פוטנציאל לא ממומש: סגירת הפער המגדרי תוסיף עד 28 טריליון דולר לכלכלה העולמית

כוחן הכלכלי של נשים בעולם עדיין נמוך מחלקן היחסי באוכלוסייה והפער הזה עולה לכולנו כסף • דוח חדש של מריל לינץ', שעיקריו יתפרסמו במגזין ההשקעות המיוחד של "גלובס" היום, בודק איך באירופה מאיצים את סגירת הפערים המגדריים ומה מעכב את התהליך בשאר העולם

נשים בשוק העבודה / שאטרסטוק
נשים בשוק העבודה / שאטרסטוק

סגירת הפערים המגדריים בעולם עשויה להגדיל את התוצר הגלובלי בעד 31%, זו שורת המקרו התחתונה של עבודת מחקר שעשתה חברת הייעוץ מקינזי, ושעיקריה יפורסמו היום במסגרת מגזין השקעות של "גלובס". להערכת החברה סגירת פערים מגדריים עשויה להגדיל את התוצר העולמי ב-12 עד 28 טריליון דולר עד שנת 2025, דבר שגם יביא לחיזוק ניכר בשוקי ההון ברחבי העולם.

מדובר בתוספת השווה בקצה העליון שלה - 28 טריליון דולר - לתוצר המקומי הגולמי השנתי של הכלכלה האמריקאית והסינית ביחד, ובקצה התחתון - 12 טריליון דולר - לתוצר המקומי הגולמי השנתי המשותף של גרמניה, יפן ובריטניה.

הדרך לסגירת פערים מגדריים בעולם עוד ארוכה
 הדרך לסגירת פערים מגדריים בעולם עוד ארוכה

ההערכות של מקינזי נכללות בדוח מיוחד שפרסם מריל לינץ’, לשעבר בנק השקעות בוול סטריט וכיום חלק מ-Bank of America. מאחורי הדוח שכותרתו The She-Economy עומדת מחלקת מגמות העל בחטיבת המחקר של הבנק, בראשותו של חיים ישראל, אסטרטג גלובלי ראשי.

נשים מהוות מחצית מאוכלוסיית העולם, ומשום כך גם מחצית מפוטנציאל התוצר והעושר העולמי. אבל בפועל, לפי הבנק העולמי, נשים אחראיות רק ל-38% מהתוצר העולמי.

הפערים בשיעורי התעסוקה ממחישים את הפוטנציאל הלא ממומש של נשים: לפי הבנק העולמי שיעורי ההשתתפות בכוח העבודה אצל נשים נעים בין 50% ל-56% במבט עולמי, בעוד שהנתון המקביל אצל גברים עומד על 77% עד 82%. גם כשהן עובדות, נשים מועסקות בממוצע פחות שעות מגברים ולכן מרוויחות פחות ומתקדמות לאט יותר בקריירה המקצועית.

העובדת החציונית במדינות המפותחות (OECD) תשתכר 15% פחות ממקבילה הגבר -פער שנשמר כמעט ללא שינוי מאז 2010. עוד עולה מהדוח כי המפתח לסגירת הפער, לדעת כלכלני מריל לינץ’, מצוי בחינוך. כך הם מציינים כי ב-69% ממדינות העולם יש היום שוויון מלא בחינוך היסודי, אך רק ב-48% מהמדינות השוויון נשמר בחינוך העל יסודי, כאשר כל שנת לימוד בתיכון מגדילה את כושר ההשתכרות של אשה ב-18%. אולם שערי מערכת החינוך, לפי המחקר, עדיין חסומים בפניהן של 62 מיליון נערות ברחבי העולם.

חיים ישראל / צילום: תמר מצפי
 חיים ישראל / צילום: תמר מצפי

אנשי מריל לינץ' מצאו כי תמונת המצב באירופה היא הוורודה ביותר, כאשר שש המדינות היחידות בעולם שמקיימות כיום שוויון זכויות מלא בחוק בין נשים לגברים - נמצאות כולן באירופה: בלגיה, דנמרק, צרפת, לטביה, לוקסמבורג ושבדיה. עוד הם גורסים כי באירופה תהליך סגירת הפערים בין נשים לגברים הוא גם המהיר ביותר, כשהם מעריכים כי מגמה זו תימשך.

עוד מפורט בדוח כי המדינות המובילות בהשתלבות נשים בעמדות בכירות הן ניו-זילנד ואוסטרליה, והמדינות המובילות בחלקן של נשים בתוצר הן סין ותאילנד. הודו היא האחרונה בין הכלכלות הגדולות באסיה בהשתתפות נשים בכוח העבודה, ודרום קוריאה ויפן מקבלות דירוג נמוך מאוד בהשתלבות נשים בתפקידים בכירים.

במריל לינץ' משוכנעים גם שייצוג רב יותר לנשים תורם לתוצאות העסקיות של החברה, כאשר הם מצאו כי חברות שיש להן שתי נשים או יותר בדירקטוריון מתומחרות בשווקים בפרמיה, ובעלות מכפיל רווח עתידי גבוה יותר, שולי רווח נקי גבוהים יותר ותשואת דיבידנד גבוהה יותר. בקיצור לפי מריל לינץ' מדובר בחברות טובות יותר.

המחקר של מריל לינץ' מגלה בנוסף הבדלים מעניינים במדיניות ניהול ההשקעות בין נשים לגברים. כך למשל, 64% מהנשים מייחסות חשיבות לניהול השקעות בעלות אימפקט חברתי - במסגרת מה שמכונה כיום ESG, לעומת 46% בלבד מהגברים.

במגזין ההשקעות של "גלובס", שיפורסם היום, יהיו בנוסף, ובין היתר, פרויקט מיוחד על סקטור הקנאביס, שמנתח ומציג את כל התחנות החשובות בתעשייה שנבנית, ושבוחן את מה שצפוי לקרות לסקטור ולחברות הפועלות בו בעתיד. כמו כן, במגזין ההשקעות נכללים דירוגים של הברוקרים המובילים בישראל, של קרנות הנאמנות הבולטות במערכת הבנקאית וגם של התשואות הרב שנתיות בשוקי הגמל וההשתלמות, הפנסיה החדשה וביטוחי המנהלים.