צבא ארה"ב: המל"ט לא חדר לשטח איראן; טראמפ: "טעות גדולה של איראן"

הפיקוד המרכזי אמר כי כלי הטיס נפגע מטיל קרקע-אוויר "במתקפה ללא הצדקה במרחב האווירי הבינ"ל" • "הפולשים יישאו באחריות", הזהירו בטהראן • בצל המתיחות - היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון יגיע לישראל בשבוע הבא

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס

צבא ארצות הברית אישר היום (ה') כי איראן הפילה מל"ט ריגול במפרץ, אך דחה את הטענות שלה ולפיהן הוא חדש למרחב האווירי שלה. בהודעה שפרסם הפיקוד המרכזי בצבא, שאחראי על אזור המזרח התיכון, נאמר כי כלי הטיס מדגם RQ-4 Global Hawk הופל על ידי טיל קרקע-אוויר מעל מצרי הורמוז האסטרטגיים.

"זאת הייתה מתקפה ללא הצדקה על נכס מודיעני אמריקני במרחב האווירי הבינלאומי", נמסר מצבא ארצות הברית. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ היום כי "איראן עשתה טעות גדולה מאוד", בהפלת המל"ט. לכשתאותר זירת הנפילה, הדבר יספק ראיות פיזיות הסותרות את טענות האיראנים, לפיהן המל"ט הופל לאחר שנכנס לשטחה.

לפי דיווחים בארצות הברית, הבית הלבן מכנס דיון כדי לבחון את צעדי התגובה האפשריים. ברשת CNN דווח כי הנשיא דונלד טראמפ לא משתתף בשיחות בשלב זה. טראמפ הצהיר בימים האחרונים כי הוא אינו מעוניין במלחמה עם איראן, אולם כשנשאל הערב אם ארצו תתקוף במדינה, אמר: "בקרוב תגלו".

מאז התקרית בכירים בטהראן אמרו אף הם כי הם אינם מעוניינים במלחמה. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי ארצו תגיש תלונה לאו"ם. "אנו לא מחפשים מלחמה, אך איראן תגן על כל שטחיה - בים, באוויר וביבשה", כתב בטוויטר. בצל המתיחות, הודיע הבית הלבן כי היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון, יגיע לישראל בתחילת השבוע הבא. זאת, לקראת הפסגה של ראשי המועצות לביטחון לאומי שמתכנסת בארץ.

יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, אמרה כי לארצות הברית "אין תאבון" להיכנס למלחמה עם איראן בעקבות התקרית. היא ציינה בתדרוך לעיתונאים כי 20 מחוקקים מהקונגרס צפויים לקבל תדריך בנוגע למה שהוגדר "המצב המסוכן" באיראן.

התקרית צפויה להחריף עוד יותר את המתיחות בין ארצות הברית לבין איראן, אחרי שבחודש האחרונות הותקפו שש מכליות נפט בשתי תקריות שונות במי המפרץ. וושינגטון מאשימה את טהראן ושלחה 2,500 חיילים, סוללות פטריוט וכוחות אחרים לאזור, על אף הכחשות הרפובליקה האסלאמית כי היא אחראית לכך.

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי הפלת המל"ט שולחת "מסר ברור ותקיף" לארצות הברית שלפיו "נגיב בעוצמה לכל מתקפה נגדנו, הגבולות שלנו הם הקו האדום שלנו". הוא הוסיף: "אנחנו לא רוצים מלחמה עם שום מדינה, אבל אנחנו מוכנים למלחמה". לפי משמרות המהפכה, משדר הזיהוי של המל"ט האמריקני היה כבוי "בהפרה של חוקי התעופה".

הכוח, שהוכנס באפריל על ידי ארצות הברית לרשימת ארגוני הטרור בצעד חסר תקדים, אמר כי כלי הטיס "נע בחשאיות מוחלטת" בעת שהופל.

דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוואי, הזהיר את ארצות הברית מהפרת המרחב האווירי של ארצו. לדבריו, שצוטטו על ידי סוכנות הידיעות "תסנים", איראן לא יכולה לאפשר "חציה בלתי-חוקית ופלישה לשמי המדינה של כלי טיס זר". מוסוואי הביע את "התנגדותה התקיפה" של איראן והוסיף: "הפולשים יישאו במלוא האחריות".

ערב הסעודית, שחוותה הלילה מתקפה נוספת של המורדים החות'ים הפרו-איראנים, אמרה כי טהראן יצרה מצב מסוכן בשל "התנהגותה האגרסיבית" וכי היא מקיימת התייעצויות עם מדינות אחרות במפרץ על צעדיהן הבאים. בריאן הוק, השליח המיוחד של ממשל טראמפ לאיראן, יצא לביקור במדינות המפרץ כדי לדון באיום האיראני.

"כשאתה מתערב בשיט הבינלאומי, יש לכך השפעה על אספקת האנרגיה, יש לך השפעה על מחירה הנפט ועל הכלכלה העולמית. זה למעשה משפיע על כמעט כל אדם בכדור הארץ", אמר עאדל אל-ג'ובייר, הממונה על יחסי החוץ בממלכה, בזמן ביקורו בלונדון.