סימני דמוקרטיה בטורקיה: מה אפשר ללמוד מהתבוסה של ארדואן באיסטנבול

אקרם איממוגלו, ממפלגת האופוזיציה (CHP), זכה אתמול בראשות העיר הגדולה והחשובה במדינה • המכה הפוליטית באיסטנבול היא איתות אזהרה לארדואן שעליו לרסן את שלטונו הסמכותני, אבל הוא מעולם לא לקח בקלות תבוסות פוליטיות או אחרות • הלירה הטורקית מזנקת בכ-1% מול הדולר • פרשנות

חגיגות הניצחון של תומכי אקרם איממוגלו באיסטנבול / צילום: Kemal Aslan, רויטרס
חגיגות הניצחון של תומכי אקרם איממוגלו באיסטנבול / צילום: Kemal Aslan, רויטרס

בשורות טובות מטורקיה הן נדירות בימים אלו, אבל אתמול (א') העניקו הבוחרים באיסטנבול תקוה לשוחרי הדמוקרטיה במדינה. אקרם איממוגלו ממפלגת העם הרפובליקנית (CHP) זכה בראשות העיר הגדולה והחשובה במדינה. ראש הממשלה לשעבר בינאלי יילדירים, שייצג את מפלגת הצדק והפיתוח של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, הודה בתבוסתו אמש. ארדואן עצמו שיגר איחולים למנצח.

זו המכה האחרונה שסופג ארדואן, שניסה "לגנוב" את הבחירות באיסטנבול אחרי שאיממוגלו זכה בניצחון דחוק בבחירות הרגילות במרץ. איממוגלו החל לנהל את העיר, אך הוא הודח בחודש שעבר על ידי ועדת הבחירות הארצית, שביטלה את תקפות הבחירות בשל טענות הונאה שהעלה ארדואן. אמש התברר שהמהלך של ארדואן השיג את התוצאה ההפוכה, והרוב שבו זכה איממוגלו אמש גדל ליותר מ-700 אלף בוחרים מ-13 אלף באפריל.

הזוכה בראשות איסטנבול אקרם איממוגלו / צילום: Kemal Aslan, רויטרס
 הזוכה בראשות איסטנבול אקרם איממוגלו / צילום: Kemal Aslan, רויטרס

ראש העיר החדש, בן 40, הצליח לשכנע תושבים רבים להצביע נגד רצון הנשיא ולתקן את העוול שנגרם לו. הוא גם הדגיש את חשיבות שיפור השירותים, קיצוצים בהוצאות מיותרות ומאבק בשחיתות. מפלגתו של ארדואן, AKP, עדיין שולטת במועצת העיר, והוא הבטיח להפוך את ראש העיר החדש לברווז צולע, אבל אממוגלו יצר תקדים בטורקיה של ארדואן.

כוכבו הפוליטי של ארדואן עצמו החל לזהור אחרי שהוא כיהן כראש עיריית איסטנבול לפני 25 שנים, וזו הייתה גם הסיבה לכך שראש ממשלתו לשעבר התמודד על הכהונה הזו. איממוגלו יצטרך עדיין להוכיח את עצמו כמנהיג בעל יכולת, אבל בעתיד הוא עשוי להפוך לתקווה הגדולה ביותר של מתנגדי ארדואן.

האיש החזק במדינה מנסה ללא הפוגה לרכז עוד ועוד כוח בידיו, מה שמוביל לאי ודאות פוליטית ולכישלון כלכלי. הלירה הטורקית איבדה כמעט 30% מערכה מול הדולר בשנה שעברה והיא ממשיכה לרדת השנה. הכלכלה צמחה ב-1.3% ברבעון הראשון השנה, לא מספיק כדי לפצות על המיתון שנרשם במחצית השנייה של 2018. כעת מזנקת הלירה הטורקית בכ-1% מול הדולר.

AKP האיסלאמית נשארה פופולרית במרבית טורקיה הכפרית - היא ניצחה ביותר ממחצית מההצבעה הכוללת בבחירות לרשויות המקומיות במרץ - אך היא ירדה משליטה ב-48 מ-81 המחוזות במדינה ל-39 מחוזות. היא איבדה את השליטה גם בבירה אנקרה, וכעת גם בעיר הגדולה והחשובה ביותר איסטנבול.

כעת נשאר לעקוב ולראות אם ארדואן יבטל את החלטתו להצטייד בטילי קרקע אוויר רוסים מדגם אס-400, שיצרה קרע עם שותפותיה של טורקיה בנאט"ו. ארה"ב עשויה להגיב בעיצומים אם ההחלטה הזו לא תתבטל, ולהוציא את טורקיה מתוכנית ייצור מטוס התקיפה החדיש אף-35, במה שיעיק עוד יותר על כלכלת המדינה. המכה הפוליטית באיסטנבול היא איתות אזהרה לארדואן שעליו לרסן את שלטונו הסמכותני, אבל הוא מעולם לא לקח בקלות תבוסות פוליטיות או אחרות.