מי תהיה הקוקה-קולה של תחום הקנאביס ומתי לא יהיה צורך בלגליזציה?

אארון גריי, מבנק ההשקעות AGP, הוא אחד האנליסטים הבולטים בתחום הקנאביס • גריי לא מתרגש מהדיבורים על בועה, ומעריך שגם בעתיד הניסויים הקליניים בענף יהיו קטנים בהרבה משוק הפארמה

אארון גריי באירוע "עושים שוק" / צילום: איל יצהר
אארון גריי באירוע "עושים שוק" / צילום: איל יצהר

שוק הקנאביס, בשל ייחודו ומצבו החוקי, הוא אחד השווקים היחידים בעולם שנמצאים עדיין במחסור בכל התחומים: בתפרחת, במידע קליני, במידע על המשתמשים וגם באנליסטים. אחד האנליסטים הבולטים שבהם הוא אארון גריי מבנק ההשקעות Alliance Global Partners, שהשתתף בשבוע שעבר בכנס "עושים שוק - זרעי המהפכה, מפצחים את תחום הקנאביס" של "גלובס".

"התחלתי לסקר את שוק הקנאביס ב-2016 כאנליסט בבנק ההשקעות Cowen, והתחום התפתח הרבה יותר מהר והפך להרבה יותר גדול מכפי שדמיינו", אומר גריי. "יש הרבה יותר חברות, ורבות מהן כבר מתקדמות ובוגרות מכפי שמישהו יכול היה לחזות".

אחרי Cowen, עבר גריי לבנק ההשקעות JP Morgan ועסק שם בתחומים אחרים. בנק בסדר גודל כזה עדיין לא עוסק באופן שוטף בקנאביס משום שהוא חושש ממעמדו הלא ברור של הצמח בפני החוק הפדרלי האמריקאי. כעבור שנה, הוא הצטרף ל-AGP, בנק שהחליט ללכת על תחום הקנאביס בכל הכוח.

"אחת הסיבות שעברתי ל-AGP הייתה כדי לחזור לסקטור הזה. לבנק היה חזון להפוך לגורם מוביל בתחום, וזו הייתה הזדמנות, כי לא היו ועדיין אין הרבה אנליסטים שעוסקים בכך".

מחכים לחוקים בארה"ב

היית אומר שיש היום בועה בתחום?

"אין תשובה לזה. שמעתי משקיעים שאומרים שהווליואציות מתוחות קצת כבר לפני כמה שנים, והתחום רק משגשג מאז, גם בשוויי החברות וגם בפעילות בשטח. אנחנו לא יכולים להצדיק את המחירים של החברות בטווח הרגיל של האנליזה עבור תחומים פחות צומחים - 12-18 חודשים - אך אנחנו יכולים להצדיק אותם עבור חלק מהחברות לעוד 5-10 שנים. השוק הקנדי לבדו אמור לגלגל 7 מיליארד דולר ב-2025, והיום הוא מגלגל פחות ממיליארד. זה שוק חריג מבחינת היכולת שלנו להעריך נתון כזה, משום שיש לנו שוק לא חוקי, שאנחנו מעריכים שיהפוך לחוקי. כלומר, מישהו יהיה שווה את השוויים הללו. השאלה היא רק מי.

"אם אירופה תפעל כמו קנדה, השוק עשוי להכפיל את עצמו. כרגע נראה שהחברות הדומיננטיות בקנדה יהיו גם הדומיננטיות לפחות בחלק מאירופה".

האם גם בתנאי לגליזציה יישאר שוק לא חוקי?

"בסוף כנראה לא. אין היום שוק לא חוקי לאלכוהול. למה זה נחוץ? אבל זה תהליך. בינתיים יש שוק לא חוקי בקנדה".

עד כמה אנחנו בטוחים שהחברות הללו אכן יהיו המובילות, ומה יתמוך בהובלתן?

"החברות רוצות ליצור מותג מוביל. הן רוצות להיות הקוקה-קולה של הקנאביס, זו מטרתן. אנחנו לא בטוחים שכבר הוכרע איזו חברה תהיה המותג הזה, ואין הכרח שזו תהיה אחת החברות הקיימות. גם בתחום הסיגריות האלקטרוניות ראינו שחברות מסוימות התבססו ולאחר מכן אחרות נכנסו, פעלו היטב ועקפו אותן".

זה בשוק הפנאי. האם מותג חזק הוא הדרך להוביל גם בשוק הרפואי?

"אנחנו מעריכים שהשוק הרפואי ייתמך בניסויים קליניים ושהחברות יערכו ניסויים, כי אלה יגדילו את השוק כולו. יש היום בשוק רעב לדאטה איכותי על המוצרים הקיימים מול מחלות קיימות. הדאטה כמעט לא קיים.

"העניין הוא שכאשר חברה אחת תבצע ניסוי, יהיה לה קשה למנוע מחברה אחרת להשתמש בו כדי לקדם את מוצריה שלה. לכן לא בטוח שהניסויים יהיו בסדר גודל של ניסויי פארמה. אני בוחן בעיקר את שוק הפנאי. בעיניי, שוק המוצרים הנתמכים בניסויים קליניים הוא תוספת אפשרית אך אני לא מביא אותה בחשבון כשאני מעריך את היקף התחום".

מה הם האירועים שיכולים להשפיע על השוק באופן החזק ביותר?

"הדבר החשוב ביותר הוא לגליזציה בשוק האמריקאי או לפחות מדיקליזציה ברמה הפדרלית. אז נראה יותר השקעות של חברות הפארמה או חברות האלכוהול בתחום הקנאביס.

"אנחנו מחכים לחוק ה-SAFE ACT, שיקבע שלבנקים מותר לעסוק בחברות קנאביס במדינות שבהן הוא חוקי, ולחוק ה-STATES ACT, שמשמעותו שמדינות יוכלו לקבוע לגבי חוקיות הקנאביס, כלומר שב-11 המדינות שבהן הוא חוקי הוא באמת יהיה חוקי מבחינת ארה"ב כולה ולא רק 'אפור'. שני החוקים כבר הוגשו לבתי המחוקקים ויש להם תומכים משתי המפלגות, אבל אנחנו לא באמת יודעים אם הם יעברו ומתי. אם כן, זה יהיה האות לרכישת חברות אמריקאיות על ידי חברות קנדיות, וכולן יוכלו גם להיסחר בנאסד"ק".

עלייה בצריכת מוצרים מעובדים

מה הם הטרנדים החמים בתחום?

"אנחנו רואים עלייה בצריכת מוצרים מעובדים על חשבון רכישת שקית פרחים. המוצרים הם בתחום המזון, הקוסמטיקה, תוספי במזון".

ד"ר דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה, אמר בעבר שהוא סבור שברגע שהרגולציה תשתחרר, חברות הקנאביס לא ישלטו בשוק אלא יהיו חברות פארמה, מזון, קוסמטיקה וכדומה שיהיו הבעלים שלהן. מה דעתך על כך?

"קשה מאוד לתת תחזית נחרצת בתחום הזה בלי לדעת מתי ואיך תתפתח הלגליזציה, אבל אפשר אולי להמר שבתחום ה-CBD (אחד החומרים הפעילים בקנאביס - ג"ו), שבאמת מתנהל כתוסף מזון וכתוסף למוצרים שונים, תהיה היטמעות רבה יותר בסקטורים ובתאגידים קיימים, ואילו תחום ה-THC (החומר הפסיכו-אקטיבי בקנאביס) יישאר מבודל, כפי שאלכוהול וטבק מבודלים עדיין משוק המזון הכללי".

כשחברה מגיעה להנפקה בנאסד"ק, מה אתה רוצה לראות בדוחות שלה?

"אני רוצה לראות חברה שיש לה מקום בשוק ויתרון תחרותי שיוביל אותה להישרדות בטווח הרחוק, אך אני לא פוסל חברות גידול בלבד שיצרו לעצמן יתרונות. כרגע השוק גדול ויש בו מחסור".