלה בעמק הסיליקון - דוחקת עובדים בעלי הכנסה נמוכה-עד-בינונית משכונות שבעבר היו זמינות פיננסית, ומגדילה את מספר חסרי הבית.

ערים ומדינות שמתקשות להתמודד עם סוגיות אלה פונות באופן גובר לתעשיית הטכנולוגיה בבקשת עזרה. מושל קליפורניה גאווין ניוסם, ששיבח את הודעתה של גוגל, קרא לעמק הסיליקון להשקיע בהתמודדות עם המחסור בדיור למדינה, שאותו הוא אומד ב-3.5 מיליון יחידות דיור.

גוגל מתחילה להתערב בשוק הדיור בתקופה שבה היא מרחיבה את חותמה באזור. החברה מקימה קמפוס חדש בעיר הבית שלה, מאונטיין ויו, קליפורניה, שחילצה מגוגל הבטחה לבנות דיור זמין במסגרת התרחבותה. בנוסף, גוגל מנהלת מו"מ עם סן חוזה על קמפוס חדש שיביא לעיר 20,000 עובדים. המחסור בדיור והעקירה ממקום המגורים הפכו לסוגיות טעונות בקהילות המקומיות באזור.

ערים טוענות שהשקעות אלה אינן מספיקות. "ברור שעדיין יש עוד דברים לעשות, אך זה צעד ראשון מבורך מאוד לקראת טיפול מלא בבעיות כמו העלאת דמי השכירות, פינוי דיירים וצפיפות יתר", אמר ג'פרי ביוקנן, מנהל מדיניות ציבורית בארגון שלא למטרת רווח Working Partnerships USA, שמתמקד באי-שוויון.

על פי מחקר שהזמינה הקבוצה, העיר סן פרנסיסקו לבדה זקוקה ליותר מ-17,650 יחידות דיור חדשות - שלפחות 5,200 מהן יהיו זולות - כדי לקזז את העלאות דמי השכירות הצפויות מהביקוש החדש לדיור עקב הגדלת נוכחותה של גוגל בעיר.