טראמפ: צריך לתבוע את גוגל ופייסבוק, טוויטר פועלת נגדי

הדברים נאמרו במסגרת ראיון שנתן לרשת פוקס • עוד אמר נשיא ארה"ב כי טוויטר, פלטפורמה בה הוא מרבה להשתמש, פוגעת בו באופן מכוון • המשך דבריו טראמפ אף טען כי בבחירות הקודמות "גוגל ניסו לחבל בבחירות, וזה מדהים שבכל זאת זכיתי"

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התבטא בחריפות אמש (ד') נגד ענקיות הטכנולוגיה, במסגרת ראיון לכתבת מריה ברטירומו ברשת פוקס. טראמפ אמר כי על ארה"ב לתבוע ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק, טען כי גוגל ניסתה לגרום להטיית הבחירות הקודמות, וכי טוויטר פועלת היום נגדו בשל עמדותיו השמרניות. טראמפ ומחוקקים רפובליקנים נוספים טענו מספר פעמים בעבר כי ענקיות הטכנולוגיה פועלות באופן שמוטה לטובת הדמוקרטים - טענות שהחברות מכחישות בתוקף.

בתחילה טראמפ העלה את הטענה שעל ארה"ב לתבוע את ענקיות ההייטק, דווקא כשיצא נגד הקנסות שהאיחוד האירופי הטיל עליהן. "יש אישה באירופה שלא אזכיר את שמה, שעשויה לקחת את מקומו של ז'ן קלוד כשהוא יפרוש, ששונאת את ארה"ב אולי יותר מכל אדם שאי פעם פגשתי", אמר טראמפ, בהתייחסו לאחראית על תחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, ולאפשרות שתחליף את נשיא האיחוד האירופי ז'אן-קלוד יונקר בתפקידו. "מה שהיא עושה למדינה שלנו - היא תובעת את כל החברות שלנו. תראי, אנחנו צריכים לתבוע את גוגל ופייסבוק, ואולי נעשה זאת. אבל הם תובעים את אפל במיליארדי דולרים, הם תובעים את כולם, והופכים את זה לכמעט בלתי אפשרי לעשות עסקים באופן דו צדדי. הם גרועים יותר מסין", טען טראמפ.

הנציבות האירופאית קנסה את גוגל במעל 9 מיליארד דולר במסגרת שלוש קנסות שהטילה עליה בשנים האחרונות על פרקטיקות שונות שפגעו בתחרות, קנסה את אפל ב-2016 ב-15 מיליארד דולר בעקבות קביעה כי קיבלה הקלות מסים לא חוקיות באירלנד, ולאחרונה פתחה בחקירה נגד אמזון. לפי דיווחים, מחלקת ההגנה האמריקאית ורשות הסחר הפדרלית פתחו בחקירות הגבלים עסקיים נגד אפל, גוגל, פייסבוק ואמזון, וחילקו ביניהן את הטיפול בענקיות.

בהמשך טראמפ טען כאמור כי טוויטר, פלטפורמה בה הוא מרבה להשתמש, פוגעת בו באופן מכוון. "יש לי מיליוני עוקבים אבל הם מקשים מאוד על אנשים להצטרף אליי בטוויטר, ומקשים עליי מאוד להעביר את המסרים שלי", אמר. הוא התייחס לחברות הטכנולוגיה ואמר "האנשים האלה הם כולם דמוקרטים, והמצב מוטה לחלוטין לטובת דמוקרטים. אם הייתי מודיע מחר שאני הופך לדמוקרט ליברלי ונחמד, הייתי מקבל פי חמישה יותר עוקבים. מה שטוויטר עושים נוראי. היו לי מאות אלפי עוקבים חדשים בכל כמה ימים, ופתאום זה הפסיק. כל כך הרבה אנשים ניגשו אליי ואמרו לי 'אנחנו לא יכולים להצטרף אליך בטוויטר'. אני רואה מה קורה, ב-100%". בהמשך דבריו טראמפ אף טען כי בבחירות הקודמות "גוגל ניסו לחבל בבחירות, וזה מדהים שבכל זאת זכיתי. צריך לתבוע את חברות הטכנולוגיה, בגלל ההטיות האלה".

דובר גוגל אמר לפוקס בתגובה לדברים כי החברה בונה את מוצריה "בתשומת לב יוצאת דופן ועם אמצעי הגנה, כדי להיות מקור מהימן למידע עבור כולם". דובר טוויטר הסביר כי המיקוד של החברה ב"בריאות הפלטפורמה כולל פעולות להסרת חשבונות מזויפים. הרבה חשבונות מובילים איבדו עוקבים, אבל התוצאה היא ביטחון גבוה יותר בעוקבים אמיתיים ומעורבים". בפייסבוק סירבו להגיב.

הבית הלבן מתכנן כנס בנושא רשתות חברתיות ב-11 ביולי שייערך במטרה "להפגיש מנהיגים בתחום הדיגיטלי לשיחה על ההזדמנויות והאתגרים של סביבת האונליין כיום".