בעיה חדשה במדדי וול סטריט: ירידה ב-Buybacks של חברות

זאת לאחר שנת השיא של 2018, בה חברות הוציאו מעל 800 מיליארד דולר על קניית מניותיהן חזרה מהציבור

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

כמה חברות אמריקניות מצמצמות השנה את ה-Buybacks שלהן - קניית המניות חזרה מהמשקיעים - ובכך הן מחלישות נדבך חשוב של תמיכה בשוק המניות, כאשר ההנהלות שלהן עוברות להתמקד בהשלכות מתיחויות הסחר וההאטה בצמיחה הכלכלית.

קניית המניות חזרה על ידי החברות שהנפיקו אותן, ירדה ברבעון הראשון של השנה, לראשונה מזה שבעה רבעונים, כאשר חברות מדד 500 S&P קנו מניות בשווי 205.8 מיליארד דולר בינואר-מארס, לפי נתוני חברת מדדי S&P ודאו ג'ונס. זו עדיין כמות גדולה, אך היא נמוכה מ-223 מיליארד דולר שהיו שיא ברבעון הרביעי של 2018. אנליסטים אומרים שהירידה הזו עשויה להימשך מאחר שהחברות מהדקות את הוצאותיהן.

הוצאות על buybacks לפי מגזרי מניות ברבעון הראשון של השנה
 הוצאות על buybacks לפי מגזרי מניות ברבעון הראשון של השנה

ה-Buybacks היו מהמקורות הגדולים של ביקוש למניות לאורך חלק גדול מהשוק השורי הנוכחי, אומרים אנליסטים. חברות הוציאו בשנה שעברה לבדה מעל 800 מיליארד דולר על קניית מניותיהן חזרה מהציבור - שיא שנתי.

חברות ומשקיעים נוהגים לשבח קניית מניות על ידי החברות שהנפיקו אותן, כי היא מגדילה את הרווח למניה ויכולה להעלות את המניה. כמה ספקנים טוענים שה-Buybacks מוסיפים מעט ערך, ומעלים את השוק רק כשהתמחורים כבר גבוהים יחסית ורווחי החברות נחלשים.

בעיה חדשה למשקיעים: פחות נזילות

החששות הללו צפו בשנה שעברה, כאשר כמה אנליסטים טענו שהוצאה על קניית המניות חזרה מהציבור פגעה בצמיחה הכלכלית בארה"ב, מפני שהיה מוטב להסיט אותה למיזמי השקעה ארוכי טווח, כמו בניית מפעלים חדשים או מחקר ופיתוח. כמה פוליטיקאים אפילו הציעו בחודשים האחרונים מגבלות על כמות המניות שהחברות יכולות לקנות.

כך או כך, הירידה ב-Buybacks היא בעיה חדשה למשקיעים, אומרים אנליסטים. פחות ביקוש למניות מבטל חלק מהנזילות בשוק, והמסחר תנודתי יותר אם המשקיעים מממשים מניות. באוקטובר היתה דוגמה לכך, כאשר התנודתיות שיצר הקצב הצפוי של העלאת ריבית על ידי הפדרל ריזרב, התרחשה יחד עם הפסקה של Buybacks לקראת פרסום הדוחות הרבעוניים. מדד 500 S&P ירד בכמעט 7% באותו חודש, לפני שירד עוד יותר בדצמבר.

buybacks של חברות S&P 500 בכל רבעון
 buybacks של חברות S&P 500 בכל רבעון

"Buybacks הם האלמנט הקריטי בעלייה של שוק המניות", אמר טורסטן סלוק, הכלכלן הראשי בדויטשה בנק סקיוריטיז. "אבל הכלכלה מאיטה, וכולנו מנסים לנחש בכמה. זה פשוט אומר שיהיו לחברות פחות כספים זמינים לביצוע Buybacks".

בדרך לירידה ברווחים

נכון ליום שני בלילה, מדד 500 S&P עלה מתחילת השנה ב-18%, אבל חלק גדול מהעלייה הזו, 13.1%, נרשם ברבעון הראשון של השנה. המניות בעיקר זחלו כלפי מעלה מאז, כאשר המשקיעים התמודדו עם החששות ממתחי הסחר שצצו מחדש במאי, ועם הנתונים הכלכליים הפושרים, מההאטה בפעילות הייצור עד נסיגה גדולה בגיוס עובדים. הרושם שהתעורר היה שהצמיחה רשמה שיא בארה"ב בשנה שעברה בעקבות הרפורמה המסיבית במס שהיטיבה עם קופות החברות.

בנוסף, רווחי החברות צפויים להמשיך להיחלש, ולהוביל חברות לרסן את הוצאותיהן, להערכת אנליסטים. חברות 500 S&P צפויות לדווח על ירידה ממוצעת של 2.6% ברווחים ברבעון השני שהסתיים השבוע לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, וירידה של 0.5% ברבעון השלישי, לפי נתוני חברת המחקר FactSet. אם התחזיות הללו יתאמתו, הרווחים של חברות S&P יירדו שלושה רבעונים ברציפות, הרצף הארוך ביותר מאז 2016.

נתוני הוצאה ראשוניים מהרבעון הראשון כבר מאותתים שהחברות מהדקות את החגורה. מדידה של הוצאות עסקים - השקעה בנכסים קבועים ללא מגורים - עלתה ב-4.4% בלבד, פחות ממחצית השיעור מהשנה שעברה ומתחת ל-5.4% ברבעון הרביעי, כך לפי משרד המסחר. גם הדיבידנדים, עוד שיטה של החזרת הון לבעלי המניות, ירדו ב-2.1% מהרבעון הרביעי ל-117.3 מיליארד דולר, לפי S&P.

חברות תעשייה וחברות שמתמקדות במוצרי צריכה לא חיוניים (אופציונליים) היו בין אלה שהפחיתו את ההשקעה ב-buybacks של מניות בינואר-מארס השנה, כנראה על רקע מתחי הסחר והשיבושים האפשריים בשרשראות האספקה שלהן.

"יש יותר אי ודאות בפני ההנהלות, ויותר לחצים על השוק עם כל המכסים הללו", אמר וינסנט דלואר, מנהל יחידת אסטרטגיית המקרו בחברת INTL FCStone. "יש דפוס כללי של האטה ברווחי 500 S&P, ולכך תהיה השלכה מהותית על ה-buybacks ועל שוק המניות".

חברות הטכנולוגיה דווקא קונות יותר

חברות תעשייה ב-500 S&P הוציאו בתחילת שנה זו 19.4 מיליארד דולר על buybacks, ירידה מ-23 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. חברות מוצרי צריכה אופציונליים הוציאו 17.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון, לעומת 25.7 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2018. גם חברות תקשורת, פיננסים, נדל"ן ואנרגיה צמצמו את קניית המניות שלהן.

חברות הטכנולוגיה, לעומת זאת, הגדילו את ההשקעה ב-buybacks, שהסתכמה בכ-68 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה. אפל, הרוכשת הגדולה ביותר של מניותיה בשנה שעברה, הובילה את חברות 500 S&P בתחום זה גם ברבעון הראשון השנה, עם 23.8 מיליארד דולר. אחריה באה חברת אורקל עם 10 מיליארד דולר.

"בסך-הכול הולכת להיות פחות נזילות בשוק המניות. כל חדשה רעה עלולה לשגר את בעלי המניות אל פתחי היציאה, ולגרור השלכות כבדות משקל", אמרה דיאן ג'פה, מנהלת תיקים בכירה בקבוצת TCW.