מסך עשן: מה פוצץ את הרומן בין אורי יהודאי לחברת הקנאביס "שדה"?

מנכ"ל פרוטרום לשעבר, כמו סלבס אחרים, תרם מהמוניטין שלו לתעשייה הצומחת במהירות • עזיבתו המסתורית אחרי חודשיים, שהובילה לתביעת משקיעים, חושפת כמה מהבעיות המרכזיות בה

אורי יהודאי/ צילום:איל יצהר
אורי יהודאי/ צילום:איל יצהר

1. שמות נוצצים וממסטלים

תביעה שהוגשה ביום חמישי לבית המשפט המחוזי בתל אביב חושפת סדקים בחיבוק החם שנוצר בין סקטור הקנאביס לבין ה"סלבס" מעולמות הצבא, הביטחון והעסקים. בכל יום ניתן לראות את הסלבס הללו מככבים בתקשורת ומקדמים את חברות הקנאביס, כשלעיתים הדבר היחיד שמבדל בין החברות בעיני ציבור המשקיעים - הוא הסלב המקושר לכל אחת מהן. לפעמים נוצרת תחושה שחלק מהסלבס קודם כל מקדמים, ורק אז בודקים לפרטי פרטים מה בדיוק נמכר לציבור תוך שימוש בשמם.

הרומן של אורי יהודאי, המנכ"ל המיתולוגי של חברת פרוטרום שנמכרה בשנה שעברה ביותר מ-7 מיליארד דולר, עם חברת הקנאביס "שדה", הסתיים חיש מהר - תוך חודשיים. ההודעה על סיום התפקיד הגיעה בצורת תביעת משקיעים, שטענו כי נכנסו לחברה בזכות השם המפורסם, ועם פרישתו ממנה הם מצפים שכספם יוחזר. מדובר בהשקעה פרטית של משקיעים ותיקים ומנוסים (רן נוסבאום מקרן פונטיפקס וקרן BH Ventures), כך שסביר להניח שהם בחנו את החברה ישירות ולא הסתמכו רק על המוניטין של יהודאי. ובכל זאת, הם אומרים, לנוכחות של יהודאי בחברה הייתה משמעות מפתח מבחינתם, ולכן גם לפרישתו. ייתכן שסמכו על ניהול החברה על ידו. ייתכן שראו בו גורם שיביא משקיעים נוספים.

כעת כל חברה ציבורית צריכה לקחת בחשבון שחוסר מחויבות של הסלב הנבחר לחברה עשויה להיתפס על ידי המשקיעים כהטעיה, או לפחות לפגום בתחושת האמינות של החברה. 

2. כמה נאות היה הגילוי?

"שדה" היא חברה שהוקמה על ידי עמית שדה, בוגר מערכת הביטחון ותואר ראשון בחקלאות באוניברסיטה העברית, ללא ניסיון בהקמת חברות. החברה היא בעלת רישיונות להקים פעילות קנאביס בישראל, אך לא מאוד מוכרת בסקטור המקומי. העיכובים בקבלת אישורי יצוא לקנאביס מישראל הובילו את שדה להקים פעילות במקדוניה, שנמצאת היום בשלב הגידול הראשוני, וכושר ההפקה שלה הוא 3.5 טון בשנה.

יש להניח כי העובדה שקיימת פעילות בחו"ל וקיימים שתילים באדמה משכה את תשומת ליבו של יהודאי, שטען שבחר את שדה מבין 15 חברות שפנו אליו כדי לגייסו לפעילות בתחום הקנאביס. בשיחה עם "גלובס" סיפר כי קציר התוצרת כבר החל, וכי 2019 תהיה שנת מפנה עבור החברה, וב-2020 כבר יירשמו הכנסות משמעותיות.

אולם בהתכתבות בין יהודאי לשדה שהובאה כחלק מן התביעה, טען יהודאי כי "ראיתי דברים שאסור שיהיו ולא אקח עליהם אחריות". מה ראה יהודאי? החשש הוא שמדובר בבעיות בגידול הקנאביס, אולם גורמים בשוק אומרים כי ייתכן שמה שראה הוא הצגה לא נאותה של מצב פעילות החברה. כלומר, ייתכן ש"שדה" הציגה כאילו היא מתקדמת יותר בייצור הקנאביס והשגת אישורי השיווק מכפי שהיא הייתה באמת. מהחברה לא נמסרה תגובה על כך.

השאלה המתבקשת היא מדוע לקח על עצמו יהודאי תפקיד המוגדר כיו"ר - ויצא עם המינוי לתקשורת - לפני שהבין בדיוק מה קיים ומה לא קיים בחברה, ולפני שגיבש יחד עם שדה אסטרטגיה להצגה נאותה של הדברים? נראה כי בהקצאת שמו הטוב לחברת הקנאביס הוא היה משמעותית פחות זהיר מאשר ברכישות שביצע דרך פרוטרום.

3. רוצים ביס מהספייס קוקי

בשיחה עם "גלובס" עם המינוי טען יהודאי כי "לקח לי זמן להבין מדוע חברות קנאביס פונות אלי, עד שהבנתי שזה תחום של מיצויים, זנים, גם עניין של טעמים". הוא ציין כי תחילה חשש מתדמית התחום, אבל "מעולם לא הייתי בתעשייה שצומחת כך. הבנתי שזה אמיתי". עוד סיפר כי התאהב בעמית שדה, המנכ"ל-המייסד של החברה. "הבטחתי להשקיע יום בשבוע, ואני משקיע בפועל יותר. זה תחום שמתאהבים בו. מזמן לא הייתי חלק מתחום שנמצא בתהליך התהוות. אפשר לבנות עוד פרוטרום תוך זמן יחסית קצר".

מה מושך כל כך את בכירי המשק לתחום הקנאביס? יהודאי, בניגוד לחלק מן המינויים הנוצצים, לא זקוק למשכורת הדשנה שמציעים בתחום וגם לא מחפש תפקיד אחרי קריירה שנגמרה בתחום אחר - יש לו די והותר עיסוקים. נראה כי הרעיון לעסוק בתחום צומח במהירות, שהיום מהווה הזדמנות ומחר יכבוש את העולם, פיתה גם את מי שכל האפשרויות פרוסות בפניו.