משרד הבריאות מאשר: נקדם פיקוח על מחירי הקנאביס

אחרי הודעה ראשונה בכנס של "גלובס", כעת בעלי מרשם לקנאביס מן הרפורמה הישנה יוכלו להמשיך להחזיק בו לחודשיים הקרובים לפחות • בעמותת הקנאביס משוכנעים כי מדובר בספין:"סבסוד המחירים, בעיקר לילדים ובעלי מינונים גבוהים, הובטח בידי משרד הבריאות כבר לפני למעלה משנה"

שקילת קנאביס למכירה / אילוסטרציה: Shutterstock
שקילת קנאביס למכירה / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד הבריאות וסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מכריזים היום (ה') על שורת צעדים שיקלו על צרכני הקנאביס הרפואי. בהמשך להצהרה שנתן מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בכנס הקנאביס של "גלובס" בשבוע שעבר, הודיע משרד הבריאות כי יפעל לפקח על מחירי הקנאביס, לאחר שהסתמן כי רשתות הפארם מתמחרות את המוצר מעל למה שחזה המשרד.

מן ההודעה עולה כי משרד הבריאות יפעל להחלת פיקוח על מחירי הקנאביס הרפואי כך שמטופלים המחזיקים בין 30 עד 50 גרם לחודש, ישלמו סכומים דומים לאלה ששילמו עד היום (עד כ-400-500 שקלים בחודש, כאשר המחיר יהיה בהתאם לכמות הנצרכת וחלק ניכר מהמטופלים ישלמו פחות ממה שהם משלמים כיום, באסדרה הישנה - כ-370). כמו כן יפעל משרד הבריאות לכך שייקבע מחיר מירבי לילדים ולחולים אונקולוגיים ללא קשר לכמות הנצרכת (סביב כ-500 שקלים חודש). המשרד מסר כי הפיקוח יושת על הקנאביס, כמו על כל תרופה בישראל. יודגש כי פיקוח מחירים דורש אישור ועדת מחירים הכוללת נציגי משרד האוצר והכלכלה.

בנוסף המשרד הודיע כי הוא מאריך את הוראת השעה לגבי רישיונות לקנאביס רפואי כך שהחולים המחזיקים רישיונות לפני מועד החלת הרפורמה גם במתכונת הישנה וגם במתכונת החדשה, לפחות למשך החודשיים הקרובים. זאת על רקע תלונות החולים שקיבלו את המרשם דרך האסדרה הישנה ואף בג"צ שהוגש, לפיו הרפורמה החדשה מנתקת את החולים מן המוצרים אשר אחרי שנים של ניסוי וטעייה מצאו בהם תועלת. לא כל המוצרים הללו זמינים לפי האסדרה החדשה. מי שישאר באסדרה הישנה, ישמור גם על המחיר הקיים - 370 שקלים לכל כמות. מוצרים רבים עדיין אינם זמינים ברשתות הפארם.

ילדים וגם בוגרים עם אוטיזם יוכלו לבחור אם לעבור למתכונת החדשה או להמשיך במתכונת הישנה או החדשה, לפי בחירתם, עד יולי 2020.

במקביל יתאפשר בקרוב "פיצול מרשם", כלומר רכישת חלק מהכמות בבית מרקחת אחד וחלק בבית מרקחת אחר.

צעד נוסף אותו מקדם המשרד, הממתין לאישור ועדת הכספים של הכנסת, הוא קביעת מחיר מירבי לביקור רופא בקופת חולים לצורך ניפוק וחידושי רישיונות אצל רופאים שהוסמכו בתחום כך שעלות ביקור כזו לא תעלה על 279-283 שקל לביקור.

עמותת הקנאביס מסרה בתגובה: "סבסוד המחירים, בעיקר לילדים ובעלי מינונים גבוהים, הובטח בידי משרד הבריאות כבר לפני למעלה משנה - כשהרפורמה עוד היתה פיילוט והאמרת המחירים רק החלה, וגם כעת ההבטחה חלה רק על חלק מצומצם מהמטופלים - ורובנו עדיין נאלץ לשלם מחירי עתק.

"באותו האופן גם הגבלת היכולת להישאר במתכונת הישנה רק לסובלים מאוטיזם - המהווים אחוזים בודדים בלבד מכלל המטופלים בקנאביס, מותירה עשרות אלפי חולים בלי שום מענה - מאחר ואין רצף טיפולי עבורנו באסדרה החדשה. מדובר בניסיון נואש לדחות את הכרעת בג"צ בנושא, שלאור העובדה כי אין ולו תומך אחד ברפורמה הזו - ברור מדוע משה"ב חושש ממנה. לו המדינה היתה מודיעה אפילו חצי מהאמור בתשובתה לבג"צ - אולי היינו מאמינים, אולם מאחר והמדינה מוסרת דבר אחד לבג"צ ואחר לתקשורת, המטופלים ימשיכו לשאת עיניהם לבג"צ ולקוות שהצדק יראה עבור כולנו - ולא רק כמס שפתיים עבור אחוזים בודדים בלבד".