בזמן שנאסד"ק קפץ ב-7.4%, מדד גלובס-פרומתאוס הסתפק בעלייה של מחצית מכך בחודש יוני

המגמה החיובית בקרב החברות הישראליות בוול סטריט הובילה את המדד העוקב אחריהן לעלייה של 3.7% ביוני, מעט מעל מדד ת"א 125 שהוסיף לערכו 3.5% • תת-מדד הטכנולוגיה עלה ב-3.3%, כשהוא מפגר אחרי מדדי הייחוס • מגמה דומה ניכרה גם בתת-מדד מדעי החיים

יוני היה חודש חיובי לחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, והמגמה החיובית בהן הובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר אותן חברות, לעלייה בשיעור של 3.7%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 הוסיף לערכו ב-3.5% ומדד נאסד"ק קפץ ב-7.4%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה ביוני בשיעור של 3.1%. באותה תקופה, מדד ת"א ביומד עלה ב-5.1% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה זינק ב-9.2%. מניית אנלייבקס בלטה החודש עם נסיקה של 86% במחיר המניה. אנלייבקס היא חברת אימונותרפיה בשלב הניסויים הקליניים אשר קיבלה החודש אישור ממשרד הפטנטים האוסטרלי לטיפול AllocetraTM. המוצר של אנלייבקס מאזן את פעילות המערכת החיסונית במקרים בהם היא יוצאת משליטה, כמו סיבוכים לאחר השתלת מח עצם ואלח דם.

מניות הטכנולוגיה הישראליות נסחרו גם הן במגמה חיובית בחודש יוני והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 3.3%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 4.6% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה נסק בשיעור של 10%. המצטרפת החדשה ביותר לתת-המדד היא חברת Fiverr, המפתחת זירת מסחר אינטרנטית המחברת בין פרילנסרים ללקוחות בעולם. החברה הונפקה לראשונה בניו יורק בתחילת יוני והחלה להיסחר במחיר מניה של 21 דולר, ששיקף לה שווי שוק של 650 מיליון דולר. בתום יום המסחר הראשון זינקה המניה בכ-90% למחיר של 39.9 דולר. בהמשך החודש מחיר המניה ירד ונכון לסוף החודש, הוא עמד על 29.7 דולר, מחיר הגבוה ב-41% מהשווי שנקבע בהנפקה (נכון לתחילת יולי, שווי החברה הוא 850 מיליון דולר).

גלובס-פרומתאוס יוני 2019
 גלובס-פרומתאוס יוני 2019

תופין בדרך לשווי של מיליארד דולר?

שחקנית חדשה יחסית נוספת במדד גלובס-פרומתאוס, היא חברת אבטחת הסייבר תופין  טכנולוגיות שבאפריל האחרון הונפקה בבורסת ניו יורק במהלך בו גייסה כ-108 מיליון דולר.

תופין מספקת לארגונים פתרונות סייבר המסייעים לאכוף מדיניות אחידה של אבטחת מידע בסביבות שונות, כולל מחשוב ענן. במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי מוצריה של תופין מספקים אוטומציה באבטחת מידע, כך שמחלקות ה-IT של ארגונים המתקינים את המוצר מסוגלות לקצר את הזמן לביצוע שינויים ברשת האירגונית מימים לדקות וחשוב מכך - לעמוד בקצב של השינויים התכופים ברשת הארגונית מבלי לוותר על האבטחה.

בפרומתאוס מזכירים כי כבר ביום המסחר הראשון המניה של תופין ייצרה תשואה נאה למשתתפים בהנפקה, כאשר מנייתה החלה להיסחר במחיר של כ-18 דולר למניה, גבוה ממחיר המניה בהנפקה, שעמד על 14 דולר. מאז הספיקה המניה לזנק בכ-85% בהשוואה למחירה בהנפקה, ונכון לסוף יוני היא נסחרת לפי 25.9 דולר למניה. בתחילת יולי המשיכה המניה לעלות וכעת שווי החברה הוא 894 מיליון דולר.

בפרומתאוס מוסיפים כי בשנת 2018 הציגה תופין צמיחה חדה של כ-32% בהכנסות: הן עלו מכ-65 מיליון דולר ב-2017 לכ-85 מיליון דולר ב-2018. בנוסף לדבריהם, תופין מציגה שיעורי רווח גולמי מרשימים העומדים על כ-85% מהמחזור, מה שמעיד על הערך הגבוה שהיא מייצרת עבור לקוחותיה. עם זאת, החברה עדיין רושמת הפסדים וב-2018 היא רשמה הפסד לפני מס של כשלושה מיליון דולר. מכאן נשאלת השאלה מה מצדיק את שווי השוק הגבוה של החברה העומד כאמור על קרוב למיליארד דולר.

לפי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, "ההפסד החשבונאי אינו חזות הכל במקרה של תופין. מניתוח הדוחות הכספיים של החברה, ניתן לראות שכ-63% מהוצאות התפעול הן הוצאות מכירה ושיווק. כך למשל, בשנת 2018 השקיעה תופין במכירה ושיווק 46 מיליון דולר מתוך 73 מיליון דולר הוצאות תפעוליות. למעשה לא מדובר בהוצאות אלא בהשקעות לצורך הרכשת מנויים שימשיכו להניב לחברה הכנסות גם בשנים הבאות. ההפסד שנרשם נובע מבחירה להשקיע חזרה את כל הרווחים בצמיחה. ניתן בהחלט להניח שבמידה והחברה תחליט לצמצם את ההשקעה בשיווק היא תוכל להציג רווחים פנומנליים, וכי כרגע היא בוחרת להקריב את רווחי ההווה לטובת רווחים גבוהים עוד יותר בעתיד".

למנף את בסיס הלקוחות

שבח מוסיף שדרך אחרת לנתח את התמונה היא לראות בהוצאות הרכשת מנויים לא כהוצאות תפעוליות אלא כסוג של השקעות הוניות. במצב בו ההוצאות התפעוליות היו נרשמות כהוניות, היה נרשם רווח תפעולי של כ-43 מיליון דולר. לדבריו, רווח תפעולי שיכול להגיע לכ-43 מיליון דולר, על מחזור של כ-85 מיליון דולר, מהווה נתון מרשים בהחלט, אשר בשילוב ציפיות להמשך הצמיחה בהחלט עשוי להסביר את שווי השוק הנוכחי של החברה.

כך למשל, בתשקיף שהגישה תופין לקראת ההנפקה, ציינה ההנהלה שאסטרטגיית המכירה בה היא נוקטת היא אסטרטגיית "land and expand", שמשמעותה השקעה ראשונית בבניית בסיס לקוחות חדשים ושימת דגש על שימור הלקוח הקיים והרחבת סל הרכישות שלו ממוצרים נלווים. בשנה הראשונה, מציינת תופין כי ניכרת הוצאה גדולה של הלקוח ולאחר מכן ישנו דפוס של רכישה עקבית ומצטברת בשנים הבאות בגין חידוש הרישיונות הקיימים, רכישת פתרונות נלווים או נוספים וכן רכישת שירותי תחזוקה ושירותים מקצועיים.

ברור אם כך כי מיקוד מאמצי המכירה והשיווק של תופין ברכישת בסיס לקוחות יציב יניבו הכנסות רוטיניות בטווח הארוך, והן מהוות אינדיקטור לפוטנציאל הצמיחה העתידי של החברה. שבח מציין כי לאור האסטרטגיה העסקית של תופין, ניתן להעריך שהוצאות המכירה והשיווק אינן מהוות הוצאות שוטפות אשר נועדו לצורך התפעולי השוטף של החברה, אלא הן הוצאות הוניות שנועדו לשמש את החברה למשך השנים הבאות. בשימוש באסטרטגיה זו תופין מאמינה שתוכל למנף את בסיס הלקוחות שהיא צוברת לצורך צמיחה והשגת רווחים בעתיד.

לפי פרומתאוס, סיבה נוספת שעשויה להסביר את שווי השוק היא "פרמיית אקזיט" או במילים אחרות, ציפיות של השוק שהחברה תימכר לאחת מענקיות הסייבר העולמיות שייהנו מרווחים גבוהים עוד יותר מאלו שהחברה יכולה להציג על בסיס "Stand alone" (עצמאי) כתוצאה מסינרגיות ומכירה של מוצרי תופין לאותו בסיס לקוחות, אך עם הרבה פחות עלויות הרכשת מנוי, מה שעשוי להפוך את הרכישה של תופין לרווחית ביותר. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ' ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות