שטרק: "מקווה שהגירעון לא יוביל להגברת הלחץ בגביית מסים"

נשיאת לשכת רוה"ח, איריס שטרק, בכנס הכלכלי של הלשכה באילת: "כל שחיקה או פגיעה במקצוע ראיית החשבון היא למעשה פגיעה ישירה ביציבות ובאיתנות המשק והכלכלה" • התייחסה גם למהפכה בלימודי חשבונאות: "המטרה היא להוביל יותר צעירים מוכשרים לבחור בראיית חשבון"

נשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף
נשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף

הבוקר (ב') נפתח הכנס הכלכלי של לשכת רואי החשבון, שנערך במהלך השבוע באילת, בהשתתפות למעלה מ-2,700 איש, רואי חשבון ובני משפחותיהם. הכנס עוסק השנה באתגרים הכלכליים של ישראל 2020 - עידוד צמיחה והסרת חסמים. במושבי הפתיחה בכנס השתתפו שר העלייה והקליטה יואב גלנט, שר הכלכלה אלי כהן וכן אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון.

נשיאת לשכת רואי החשבון, איריס שטרק, פתחה את הכנס בנימה אישית ואמרה כי מזה שנים היא משתתפת בכנסי הקיץ של לשכת רואי החשבון, אך זהו הקיץ הראשון בו היא משתתפת כנשיאת הלשכה. שטרק כזכור ניצחה לאחרונה במרוץ לנשיאות הלשכה את רו"ח ג'ק בלנגה ואת רו"ח חן שרייבר - והפכה לאישה הראשון המכהנת בתפקיד נשיאת הלשכה.

"כאשר גיבשנו את נושא הכנס, בתקופה שלפני הבחירות לכנסת, היינו בטוחים שנעסוק באתגרים הכלכליים העומדים לפתחה של הממשלה החדשה", אמרה שטרק, והוסיפה כי "כעת, לאור ההתפתחויות הבלתי צפויות והיציאה למערכת בחירות נוספת, ככל הנראה תהיה לנו ממשלה חדשה רק אחרי החגים והרבה אתגרים בדרך".

שטרק הוסיפה כי "מעבר להשלכות הפוליטיות של יציאה למערכת בחירות נוספת, יש לכך כמובן משמעויות כלכליות רבות: עלויות אדירות למשק ולמעסיקים, עוד יום שבתון ושיתוק נוסף של עשייה לאורך זמן רב. רואי החשבון - המשמשים כשומרי סף של חברות, כמייצגי עסקים, כמי שמלווים ויועצים לעסקים מקטנים-בינוניים ועד לגדולים, לרבות תאגידי ענק - נמצאים בליבת המשק הישראלי. תפקידנו להיות חלק מרכזי מהשיח הכלכלי והציבורי למען העסקים ולעידוד הצמיחה".

שטרק הוסיפה כי "אנו נמצאים במצב המורכב, בו יש מחד לחץ תקציבי, וצפוי גירעון משמעותי של עד 4% מהתוצר, מול אמנת השירות של רשות המסים מול הציבור והיעד המרכזי לעודד צמיחה. אנו מאד מקווים שהגירעון התקציבי לא יוביל להגברת הלחץ בגביית המסים ולמדיניות גבייה ואכיפה נוקשה ומחמירה, שכן זו תהא גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. ואנו מקווים שתהיה רגיעה רגולטורית מדיווחים נוספים ודרישות נוספות מהעסקים ומהמייצגים".

עוד הוסיפה שטרק כי "כל שחיקה או פגיעה במקצוע ראיית החשבון היא למעשה פגיעה ישירה ביציבות ובאיתנות המשק והכלכלה בישראל".

שטרק התייחסה גם למהפכה בלימודי ראיית החשבון עליה הכריז לאחרונה משרד המשפטים, במסגרתה ישתנו מבחני הסיום של הלשכה, תבוטל שנת ההשלמה, וייערכו שינויים נוספים במתכונת הלימודית. "אנו נמצאים כיום בתקופה מאד משמעותית מבחינת מקצוע ראיית החשבון. בימים אלה הושלמה הרפורמה בתוכנית הלימודים האקדמית, שהובילה מועצת רואי החשבון בראשות מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר המועצה, עו"ד אמי פלמור. מדובר במהלך אמיץ וחשוב שמשנה את פני המקצוע שלנו ובעל תרומה משמעותית. שינויים כאלה נעשים אחת להרבה מאד שנים, אם בכלל, ובהחלט מדובר כאן במהפכה ובפריצת דרך חשובה מאד".

לדבריה, "המטרה היא שהשינויים בתוכנית הלימודים, כמו גם ההקלות משמעותיות באופי הבחינות הסופיות בתכנים ובמשך הזמן הנדרש לסיום הלימודים, ביטול שנת ההשלמה ובמקומה הוספת סמסטר שביעי - כל אלה יובילו יותר צעירים מוכשרים לבחור בראיית חשבון.

"אנו בפירוש רוצים הרבה יותר רואי חשבון במקצוע, ולא בכדי אפשר לכנות את המהלך של הרפורמה כמהלך ש'עושה היסטוריה' ומהלך ש'מוביל מהפכה', כי בראייה רחבה אנו עומדים כעת בפני שינוי אסטרטגי עמוק".

לצד הטיפול בליבת ההכשרה המקצועית, ציינה שטרק אתגרים שהלשכה פועלת לקידומם, ובהם "המשימה של הסרת חסמים ועידוד הצמיחה, המאפשרת עבודה טובה יותר שלנו רואי החשבון למען הכלכלה".

לדבריה, "בכלל זה אנו קוראים להקל בפתיחת עסקים בהליך מהיר ודיגיטלי, לתת פטור מניכוי מס במקור לעסקים חדשים כבר בתחילת הדרך, על-מנת להקל עליהם בשלבי ההתפתחות הראשוניים של העסק, לאפשר פריסת חוב מס במספר תשלומים נוח כדי לא לחנוק את העסקים, לכבד את הזכויות המלאות בהליכי ביקורת ושומה וגם בחקירות, לפשט הליכי גילוי מרצון, לאפשר הכרה בהוצאות מס לעצמאיים, כולל הוצאות על פגישות בבתי קפה בהתאמה לכלכלה השיתופית של ימינו ועוד. זאת, תוך יישום מדיניות תמיכה ואמון בעצמאיים ובעסקים הקטנים התורמים רבות לכלכלה הישראלית ומהווים מנוע אמיתי וגורם העסקה שמפרנס רבים".