בזק | בלעדי

עשרות מיליונים על כף המאזניים: הוט דורשת לפתוח הסכם התחזוקה והשימוש עם בזק

בזק הקימה ומתחזקת את הרשת של הוט בכשליש מאזורי הפריסה שלה לפי הסכם שנחתם לפני כ-30 שנה • כעת דורשת הוט לשלם פחות עשרות מיליוני שקלים על השימוש והתחזוקה ברשת, בעקבות מדיניות השוק הסיטונאי

חברת הוט דורשת לפתוח את הסכם התחזוקה והשימוש שלה ברשת בזק, כך נודע ל"גלובס". מדובר בהסכם היסטורי מלפני כ-30 שנה במסגרתו החליטו הצדדים שבזק תקים ותתחזק את הרשת של הוט בכשליש מאזורי הפריסה שלה, בעיקר בתל אביב ובגוש דן.

לאורך השנים ההסכם עבר שינויים כאלה ואחרים והוא שופץ ושופר אך כעת הוט מבקשת לפתוח אותו ולהתאימו למדיניות משרד התקשורת הנוכחית, כלומר להוריד את מחירי השימוש והתחזוקה בהתאם למחירים שקבע משרד התקשורת במסגרת השוק הסיטונאי. במלים אחרות הוט דורשת לשלם על השימוש והתחזוקה ברשת בזק את אותם המחירים שמשלמות פרטנר וסלקום במסגרת השוק הסיטונאי.

ההסכם בין החברות מדבר על כך שאנשי בזק מתחזקים את רשת הוט ומספקים את השירות בעת תקלות. מכיוון שהרשת של הוט עוברת פיזית בתוך הרשת של בזק, קיים חשש שפעולות עצמאיות שיעשו עובדי הוט יפגעו ברשת בזק ולכן אנשי בזק מספקים את השירות וכל פעולה שנדרשת ברשת ושצריכה להתבצע על ידי אנשי הוט, מתואמת עם בזק קודם, כדי שתוכל לפקח על העבודות.

ההסכם כפי שהוא מנוסח היום מקטין את העצמאות של הוט ביכולתה לספק שירות ללקוחות, כיוון שבעת תקלה היא חייבת להפעיל טכנאים מבזק כדי לתקנה, וכך יוצא שהיא מתקשה לספק שירות באותה רמה שהיא מספקת במקומות אחרים שבהם יש לה שליטה מלאה ברשת.

הטענה של הוט מתבססת לכאורה על כך שהתנאים בשוק השתנו ושההסכם שכרתה בזמנו התאים למציאות אחרת שבה לא הייתה תחרות והוט הייתה חברת טלוויזיה בלבד. בינתיים נכנסה תחרות לשוק ונקבעה רגולציה חדשה שהוט רוצה לפעול לפיה.

מהבקשה של הוט ניתן היה להבין לכאורה שאולי החברה מתכוננת למהלך רחב יותר של השקעה בתשתיות ופריסת סיבים אופטיים, מה שהיה מצדיק את פתיחת ההסכם או מעבר להסכם חדש שיקל עליה לבנות את הרשת החדשה במסגרת שימוש בתעלות התקשורת של בזק, אך זה לא הסיפור.

הוט מבקשת להתמקד בהורדת עלות הסכמי התחזוקה שנאמדים היום בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. הוט בונה על כך שמדיניות משרד התקשורת בכל הקשור למדיניות השוק הסיטונאי ולשימוש ברשת בזק במחירים מופחתים, תתפוס גם לגבי הסכם התחזוקה הישן, ועל הפרשנות בנושא יתנהל המשא ומתן.

מבזק נמסר בתגובה כי "חברת הוט פנתה אלינו בנוגע לתחזוקת הרשת שלה הפועלת בתשתית בזק, ואנו מנהלים עמם דיון בעניין". הוט סירבה להגיב.