דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

ליצמן לנתניהו על רקע סגירת שדה דב: "אילת זקוקה למסוק ולמנחת מסוקים"

לפי ליצמן, מספר הפינויים הרפואיים במסוק מאילת למרכז זינק פי שבעה בשלוש שנים, "בגלל הקושי לספק שירותים רפואיים מתקדמים באילת" • כיום אין לאילת מסוק ייעודי או מנחת מסוקים, ולכן "אמבולנסים מיטרטרים ליטבתה, וזאת רק אם המסוק לא 'תפוס' עבור משימה אחרת"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן

על רקע הדיונים על סגירת שדה דב בתל-אביב, מבקש היום סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) מראש הממשלה בנימין נתניהו שיאפשר הצבת מסוק ומנחת מסוקים באופן קבוע בעיר אילת, לצורך מתן סיוע לחולים הזקוקים לפינוי למרכז באופן דחוק. התקציב הנדרש לכך, לפי ליצמן, הוא כ-5 מיליון שקל באופן חד-פעמי לצורך הקמת המנחת ועוד כ-8 מיליון שקל בשנה להבטחת זמינות המסוק לתושבים. 

לדברי ליצמן, כיום אילת מתבססת על שירותי מד"א לטובת פינוי מוסק, אך זאת באמצעות מסוק המגיע משדה תימן המצוי באזור באר-שבע (מרחק חצי שעת טיסה), וכן רק בתנאי שהמסוק פנוי. במילים אחרות, אין כיום מסוק ייעודי ומנחת מטוסים בעיר אילת, ולכן המסוק הקיים נוחת באזור יטבתה. התוצאה היא שאמבולנסים נדרשים לנסוע עד יטבתה לצורך פינוי מטופלים למסוק והטסתם למרכז. המסוק נדרש עבור מקרים רפואיים דחופים כמו שבץ מוחי המחייב צנתור; יולדת בלידת חירום ועוד. 

לדברי ליצמן, "בגלל הקושי בגלל הקושי לספק שירותים רפואיים מתקדמים באילת, הצורך בפינוי מוסק עולה מדי שנה". לדבריו, ב-2016 היו 14 פינויים מוסקים; בשנת 2018 היו יותר מ-60 פינויים, וב-2019 יהיו מעל 100 פינויים - זינוק של פי שבעה בשלוש שנים. 

"על-מנת להבטיח שבעת צורך רפואי דחוף תעמוד לתושבי אילת והתיירים שמבקרים בה האפשרות לקבל טיפול רפואי מיטבי ומציל חיים, מוכרחים להציב מסוק ייעודי לטובת פינוי רפואי בעיר אילת", כותב ליצמן. 

עוד הוא כותב: "חובתנו להבטיח מתן מענה ראוי לכל אזרח במדינת ישראל; גם אם הוא בחר לחיות בעיר מרוחקת 240 קילומטרים ממרכז רפואי משמעותי (סורוקה בבאר-שבע, ה"ו). עלינו להבטיח שתושבי העיר אילת יוכלו לדעת שבעת צורך רפואי דחוף, יהיה מי שיוכל לתת להם מענה בזמן סביר". 

כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", במשרד הבריאות סיכמו מול האוצר על הקצאת 15 מיליון שקל בשנה לצורך שיפור מצב הרפואה בעיר אילת, בעיקר נוכח סגירתו המתוכננת של שדה דב, דרכו מתקיימת תנועה אינטנסיבית של חולים וחולים מאילת למרכז. התקציב מיועד להגדלת תקציבי הטיסות והמוניות, לשיפור שירותי הרפואה מרחוק (טלמדיסין) ועוד.

מנכ"לי שתי קופות-החולים העיקריות הפועלות באילת, כללית ומכבי, התריעו לאחרונה במכתבים לראש הממשלה נתניהו כי סגירת שדה דב תוביל לסגירת שירותים רפואיים באילת ולביטול הגעתם של רופאים רבים המגיעים כיום לאילת מהמרכז. סיבה עיקרית לכך היא שהטיסה לאילת דרך נתב"ג מסורבלת יותר ואורכת יותר זמן בהשוואה לטיסות הנעשות כיום דרך שדה דב. מדי שבוע מגיעים לאילת עשרות רופאים מהמרכז, בעלות של כ-10 מיליון שקל לשנה. כמו כן, ב-2018 טסו למרכז לטיפולים רפואיים שאינם מוצעים באילת כ-7,000 אילתים על חשבון המדינה - כ-12% מתושבי העיר. 

לפי נתוני משרד הבריאות, כבר כעת התורים באילת לטיפולים ולרופאים ארוכים פי שניים ויותר בהשוואה למרכז ויש חוסרים משמעותיים ברופאים. חסרים סך הכל עשרות רופאים, בה רופאי משפחה, רופאי נשים, רופאי ילדים, רופאי מיון, אורתופדים ורדיולוגים.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות