לקראת השלמת העסקה: רשות התחרות אישרה למקס לרכוש את השליטה בכספיט

בכך תקבל מקס, לשעבר לאומי קארד, גישה לעשרות אלפי בתי עסק שבהם מותקנים מסופי כספיט - במסגרת הפיכתה מחברת כרטיסי אשראי לגוף שפועל במגוון תחומי פיננסים

רון פאינרו / צילום: איל יצהר
רון פאינרו / צילום: איל יצהר

רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים), בראשות הממונה מיכל הלפרין, אישרה לחברת כרטיסי האשראי מקס לרכוש את השליטה בחברת כספיט. מדובר במחסום המרכזי האחרון שעומד בפני השלמת הרכישה של חברת שירותי התשלומים, שמקס מובילה יחד עם שותפתה, חברת ריזוננס הזרה. היקף העסקה מוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים, ומטעם מקס מובילים אותה המנכ"ל רון פאינרו וסמנכ"ל האסטרטגיה אוהד מימון. זהו אחד משורת מהלכים שמקס מובילה להתרחבות, במקביל לגיוסי אשראי בהיקף מצרפי של מעט יותר מ-2 מיליארד שקל שביצעה בחודשים האחרונים.

כספיט נמנית עם חברת המסופים הבולטות בישראל והיא היבואן הבלעדי של חברת Ingenico, שמספקת פתרונות תשלום, וגם של Oberthur טכנולוגיות, שמספקת פתרונות אבטחה. לפי דיווחים בעבר, מקס תרכוש 70% מהון המניות של כספיט, כשלצדה ריזוננס תגדיל את החזקותיה בחברה הנרכשת. 

החיבור של מקס עם כספיט אמור לספק למקס ערך מוסף בעולם התשלומים, בעיקר בכל הקשור ליישום טכנולוגיית EMV - טכנולוגיית תשלומים מתקדמת שנפוצה בעולם, ובישראל עדיין אינה בשימוש. כספיט עובדת ישירות עם כמה עשרות אלפי בתי עסק, ומספקת להם מסופים ומוצרים נוספים. מטרת העסקה היא לספק למקס חשיפה מוגברת לאותם בתי עסק, שעד היום לא היו תחת הרדאר שלה. 

המהלך לביצוע הרכישה החל עוד כאשר מקס פעלה תחת השם לאומי קארד, קודם להפיכתה לחברה עצמאית ללא גב בנקאי בהתאם להוראות חוק שטרום. באותה תקופה החזיק בנק לאומי ב-80% ממניות מקס, וקבוצת עזריאלי ביתרתן. הן נמכרו לקרן ההשקעות הזרה ורבורג פינקוס (75%), שהכניסה לעסקה שלושה שותפים מקומיים: מנורה מבטחים וכלל ביטוח (10% כל אחת) וקבוצת אלייד (5%). 

העסקה לרכישת כספיט נעשית על רקע האסטרטגיה החדשה של החברה שגובשה עקב העברת השליטה בה. כחלק משינויים אלה מקס נערכת להפיכה מחברת כרטיסי אשראי לחברה שעוסקת בשלל תחומי הפיננסים, תוך התמקדות בצורך הגובר למעבר לטכנולוגיות תשלומים מתקדמות. אסטרטגיה זו מיושמת בצל המאמצים שהבנקים הגדולים מובילים ליצירת זרוע תשלומים עצמאית משלהם, תוך יצירת קשר ישיר לבתי עסק - וזאת באמצעות אפליקציות התשלומים ביט של הפועלים, פפר פיי של לאומי ופייבוקס של דיסקונט.