עוד קיזוז מכספי המסים הפלסטיניים - הפעם בסך 14 מיליון שקל

עוד מכה כלכלית לרשות הפלסטינית: רשמת לשכת ההוצאה לפועל קבעה כי על המדינה לחלט דמי פיצויים בסך 14 מיליון שקל שקבע בית המשפט המחוזי בירושלים ל-52 פלסטינים משתפי פעולה עם ישראל אשר נעצרו ועונו ע"י כוחות הביטחון הפלסטיניים

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

עוד מכה כלכלית לרשות הפלסטינית: רשמת לשכת ההוצאה לפועל, מרים דרמוני-יזדי, קבעה כי על משרד האוצר לחלט דמי פיצויים בסך 14 מיליון שקל שקבע בית המשפט המחוזי בירושלים ל-52 פלסטינים משתפי פעולה עם ישראל אשר נעצרו ועונו על-ידי כוחות הביטחון הפלסטיניים.

לפני 3 שנים קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את טענות התובעים והרשיע את הרשות הפלסטינית בגך שכוחותיה עשו את המעצרים באופן לא חוקי ועינו את העצורים. כמה מהעצורים מתו במהלך המעצר והעינויים, ובני משפחותיהם הצטרפו לתביעה.

לפני שנה קבע בית המשפט כי על הרשות הפלסטינית לשלם לתובעים 14 מיליון שקל בגין שלילת החירות, קרי המעצרים, כל אחד בהתאם לתקופת מעצרו. הרשות הפלסטינית סירבה לשלם, והסוגיה הגיעה אל לשכת ההוצאה לפועל. שלשום (ב') מסרה רשמת ההוצאה לפועל את החלטתה, ולפיה הכסף הזה יחולט מכספי המסים שגובה ישראל עבור הפלסטינים.

נזכיר כי בתחילת השנה יושם חוק הקיזוז, שלפיו ישראל מקזזת כחצי מיליארד שקל בשנה מכספי המסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית, בשל התשלום שמעבירה הרשות למחבלים שביצעו פיגועים נגד ישראל ולמשפחותיהם. בתגובה הודיעה הרשות כי היא מסרבת לקבל סכום כלשהו מכספי המסים עד שיבוטל הקיזוז.

סך הגבייה מגיע לקרוב ל-8 מיליארד שקל בשנה. הרשות הפלסטינית נקלעה בשל כך למצוקה תקציבית חמורה, ובין השאר היא קיצצה את משכורות עובדי המדינה והפסיקה פרויקטים רבים. עם זאת, שרי הממשלה הפלסטינית אישרו לעצמם העלאה בשכר, זאת לפי פרסומים בתקשורת הערבית.

בתביעה המדוברת הסכום בסך 14 מיליון שקל הוא הפיצוי רק על שלילת החירות, ובית המשפט אמור לפסוק בהמשך הדיונים מה גובה הפיצויים על העינויים ועל מותם של כמה מהעצורים בעת המעצר. ההערכה היא כי מדובר בסכומים גדולים בהרבה.

עורכי הדין אריה ארבוס וברק קדם, המייצגים את הסייענים, מסרו כי "יש לברך על הצדק המאוחר והחלקי שנעשה עם הסייענים, ששילמו בחירותם ובאיברי גופם למען ביטחוננו. צר לנו על שנאלצנו לנהל הליכי גבייה ארוכים וקשים מול המדינה, על-מנת שזו תקזז ותשלם לסייענים מכספי המסים של הרשות הפלסטינית. אנו מקווים שהחלטה זו תבוצע תוך זמן סביר על-ידי המדינה.

"אנחנו שמחים על החלטת בית המשפט, אשר שמה סוף למשחק הכפול של הרשות הפלסטינית, אשר מצד אחד מתגמלת טרוריסטים במאות מיליוני שקלים - ומצד שני טוענת כי אין לה כסף לתשלום הוצאות שחויבה בבית המשפט".