אמיר ירון: מערכת החינוך אחראית לאי השוויון הגבוה במיומנויות בישראל

כך אמר נגיד בנק ישראל בכנס השנתי של חטיבת המחקר של בנק ישראל • "כיצד קורה שהיקף הלומדים להשכלה גבוהה נרחב, אבל המיומנויות בשוק העבודה נמוכות?"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

"אי השוויון בישראל גבוה אך לא חריג, ונובע במידה רבה מפערים ברמת הכישורים לעבודה". כך אמר היום (ד') נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בהרצאה בנושא אי-השוויון בכנס השנתי של חטיבת המחקר של הבנק.

ירון ציין כי מדיניות עידוד היציאה לעבודה הביאה לירידה באי-השוויון מאז 2009, כלומר בעשר השנים האחרונות. במדד תחולת העוני ציין ירון כי "אנחנו בהחלט גבוהים ביחס למדינות ה-OECD, עם זאת תחולת העוני על-פני זמן יורדת בעשר השנים האחרונות".

באשר לרמת המיומנויות אמר ירון כי "התמונה לא יפה במיוחד, גם במיומנויות המילוליות וגם בכמותיות - וזו בעיה של כלל האוכלוסיה ולא של מגזרים מסויימים. אי השוויון במיומנויות מאד גבוה בהשוואה לעולם". ירון ציין כי ממוצע שנות הלימוד בישראל דווקא גבוה: "יש כאן איזה פאזל שאני כל הזמן מנסה להבין אותו: רמת ההשכלה הפורמאלית בישראל מאד גבוהה, ויחד עם זה במבחן המיומנויות אנחנו לא במיוחד מצליחים.

"החידה היא כיצד קורה שהיקף הלומדים להשכלה גבוהה נרחב, אבל המיומנויות בשוק העבודה נמוכות". בהקשר זה ציין ירון כי אי השוויון גבוה כבר בגיל 15, מה שמחזק את המסקנה כי מערכת החינוך היא האחראית לפערים.

ירון התלונן בפתח דבריו על הגודש בכבישים ואמר כי "אולי במקום לדבר על אי שוויון הייתי צריך לדבר על כבישים, כי יש לי הרבה ניסיון אמפירי בתחום והפעם הייתה לי סטיית תקן, יצאתי שעה וחצי לפני הזמן".