תקרות זכוכית רבות נופצו עם מינויו של סאמר חאג' יחיא ליו"ר לאומי

ברוב מוחץ, גבר ד"ר סאמר חאג' יחיא מטייבה על יתר המועמדים והפך ליו"ר הדירקטוריון הראשון ממוצא ערבי במערכת הבנקאית • איך יתמודד עם עזיבת המנכ"לית המצליחה ועם הביקורת הציבורית על סגירת סניפים? • שש הערות על מינוי בניחוח היסטורי • פרשנות

ד"ר סאמר חאג' יחיא / צילום: רון אלון
ד"ר סאמר חאג' יחיא / צילום: רון אלון

1.

לא רק זכוכית אחת התנפצה אתמול מהתקרה המקומית עם מינויו של ד"ר סאמר חאג' יחיא ליו"ר בנק לאומי - אלא כמה וכמה. "אנשי ירושלים", הפקידות הבכירה, בעיקר באוצר, שהתרגלו לדרך סלולה לתפקידים בכירים במערכת הבנקאית הובסו.

גם טיפוסי המנהלים הכל-כך צפויים, ששמותיהם קודשו בבחירות יזומות ובהמלצות של "הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה", לאורך דרכה ובעיקר בימי היו"ר הקודמת, שופטת העליון בדימוס איילה פרוקצ'ה, הולכים ומתרחקים מהמלוכה. אותה ועדה הרי יזמה, פנתה וייעדה לתפקיד יו"ר לאומי את יורם טורבוביץ', אבל באוקטובר האחרון לא אישרה האסיפה הכללית את מינויו לדירקטור.

גם עניין המוצא הערבי יצר סדק גדול בתקרה. חאג' יחיא לא נבחר בגלל העובדה שהוא ערבי, בניגוד למינויי בכירים אחרים בשירות המדינה, שכן אין כלל דרישה להעדפה מתקנת או לחובת מינוי של מי שאינו בן הדת היהודית. הוא גם לא נבחר למרות העובדה שהוא ערבי - והראייה לכך היא שהבחירה בו הייתה חד משמעית וחדה. מוצא, כמה טוב וכמה הגיע הזמן, לא היה חלק בשיקול הדעת.

2.

מבין 12 חברי דירקטוריון לאומי , התמודדו על תפקיד היו"ר ארבעה מתוכם, כך שרק שמונה דירקטורים יכלו להצביע בסיבוב הראשון. אילו היה עוד סיבוב יכלו להצביע עשרה.

הנה הקולות שקיבל כל מועמד: אוהד מראני - 1. מולי בן צבי - 1. יצחק שריר - 1. סאמר חאג' יחיא - 5. הכרעה חד משמעית. הוא סחף את מרבית הדירקטורים - שיושבים צמודים זה לצד כבר הרבה זמן, הרבה שעות ונתונים לאותם לחצים. הם מכירים אותו.

3.

הקדנציה של חאג' יחיא כיו"ר דירקטוריון לאומי תימשך ארבע וחצי שנים. לא עוד תשע שנים כדוד ברודט, ולא 14 כקודמו איתן רף. כהונת דירקטור בבנק יכולה, על פי החלטות הפיקוח על הבנקים, להימשך תשע שנים בלבד. חאג' יחיא מסיים בימים אלה ארבע וחצי שנים, קדנציה וחצי, כדירקטור בלאומי. הוא יהיה היו"ר עד תום תשע השנים הקצובות. זה הולם גם את האצת זמני התחלופה של המנכ"לים בבנקים - כפי שזה קורה בעצם ימם אלה, עם הודעות הפרישה של אריק פינטו מהפועלים, לילך אשר טופילסקי מדיסקונט ורקפת רוסק עמינח מלאומי. קדנציה אחת או שתיים וזהו. ממשיכים.

4.

בחירת הדירקטוריון אמש סימנה גם את הכיוון העתידי, בעצם העובדה שדילגה על דור. ברודט, פעם מנכ"ל האוצר, פורש בן 75. המועמד שנחשב לצמוד ביותר מול חאג' יחיא היה אוהד מראני, פעם מנכ"ל האוצר, בן 64. סאמר חאג' יחיא בן 49. הבנק בחר לדלג על דור אחד של יושבי ראש והעדיף בחירה עם הפנים לעתיד, לבנקאות שכולה דיגיטלית.

5.

לחאג' יחיא הייתה קריירה מובטחת ומשגשגת בארצות הברית. הוא הגיע לכאן חזרה כשהוא נושא בתפקיד סגן נשיא פידליטי השקעות. במקביל היה מרצה מצטיין ב-MIT, בהארוורד, באונ' העברית ובמרכז הבינתחומי. יועץ מומחה לשווקים פיננסיים, רגולציה וטכנולוגיה פיננסית. לחבריו אמר: "הילדים שלי הגיעו לגיל שבו הייתי צריך להחליט אם הם יהיו אמריקאים או לחזור להיות בן משפחה בטייבה". אז הוא חזר. לטייבה. למשפחה הגדולה.

6.

כמה משימות מיידיות עומדות בפניו. א. בחירת מנכ"ל. מי שיישב על כיסאה הגדול והמצליח של רוסק עמינח. הבחירה חייבת להתאים ליעדי הבנק ולאתגרים העומדים בפניו בשנים הקרובות, במקביל לדאגה להמשכיות. זאת נוכח סדרת פרישות בשדרת הניהול בבנק בשנים האחרונות.

ב. נושא קריטי: שיפור השירות ללקוח. הבנקים, תחת הוראות הרגולטור ובמטרה לצמצם עלויות, סגרו סניפים רבים והותירו מאחור מספר רב של לקוחות פגועים ואובדי עצות. ועדת כבל (זו שנשכחה) החריפה את רגשות הציבור נגד הבנקאים.

ג. המנכ"ל הבא יצטרך לדעת לגדל לצידו ומתחתיו כמה יורשים אפשריים, להמשכיות ניהולית עתידית. בהכוונה ופיקוח צמוד של היו"ר והדירקטוריון.

ד. האתגר הדיגיטלי יעמוד במרכז הבנקאות. לאומי אמנם חזק בתחום, אבל העולם רץ קדימה.

ה. הצפת ערך לשלוחות הבנק בחו"ל. השלוחה בארה"ב וזו באנגליה. החלטה אם להנפיק מניות, למכור, להרחיב.