ח"כ פריג' מתנגד לחבירת מרצ למפלגה החדשה של אהוד ברק

בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב פריג' כי למרצ אסור להתחבר לשם החיבור, לזכות ב"חגורת הצלה" לכנסת אבל לאבד בדרך לשם את הזהות ואת הערכים של המפלגה

ח"כ עיסאווי פריג' / צילום: לואיז גרין
ח"כ עיסאווי פריג' / צילום: לואיז גרין

חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ מתנגד לאפשרות של חבירת מפלגתו למפלגה שמקים אהוד ברק. בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב פריג' כי למרצ אסור להתחבר לשם החיבור, לזכות ב"חגורת הצלה" לכנסת אבל לאבד בדרך לשם את הזהות ואת הערכים של המפלגה.

לדבריו, "חגורת ההצלה האמיתית שלנו היא ערכי השמאל - המאבק לשוויון ולסיום הכיבוש, לחברה מקבלת וליברלית, לצדק חברתי ולשלום! הנפתם של הערכים הללו לראש הדגל שלנו וחיזוק השותפות היהודית ערבית".

פריג' הלין על כך שחלקים בשמאל הסתנוורו מאהוד ברק ומהמילים הרושפות שלו, אבל מפלגת ברק לא רק שמפלגת את השמאל הישראלי - אלא עלולה גם לטשטש את זהותו.

הוא מתח ביקורת על מפלגת ברק שמספר 2 בה, יאיר גולן, כבר הודיע כי אינו פוסל ישיבה בממשלת נתניהו. לדבריו, זו מפלגה שצירפה לשורותיה פעילה בכירה מהבית היהודי, "שלא בחלה להיות באיחוד עם עוצמה יהודית הכהניסטית", מפלגה שמי שעומד בראשה הפר אינספור התחייבויות פוליטיות ואף פרש כבר פעם ממפלגת העבודה, רק כדי לסייע לנתניהו לשרוד פוליטית, והוא הוא האחראי לפרוץ אירועי אוקטובר 2000, שלפי פריג' "פערו פצע כואב בליבה של החברה הערבית בישראל, פצע שעדיין לא הגליד".

פריג' קרא לניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, לבחון מחדש את האפשרות הזו לחיבור, אבל לא לעשות זאת רק כדי להינצל אלקטורלית תוך איבוד הדרך. 

פריג' יזם, יחד עם חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, שינוי בחוקת מרצ שיקבע כי בראשה יעמדו שניים - יהודי וערבי. יו"רית מרת הקודמת תמר זנדברג אימצה את ההצעה, אך הורוביץ ניצח בבחירות ליו"ר מרצ, והיוזמה נגנזה בינתיים. ההערכה היא כי הורוביץ יעדיף לפעול לחיבור עם מפלגת העבודה ואולי עם מפלגתו של אהוד ברק ליצירת גוש מפלגות שמאל. לדעת פריג' וחבריו, חיבור כזה עלול להרחיק את המצביעים הערבים מהמפלגה.

בבחירות באפריל הצביעו יותר מ-8% מהמצביעים הערבים למרצ, העניקו לה כמעט מנדט וחצי וסייעו לה לעבור את אחוז החסימה.