הממשלה תדון בשני בבקשת האוצר לבצע קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה

התכנית כוללת צעדים נוספים ובהם העלאת המיסוי על הרכב ההיברידי והטלת בלו על חומרי בערה שאינם מחייבים אישור הממשלה, ודי בקבלת אישור שר האוצר והכנסת

כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס
כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס

האוצר הגיש לאישור הממשלה את הצעתו לביצוע קיצוץ רוחבי מיידי בתקציבי משרדי הממשלה. התכנית כוללת צעדים נוספים ובהם העלאת המיסוי על הרכב ההיברידי והטלת בלו על חומרי בערה שאינם מחייבים אישור הממשלה, ודי בקבלת אישור שר האוצר והכנסת.

התכנית שהוצגה כבר לפני שבוע לתקשורת הייתה אמורה לעלות לאישור הממשלה בישיבתה ביום ראשון השבוע, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לדחות את הדיון כדי לאפשר לו ללמוד את פרטי התכנית. ההצעה לקיצוץ רוחבי בהיקף של 1.150 מיליארד שקל בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה (קיצוץ השווה ל-1.74% מתקציבי פעילותם) כבר עוררה את התנגדותו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן.

התכנית הכוללת מיועדת לאפשר למדינה לצמצם את החריגה הגדולה המסתמנת בגירעון השנה ובשנת 2020, והיא אמורה לשמש צעד מקדים למהלכים עמוקים בהרבה שישולבו בתקציב המדינה 2020. באוצר הוחלט לנקוט כבר כעת בצעדים מיידים ולא להמתין עד לכינונה של ממשלה חדשה לאחר הבחירות החוזרות לכנסת - כההנחה היא שתקציב 2020 לא יאושר לפני מרץ 2020. הקיצוץ המיידי נועד גם לשדר רצינות לסוכנויות דירוג האשראי.

במסגרת ההצעה מבקש האוצר להרחיב את הקיצוץ מעבר למשרדי הממשלה לגופים שאין לו סמכות חוקית לצמצם את פעילותם בין היתר מוצע להטיל על שר האוצר לפנות ליושב ראש הכנסת ולמבקר המדינה ולבקש מהם להשתתף בקיצוץ המתוכנן. בנוסף מבקש האוצר לקצץ 18 מיליון שקל בבסיסי התקציב המנהלי של המוסד לביטוח לאומי.